Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna har möjlighet att ta en aktiv roll, särskilt i form av formellt inflytande. De representeras i olika organ såsom yrkesrådet, och när intervjuerna gjordes fanns det minst två aktiva studentrepresentanter på yrkeslärarprogrammet. De har också möjlighet till formellt inflytande via de kurs- och programutvärderingar som genomförs och som beskrivs under den förra bedömningsgrunden.

I självvärderingen finns några exempel på förändringar och revideringar som gjorts på grund av studenternas synpunkter i utvärderingarna, vilket vittnar om att synpunkterna beaktas. Studenterna har också möjlighet att få välja VFU-placeringar, och kan påverka sin studiegång under VFU om de till exempel drabbas av sjukdom. Under coronavåren 2020 gjordes även en del individuella anpassningar för flera av studenterna som inte fick någon VFU-plats. Enligt intervjuerna är studenterna överlag nöjda med kommunikationen mellan lärosätet och VFU-skolorna.

Studenternas formella inflytande anses vara viktigt på lärosätet, vilket exempelvis framgår genom att dekanus har förmöten med studentrepresentanterna inför sammanträden för att de ska vara mer delaktiga och få större inflytande. Generellt har lärosätet problem med varierande svarsfrekvens på utvärderingarna och svårt att rekrytera studentrepresentanter. Detta försöker lärosätet åtgärda genom att ta fram tydligare information om utvärderingarna och erbjuda en introduktionsutbildning för studentrepresentanter.

I självvärderingen är det något mindre tydligt vilket informellt inflytande studenterna har och vilka andra kanaler som erbjuds förutom digitala kursutvärderingar vid kursavslutningar och studentrepresentation. Enligt intervjuerna förekommer också muntliga utvärderingar men det är oklart om detta sker systematiskt i varje kurs. Studenterna har alltså möjlighet att uttrycka individuella synpunkter i de digitala kursutvärderingarna, och i förekommande fall delta i gemensamma muntliga utvärderingar under närundervisningsdagarna. Bedömargruppen menar att det är bra om lärosätet ser till att båda utvärderingstyperna används.

Studentperspektiv

Tillfredsställande.

Studenterna har möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande, främst via ett formellt inflytande i utvärderingar och via studentrepresentanter i olika organ, till exempel yrkesråd. Det informella inflytandet beskrivs något mindre tydligt i självvärderingen, liksom vilka andra kanaler som erbjuds förutom digitala kursutvärderingar vid kursavslutningar och studentrepresentation. Enligt intervjuerna förekommer också muntliga utvärderingar men det är oklart om det gäller varje kurs. Studenterna har alltså möjlighet att uttrycka individuella synpunkter i de digitala kursutvärderingarna och i förekommande fall delta i gemensamma muntliga utvärderingar under undervisningsdagarna. Enligt bedömargruppen är det bra om lärosätet ser till att båda varianterna används.

Lärosätet har, liksom andra lärosäten, svårt att engagera studenterna i det formella inflytandet, men visar att man vidtagit konkreta åtgärder och arbetar aktivt på många sätt för ett ökat inflytande. Exempelvis arbetar man medvetet med information till studenterna och erbjuder till exempel studentrepresentanter att delta i förmöten och utbildningar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)