Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Det finns lärare med såväl vetenskaplig som professionsrelaterad och pedagogisk kompetens, av sådant slag och i sådan omfattning som är adekvat och i proportion till utbildningen. En tydlig rekryteringsstrategi visar också att det finns beredskap för att säkerställa lärarkompetensen på lång sikt. Det handlar bland annat om att säkerställa andelen disputerade lärare samt lärare med yrkeslärarbakgrund, vilket sker genom en årlig analys av rekryteringsbehov.

Det finns i nuläget gott om lärare med relevant vetenskaplig och professionsrelaterad kompetens. Med varierande bakgrund säkerställer de tillsammans att kompetensen finns. Den professionsinriktade kompetensen säkerställs främst via adjungerade adjunkter, som bland annat sköter besöken inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU), men det finns även lektorer med yrkeslärarbakgrund. Programmet har en hög andel lärare med yrkeslärarexamen samt lärare med annan erfarenhet av undervisning i yrkesutbildning, och i lärargruppen finns erfarenhet av undervisning inom både gymnasieskola och vuxenutbildning. Även den pedagogiska kompetensen är adekvat, vilket säkerställs genom att 15 högskolepoäng i någon högskolepedagogisk utbildning är obligatoriskt för lärarna.

Totalt redovisas 41 lärare, varav 14 arbetar mer än 10 procent i programmet. Det finns fem lektorer med lärarexamen, varav tre med yrkeslärarexamen. Dessa tre har totalt 104 procents tjänstgöring i programmet. Därutöver finns flera adjunkter med lärarexamen. Lärosätet hade 2019 motsvarande 117,25 helårsstudenter på programmet. Detta bedöms som ett rimligt förhållande mellan antalet lärare och utbildningens volym.

Vad gäller pedagogisk kompetens anser bedömargruppen att det finns utvecklingsområden både när det gäller VFU-handledares handledarutbildning och VFU-kurslärares kompetensutveckling. Dessutom är det ett antal lärare som behöver komplettera den högskolepedagogiska utbildningen för undervisande lärare. Det är också få doktorander som är involverade i utbildningen, vilket bedömargruppen ser som ett möjligt problem för kompetensförsörjningen på sikt. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet rekryterar doktorander med inriktning mot yrkesutbildning, och involverar dem i undervisningen på programmet, som ett sätt att stärka den långsiktiga kompetensförsörjningen.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen god vetenskaplig och professionsinriktad miljö, och verksamheten bedrivs med nära samband mellan forskning och utbildning.

Programmets miljö omfattar flera olika, kompletterande akademiska miljöer. Sambandet mellan forskning och utbildning finns på flera sätt, genom att lärare forskar, undervisning kopplas till forskning, studenter får prova på ett vetenskapligt arbetssätt och forskningsmetoder används i undervisningen. Utbildningens forskande lärare medverkar aktivt i olika forskningsmiljöer och forskningsgrupper, både lokalt och i samarbete med forskare vid andra lärosäten. Det finns flera forskningsmiljöer och både svenska och nordiska nätverk som har forskningsprojekt med fokus på yrkesutbildning. Man redovisar också flera forskningsprojekt med direkt bäring på yrkeslärarutbildningen. Undervisningen bedrivs på distans och studenternas behov tillgodoses med hjälp av bland annat digitala studieverktyg.

Forskningsmeritering prioriteras i lärarnas kompetensutveckling, och utbildningsmiljön innefattar väl uppbyggda nätverk även utanför lärosätet. Bland dem finns ett nationellt utbildningsnätverk för yrkeslärare där man möts regelbundet för att diskutera utveckling och samverkan. Lärosätet nämner i självvärderingen som exempel att Högskolan Dalarna bjuder in till yrkesämnesdidaktiska seminarier (på distans) för studenter vid samtliga lärosäten. Dessa initiativ stärker den lokala utbildningsmiljön och samarbetet med övriga lärosäten. Vidare finns det nordiska yrkespedagogiska och yrkesdidaktiska nätverket (NordYrk) där forskare och yrkeslärare och studenter kan knyta kontakter i Norden.

En utmaning som lärosätet lyfter fram är att forskningsfältet är relativt begränsat, både nationellt och i Norden. Bedömargruppen instämmer och ser positivt på att utbildningens forskare arbetar aktivt för att skapa förutsättningar för forskning inom fältet. Lärosätet har bland annat, tillsammans med lärare i yrkesutbildning, sökt medel för praktiknära projekt genom den statligt finansierade försöksverksamheten för praktiknära forskning (ULF), där lärosätet leder ett av projekten, samt hos Skolforskningsinstitutet.

Långsiktig tillgång till disputerade lärare är ett utvecklingsområde som man har gemensamt med övriga lärosäten som erbjuder yrkeslärarutbildning. Bland lärarna på programmet redovisas endast tre doktorander, som tillsammans står för 5 procent av undervisningen, vilket som nämns ovan pekar på problemet med kompetensförsörjning.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Lärarnas kompetens är adekvat och i proportion till yrkeslärarutbildningen. Det finns också beredskap och planer för att hantera kompetensförsörjningen på lång sikt. Programmet har en hög andel lärare med yrkeslärarexamen samt lärare med annan erfarenhet av undervisning i yrkesutbildning, och i lärargruppen finns erfarenhet av undervisning inom både gymnasieskola och vuxenutbildning. Ett utvecklingsområde är dock rekryteringen av doktorander med inriktning på yrkesutbildning, vilket kan stärka den långsiktiga kompetensförsörjningen. Bedömargruppen rekommenderar att man rekryterar doktorander med inriktning mot yrkesutbildning, som ett sätt att stärka den långsiktiga kompetensförsörjningen.

Det finns även en god vetenskaplig och professionsinriktad miljö, och en verksamhet med nära samband mellan forskning och utbildning. Programmets miljö som helhet omfattar flera olika, kompletterande akademiska miljöer. Samband mellan forskning och utbildning finns på flera sätt, genom att lärare forskar, undervisning kopplas till forskning, studenter får prova på ett vetenskapligt arbetssätt och forskningsmetoder används i undervisningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)