Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Vid lärosätet får studenterna möjlighet att ta en aktiv roll, främst formellt men även informellt. Lärosätets studentkår utser studentrepresentanter som sedan deltar i beslutande och beredande organ. Ett gott exempel är att dekanen har månatliga möten med studentkåren. Studenter finns även representerade i yrkeslärarprogrammets programråd, där de har möjlighet att lyfta fram synpunkter på utbildningen och kan därmed påverka utbildningens utformning, innehåll och genomförande.

Av både självvärderingen och intervjuerna framgår att studenterna inte alltid tar sin rätt till inflytande och att lärosätet aktivt arbetar för att hitta nya sätt att arbeta med bland annat programråden. Bedömargruppen vill framhålla att lärosätet bör fortsätta hitta former för att öka studenternas engagemang och inflytande i utbildningen och som också tar hänsyn till att det är en distansutbildning.

Studenterna erbjuds formella kursvärderingar som sedan görs tillgängliga för studenterna. De åtgärder som lärosätet sedan har genomfört redovisas vid kursstart för nästkommande studentgrupp. Självvärderingen och intervjuunderlaget ger konkreta exempel på att studenternas synpunkter förverkligas. Exempelvis har litteratur om vuxnas lärande lagts till liksom inlämning av examinationsuppgifter flyttats, för att studenterna ska få en jämnare arbetsbelastning. Det informella inflytande erbjuds genom att studenterna har möjlighet att ge synpunkter under pågående kurs, och på så sätt kan påverka utformningen av kursen. Exempelvis har studenternas formativa synpunkter bidragit till att lärosätet har förändrat kursuppgifter och tydliggjort schema och studiehandledning.

Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att studenterna har möjlighet att genom både kursvärderingar och direkt kontakt med lärare påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring. De har möjlighet att vara representerade och ingå i beredande och beslutande organ. Lärosätet säkerställer därmed studenternas medverkan och inflytande.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Vid lärosätet får studenterna möjlighet att ta en aktiv roll, främst formellt men även informellt. Det formella studentinflytandet innebär en möjlighet för studenterna att bli invalda i nämnder, styrelser och programråd. Studenterna kan också ha en aktiv roll i kursutvecklingen med hjälp av kursvärderingar. Det informella studentinflytandet innebär exempelvis muntlig återkoppling under pågående kurs med kursansvarig eller undervisande lärare. Exempelvis har studenternas formativa synpunkter bidragit till att förändra kursuppgifter och tydliggöra schema och studiehandledning. Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att studenterna har möjlighet att genom både kursvärderingar och direkt kontakt med lärare påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring. De har möjlighet att vara representerade och ingå i beredande och beslutande organ. Lärosätet säkerställer därmed studenternas medverkan och inflytande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)