Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Självvärderingen tyder på att lärosätet säkerställer att studenterna får beredskap att hantera förändringar i arbetslivet. Bland annat finns examinationer där studenterna ska diskutera aktuella fenomen såsom mentorsrollen, mobilförbud, individuella elevanpassningar på APL och drogtester. Studenterna uppmuntras under utbildningens gång också att hålla sig uppdaterade om förändringar i både skolans värld och de egna branscherna.

Arbetslivsperspektivet genomsyrar också utbildningen i och med att VFU-kurserna är jämnt fördelade. De är uppbyggda med olika teman som ska bidra till att teori och praktik kopplas samman under utbildningen. Av lärosätesintervjuerna framgår att studenterna har möjlighet att byta VFU-plats för att kunna vidga sina vyer, vilket bedömargruppen ser som positivt. Bedömargruppen vill i samband med detta peka på vikten av att uppmuntra studenterna att göra VFU både inom ungdomsgymnasiet och vuxenutbildningen för att få en bredare bild av arbetslivet.

Enligt självvärderingen har lärosätet en forskningsplattform för samverkan mellan högskolan och det omgivande samhället, och genom den kan lärare initiera forskning ute i skolor. Lärosätet redogör för planer på att starta ett sådant forskningsprojekt som är relevant för yrkeslärarprogrammet, vilket bedömargruppen vill uppmuntra till.

Man samverkar även med samhället genom att personal från programmet medverkar i branschkonferenser och andra forum som är relevanta för yrkeslärarprogrammet.

Lärosätet tar i självvärderingen även upp utbildningens sista kurs i utvecklingsarbete som ett exempel på hur studenterna förbereds för att möta förändringar i arbetslivet. I den kursen ska studenterna utvärdera den pedagogiska verksamheten vid en VFU-skola och ge förslag på sätt att förbättra den.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Lärosätet ger studenterna möjlighet att förbereda sig för förändringar i arbetslivet, bland annat genom att ta upp aktuella fenomen i skolans värld för diskussion och examination. I slutet av utbildningen gör studenterna också ett utvecklingsarbete som syftar till att utveckla den pedagogiska verksamheten vid en VFU-skola. En tillgång för utbildningen är även att VFU är uppdelad i fyra kurser som fördelas över utbildningen, där studenterna får möjlighet att utveckla och stärka sin yrkesroll. Bedömargruppen ser det som viktigt att uppmuntra studenter att göra VFU på både ungdomsgymnasiet och vuxenutbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)