Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Yrkeslärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Förutsättningarna för att bedriva yrkeslärarutbildning är goda eftersom lärosätet har en välorganiserad utbildning och en kompetent lärargrupp där många också forskar. Personalen som bär upp kurserna har både pedagogisk, vetenskaplig och professionsinriktad kompetens. Antalet lärare bedöms också vara adekvat och det finns strategier för att täcka kompetensförsörjningen, både på kort och på lång sikt. Bedömargruppen anser att Linköpings universitet är ett bra exempel på goda förutsättningar under bedömningsgrunden personal. Programmet är välorganiserat och genomtänkt när det gäller lärarresurserna och hur kompetensen används. I intervjuerna framgår det också att både utbildningens och de anställdas perspektiv beaktas; till exempel tänker man på att kurser ska bemannas av flera lärare för att ge stabilitet och erbjuda spetskompetens där det behövs, och alla nyanställda lärare skolas in på programmet och in i en kollegial samarbetskultur.

Det finns en tydlig vetenskaplig och professionsinriktad miljö vid lärosätet, med ett nära samband mellan forskning och utbildning. Utbildningen har en stark forskningsöverbyggnad med inriktning mot yrkesdidaktik och arbetsliv. Studenter inbjuds också till att delta i forskningsprojekt eller yrkesdidaktiska forskningsseminarier, bland annat i syfte att väcka intresse för framtida forskarstudier. Utbildningen finns alltså i en stark vetenskaplig och professionsinriktad miljö. Baserat på de många och konkreta exemplen bedöms det finnas en rik och stark vetenskaplig och professionsinriktad miljö kring yrkeslärarprogrammet, och i verksamheten finns en tydlig koppling mellan forskning och utbildning.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningen möjliggör tillfredsställande måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Kunskapsmålet möjliggörs och säkerställs i programmets kurser via en tydlig progression och genom att målet vidgas över tid, i både UVK- och VFU-kurser med didaktiska, yrkesdidaktiska och vetenskapliga inslag där metodiken ingår. Undervisningen utgår från studenternas egen yrkeskunskap i de ämnen som utbildningen gäller, och kurserna är utformade så att studenterna successivt kan utveckla sin ämnesdidaktik och metodik och tillämpa den i VFU-kurserna. Målet i VFU-kurserna säkerställs genom kursuppgifternas utformning och examination samt en tydlig VFU-organisation.

I självvärderingen finns ett tydligt ställningstagande till begreppen didaktik och yrkesdidaktik, såsom begrepp som innefattar metodik och vetenskapligt kunnande samt är integrerade med varandra. Detta samband har inte alltid kommunicerats tydligt till studenterna, vilket gjort att metodiken har kommit i skymundan, men detta har man uppmärksammat och åtgärdat. Under 2020 anställdes också en kursmentor i syfte att stärka de yrkesmetodiska inslagen. Därtill deltar lärarna i workshoppar med fokus på yrkesdidaktik och metodik. Detta är åtgärder som bedömargruppen ser positivt på.

Vuxnas lärande behandlas på föredömligt sätt i olika lärandeaktiviteter och examinationer. Vad gäller yrkesutövningen i övrigt visar lärosätet att man erbjuder och examinerar relevant innehåll. Exempelvis får studenterna ta del av yrkesetiskt handlande, kommunikation och lärares ledarskap. Bedömargruppen anser därmed att alla delar av målet i kunskapsformen kunskap och förmåga är uppfyllda.

Utbildningen uppfyller examensmålet färdighet och förmåga på ett tillfredsställande sätt. Målet återkommer i flera UVK-kurser och samtliga VFU-kurser, och studenternas utveckling stöds genom olika lärandeaktiviteter och allt mer komplexa examinationer. Studenterna får stegvis ta större undervisningsansvar och öva på att anpassa sin undervisning till elevers skilda förutsättningar under VFU-kurserna, och detta säkerställs genom flera olika bedömningsunderlag. Vad gäller den pedagogiska yrkesverksamheten i övrigt behandlar utbildningen på ett bra sätt samverkan mellan skola och arbetsplats genom APL. Vad gäller målet om varje elevs lärande och utveckling erbjuds studenterna innehåll om specialpedagogik, men även i andra kurser tar man upp detta på olika sätt. Exempelvis förekommer inte flerspråkighet som begrepp i utbildningen, men det är ett påtagligt tema i kursens uppgifter och i studentgruppernas diskussioner, enligt lärosätet. Bedömargruppen tycker att detta innehåll också behöver tydliggöras i utbildningen och uppmanar lärosätet att arbeta med detta.

