Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen och lärartabellen bedöms den vetenskapliga kompetensen vara tillfredsställande. Det finns nio disputerade lärare som undervisar på programmet och samtliga bedriver forskning med fokus på eller som har relevans för yrkesutbildning. Det framgår även av självvärderingen och intervjuerna att lärosätet aktivt arbetar med att låta adjunkter delta i skolforskningsprojekt. Det ser bedömargruppen positivt på.

Lärosätet har varit framgångsrikt med att få forskningsmedel, vilket fört med sig att flera av lektorerna i nuläget har en relativt låg grad av undervisning. Lärosätet anger att det finns ett utarbetat mål att forskare ska undervisa minst 20 procent av tjänstetiden, något som inte uppnåtts. Bedömargruppen ser detta som ett gott initiativ och rekommenderar lärosätet att verka för att förverkliga målet.

I intervjuerna framkom att lärosätet har som ambition att hälften av undervisningen ska genomföras av disputerade lärare. Det uppnår man inte i dagsläget men bedömargrupper ser det som en lovvärd ambition. I självvärderingen och under intervjun framkom svårigheten att rekrytera högre akademisk kompetens inom området, och lärosätet redovisar konkreta strategier på kort och lång sikt som är relevanta för lärosätets kompetensförsörjning. Lärosätet beskriver bland annat satsningar på att forskarutbilda adjunkter samt att man försöker hitta lösningar för att få fler yrkeslärare att bli behöriga till forskarutbildning. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att arbeta vidare med att öka den formella vetenskapliga kompetensen inom yrkesutbildningsområdet.

Den sammantagna professionskompetensen bedöms vara tillfredsställande, eftersom lärartabellen visar att den övervägande delen av lärarstaben har professionsbakgrund. Lärarstaben består övervägande av adjunkter, och av dem har samtliga professionskompetens och två har specifik professionskompetens som yrkeslärare. Även de flesta av lektorerna har professionskompetens inom läraryrket, varav en har professionskompetens inom yrkesutbildningsområdet.

Verksamma yrkeslärare involveras som adjungerade adjunkter för att förmedla beprövad erfarenhet och ämnesdidaktisk kompetens från aktuell praktik, vilket möjliggörs genom den så kallade Värmlandsmodellen. Lärartabellen visar också att det är de tillsvidareanställda adjunkterna och lektorerna med professionskompetens inom yrkesutbildningsområdet som har mest undervisningstid inom utbildningen. Lärosätet uttrycker även i självvärderingen en strävan att en av de två kursledare som ingår i varje kurs ska ha yrkeslärarbakgrund, vilket bedömargruppen ser som positivt. Lärarlagen är sammansatta så att det finns en blandning av olika kompetenser. Sammantaget menar bedömargruppen att studenterna möter en varierad och stor grupp av lärare.

Bedömargruppen konstaterar att den pedagogiska kompetensen är adekvat med utgångspunkt i självvärderingen, eftersom alla lärare genomgår högskolepedagogisk utbildning. Lärosätet låter även adjunkter delta i forskarseminarier och uppmuntrar dem att delta i den årliga konferensen Nordiska forskningsnätverket för yrkesutbildning (NORDyrk). Dessutom arbetar lärosätet med att regelbundet kompetensutveckla VFU-handledarna.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Den professionsinriktade miljön bedöms som god. I självvärderingen framkommer att de adjungerade adjunkterna fungerar som centrala bryggor till den verksamhet som programmet utbildar för. Professionsanknytningen stärks också genom ett samarbete med den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU), som syftar till att studenterna ska utveckla en förmåga att samverka och arbeta ämnesövergripande som yrkesverksamma.

Självvärderingen ger en tydlig bild av den vetenskapliga miljön som består av fyra centrumbildningar. Inom varje centrumbildning bedrivs seminarier och projekt. Anslag tilldelas varje år från lärarutbildningsnämnden till centrumbildningarna som fördelar medlen till aktiva forskare. Det är en styrka att lärosätet varje år satsar på lärarutbildningsanknuten forskning, vilket enligt bedömargruppen ger förutsättningar för en bärkraftig forskning. Lärosätet ger även konkreta exempel på hur centrumbildningarna kommit yrkeslärarprogrammet tillgodo. Till exempel har lärosätet initierat ett projekt om språket som en viktig aspekt i yrkesdidaktiken, som bidragit till ett språkspår som löper genom hela utbildningen i syfte att utveckla studenternas skrivande.

Utöver centrumbildningarna finns ett YRK-seminarium med speciellt fokus på yrkesutbildning. I seminariet deltar både forskare, adjunkter och adjungerade adjunkter, vilket bedömargruppen bedömer som ett sätt att säkra utbildningens vetenskapliga grund. Via YRK-seminariet initieras föreläsningar och bidrag till kurslitteraturen som gör att forskningen kommer studenterna till del. Lärosätet ger även exempel på hur YRK-seminariet har bidragit till att studenterna har involverats i mindre forskningsprojekt. Exempelvis har studenterna deltagit som informanter i ett forskningsprojekt om digitalisering som berör en av kurserna inom utbildningen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö är tillfredsställande. Lärarstyrkan är stor med varierande grad av undervisning i utbildningen. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Bedömargruppen ser dock ett behov av att fortsätta arbetet med rekryteringsbasen för högre akademisk kompetens inom yrkesutbildningsområdet, eftersom den i nuläget mestadels består av adjunktskompetens. Alla tillsvidareanställda lärare har gått högskolepedagogisk utbildning, och därför bedömer bedömargruppen att även den pedagogiska kompetensen är god.

Det finns en rik utbildningsmiljö som är både vetenskaplig och professionsinriktad. Enligt bedömargruppen bedrivs utbildningen på ett sådant sätt att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Aktiva forskare medverkar i utbildningen, även om detta kan stärkas. Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram lärarlagens sammansättning av olika kompetenser som ett gott exempel på hur man kan säkerställa kopplingen till både forskning och yrke. Självvärderingen ger en tydlig bild av den vetenskapliga miljön som består av fyra centrumbildningar. Inom varje centrumbildning bedrivs seminarier och projekt. Anslag tilldelas varje år från lärarutbildningsnämnden till centrumbildningarna, som fördelar medlen till aktiva forskare. Det är en styrka att lärosätet varje år satsar på lärarutbildningsanknuten forskning, vilket enligt bedömargruppen ger förutsättningar för en bärkraftig forskning. Lärosätet ger även konkreta exempel på hur centrumbildningarna kommit yrkeslärarprogrammet tillgodo.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)