Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Självvärderingen visar att det finns en väl upparbetad VFU-organisation med tydlig rollfördelning. Även UVK-kurser förbereder studenterna för arbetslivet och för VFU. De adjungerade adjunkterna har en viktig roll som VFU-kurslärare eftersom de bidrar till kopplingen mellan verksamhetsförlagda och övriga delar av utbildningen. Det finns också lärare på utbildningen som deltar i olika externa samarbeten och projekt som är relevanta för yrkesutbildning.

Kopplat till utbildningen finns nätverk och samverkan med olika intressenter. Lärosätet har även en systematisk kvalitetssäkring av området arbetsliv och samverkan. Dessutom finns det en alumnverksamhet. När det gäller samverkan med arbetslivet lyfter lärosätet fram kopplingen mellan UVK och VFU, och att VFU-kurserna är utspridda under utbildningen. Man nämner även efterfrågan på utbildade yrkeslärare och ser den som en indikation på att utbildningen är användbar och relevant.

En styrka i lärosätets utbildning är å ena sidan att studentens VFU är förlagd till samma yrkesutbildning och skola under utbildningen som helhet. Studenten får, under förutsättning att det ges handledning med hög kvalitet och finns en utvecklande utbildningsmiljö, en grundlig förberedelse för yrket. Detta förutsätter dock att alla partnerskolor har hög kvalitet. Samtidigt menar bedömargruppen att studenternas förståelse för yrkesutgången kan begränsas om de inte aktivt får delta i VFU inom olika utbildningsformer (gymnasieskola och vuxenutbildning, klassrum och distans). Deras förståelse för yrkesrollen och dess utvecklingsbehov kan också bli starkt färgad av en handledares åsikter och erfarenheter, vilket inte heller är optimalt.

Bedömargruppen vill lyfta fram ett gott exempel på projekt och samarbeten utanför lärosätet, nämligen en samverkan med besöksnäringens branschorganisation Visita och Göteborgsregionens företrädare för yrkesutbildning. Denna samverkan har bland annat utmynnat i ett seminarium med företrädare för yrkesutbildningen och branschen på temat yrkeslärarens kompetens och kompetensutveckling.

En stärkt roll för lärosätets kollegium för yrkeskunnande tas upp av lärosätet som ett möjligt utvecklingsområde för att förbättra kontakten mellan lärarutbildning, arbetsliv och forskning.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är användbar och utvecklar studentens beredskap för att möta förändringar i arbetslivet. Det finns en relevant samverkan med det omgivande samhället, där VFU:n är en viktig del. Medverkan i olika samarbeten och projekt utanför lärosätet bidrar till en viktig och relevant grund för utbildningens användbarhet och relevans. Ett gott exempel på projekt och samarbeten utanför lärosätet som bedömargruppen vill lyfta fram är en samverkan med besöksnäringens branschorganisation Visita samt Göteborgsregionens företrädare för yrkesutbildning, Den har bland annat har lett till ett seminarium på temat yrkeslärarens kompetens och kompetensutveckling.

Lärosätet vill stärka rollen för kollegiet för yrkeskunnande för att därigenom förbättra kontakten mellan lärarutbildning, arbetsliv och forskning, och ser detta som ett möjligt utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)