Vad gäller måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt anser bedömargruppen att det uppfylls och att lärosätet ger ett bra exempel på hur det tas upp i utbildningen. Studenterna får flera möjligheter att skaffa sig både kompetens i yrkesämnet och kompetens i det pedagogiska arbetet. Utbildningen bedöms innehålla uppgifter och examinationer som uppmuntrar till självreflektion och utveckling av det didaktiska arbetet och de egna kompetenserna.

Lärosätet arbetar aktivt med jämställdhet och målet att jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande bedöms vara uppfyllt. Lärarna har kompetens inom ämnet och samarbetar med en genuslektor för att säkerställa målet, som för närvarande tas upp och examineras i flera kurser. Men bilden av att genus- och jämställdhetsfrågor ska genomsyra utbildningen delas inte helt av bedömargruppen efter granskningen. Lärosätet bör därför fortsätta sitt utvecklingsarbete med att särskilt se över hur man säkerställer måluppfyllelsen i VFU-kurserna.

Ifråga om uppföljning, åtgärder och återkoppling har lärosätet ett väl utvecklat system på olika nivåer som ger stöd att kvalitetssäkra utbildningen på tillfredsställande sätt på både kort och lång sikt. Det finns ett utvecklat system för kurs- och programutvärderingar, och man ger återkoppling av resultaten. Lärosätet verkar också för att studenterna ska genomföra utbildningen inom den planerade studietiden, och olika stödåtgärder sätts in när det behövs. Mycket ansvar för programmet verkar dock falla på en person (PUL), och det verkar vara ett sårbart upplägg även om det finns en god tanke med detta och många stödfunktioner runt PUL. Bedömargruppen vill rekommendera lärosätet att se över detta.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Studenterna har möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande, främst via ett formellt inflytande i utvärderingar och via studentrepresentanter i olika organ, till exempel yrkesråd. Det informella inflytandet beskrivs något mindre tydligt i självvärderingen, liksom vilka andra kanaler som erbjuds förutom digitala kursutvärderingar vid kursavslutningar och studentrepresentation. Enligt intervjuerna förekommer också muntliga utvärderingar men det är oklart om det gäller varje kurs. Studenterna har alltså möjlighet att uttrycka individuella synpunkter i de digitala kursutvärderingarna och i förekommande fall delta i gemensamma muntliga utvärderingar under undervisningsdagarna. Enligt bedömargruppen är det bra om lärosätet ser till att båda varianterna används.

Lärosätet har, liksom andra lärosäten, svårt att engagera studenterna i det formella inflytandet, men visar att man vidtagit konkreta åtgärder och arbetar aktivt på många sätt för ett ökat inflytande. Exempelvis arbetar man medvetet med information till studenterna och erbjuder till exempel studentrepresentanter att delta i förmöten och utbildningar.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Enligt bedömargruppen samverkar lärosätet på ett tillfredsställande sätt med huvudmän, verksamma yrkeslärare och kursmentorer för att utveckla utbildningen och upprätthålla en professions- och arbetslivsanknytning som förbereder studenterna inför deras yrkeslärarprofession. Man samverkar också via utbildningens yrkesråd och olika forsknings- och utvecklingsprojekt och nätverk. Alumnundersökningar genomförs och man planerar att öka alumnverksamheten. Digitalisering, mångkultur och etnicitet ingår i utbildningen för att förbereda studenterna inför framtiden. Det finns möjlighet att göra VFU utomlands och utvecklingsarbete pågår om detta. Bedömargruppen menar att lärosätet på flera sätt visar hur man kan säkerställa att utbildningen har aktuellt innehåll.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)