Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Lärosätet beaktar studentperspektivet på både individ- och kursnivå och på både program- och lärosätesnivå. Delar av den processen har för yrkeslärarutbildningen också redovisats under tidigare bedömningsområden. Under det här bedömningsområdet utvecklar lärosätet i sin självvärdering ett antal kompletterande aspekter på hur studentperspektivet beaktas i och under utbildningen.

Studenter finns närvarande när både kurs- och utbildningsplaner beslutas, och även när interna kvalitetsgranskningar av utbildningar genomförs.

Ett specifikt studentprogramråd har skapats hösten 2019, som ska ha en rådgivande funktion för programutveckling och ska träffa programansvariga två gånger per termin. Målet är att ha 12 studenter sammanlagt, och i februari 2020 var det 7 studenter i rådet. Bedömargruppen anser att det påbörjade arbetet är ett konstruktivt försök att ge studenter möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningen innehåll och genomförande. Bedömargruppen vill också betona att lärosätet fortsatt arbetar för att stimulera fler studenter att delta i programrådet.

Studentinflytandet på kursnivå ser olika ut i olika kurser. Det beskrivs antingen som en dialog i mitten av kursen eller återkommande dialoger under kursen. Hur dessa dialoger förbereds, dokumenteras och sprids är inte helt tydligt och konkret beskrivet i självvärderingen. Bedömargruppen anser att en utvecklad systematik när det gäller kursvärderingarnas genomförande är ett utvecklingsområde för lärosätet.

Det beskrivs i självvärderingen att möjligheterna för studenter att påverka stärks när det ofta är en och samma seminarieledare under utbildningens gång. Möjligheterna ökar för en kontinuerlig dialog och att snabba justeringar kan göras, vilket är positivt.

Självvärderingen ger ett exempel som detaljerat beskriver hur studenterna aktivt i dialoger kunde påverka sin utbildning genom ett mer utvecklat studentinflytande i utbildningens avslutande kurs Självständigt arbete med inriktning mot utvärdering och utvecklingsarbete. Bedömargruppen anser att arbetet med den här kursen är ett gott exempel på hur utbildningens lärare och studenterna tillsammans och systematiskt har arbetat med att utveckla en kurs, och att studenter tydligt har haft möjlighet att påverka och förändra.

Lärosätet redovisar också att det finns öppna informationskanaler för en konstruktiv dialog både till programledning och kurslärare, och att detta är ett viktigt komplement till de formella vägar som finns. De synpunkter som diskuteras och är i fokus inom dessa mer informella forum är oftare frågor som handlar om utbildningens praktiska genomförande. Där strävar lärosätet efter att vara så flexibelt som möjligt. Bedömargruppen ser positivt på det, men vill betona att det kan finnas en risk för brist på dokumentation om en alltför stor del av dialogerna sker i informella forum. Bedömargruppen uppmuntrar därför till att utveckla dokumentation även vid mer informellt studentinflytande.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenterna på lärosätet får goda möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Flera exempel ges på detta i både självvärderingen och under intervjuerna. Bedömargruppen anser att lärosätet arbetar aktivt och föredömligt med att utveckla former för studentinflytande. Både formella och informella dialoger finns och används i arbetet för att ta tillvara studenternas perspektiv.

Det finns på lärosätet också en närhet mellan studenter och personal som bedömargruppen ser som positiv och viktig för den fortsatta utvecklingen. Ett utvecklingsområde för lärosätet är dock att finna en systematik i arbetet med kursvärderingar, så att det inte blir alltför stora skillnader mellan kurser. Ytterligare ett utvecklingsområde är att kvalitetssäkra dokumentation även från mer informella dialoger.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)