Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen och lärartabellen bedöms den allmänna vetenskapliga kompetensen vara god sett till antalet lektorer. Utbildningen genomförs av flera lektorer med lärarexamen. Enligt lärartabellen finns tolv lärarutbildare som är disputerade, men bedömargruppen konstaterar att sju av dessa har en synnerligen låg undervisningsgrad i utbildningen (1 procent). De disputerade lärare som har högst grad av undervisning i programmet, 60 procent vardera, saknar dessutom professionsrelaterad kompetens. Den vetenskapliga kompetensen är därför främst av mer allmän karaktär snarare än inriktad mot yrkesutbildning. Bedömargruppen anser att utbildningen behöver stärka den vetenskapliga kompetensen inom yrkesutbildning för att den ska vara adekvat och i proportion till utbildningens volym och innehåll.

Den professionsrelaterade kompetensen är god, ungefär hälften av de undervisande lärarna har lärarexamen, och därmed kan den generella professionsinriktade lärarkompetensen bedömas vara tillräcklig. Däremot är antalet lärare med professionsinriktad kompetens med bakgrund som yrkeslärare relativt låg. Vid intervjuerna framkom att en lärare som i lärartabellen hade anställning som doktorand med yrkeslärarexamen och yrkesdidaktisk forskning från och med hösten arbetar som lektor inom programmet. Enligt lärartabellen är det därutöver enbart en tidsbegränsat anställd adjunkt och två gästlärare som har en yrkeslärarexamen. Lärosätet beskriver både i självvärderingen och vid intervjuerna att det pågår ett kontinuerligt arbete med att anställa fler lektorer till lärarutbildningarna på sikt och att det är ett högt prioriterat område. Till exempel arbetar man med detta genom att kontinuerligt anställa doktorander med yrkesdidaktisk forskning men lärosätet planerar även för en utlysning av ett lektorat mot yrkesdidaktik. Lärosätet redogör även för att en gästlektor med yrkesdidaktisk forskning anställts under ett års tid på 20 procent. Bedömargruppen ser positivt på de satsningar som görs och vill uppmuntra lärosätet att fortsätta det strategiska arbetet med att rekrytera lärare som har vetenskaplig och professionsrelaterad kompetens inom området yrkesutbildning. Lärosätet hade 2019 motsvarande 85 helårsstudenter på programmet. I relation till den totala lärarvolymen, enligt lärartabellen, bedöms lärarresurserna vara adekvata på både kort och lång sikt.

Bedömargruppen konstaterar utifrån självvärderingen att den pedagogiska kompetensen är adekvat, för alla lärare har genomgått högskolepedagogisk utbildning. Alla yrkeslärare som handleder under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) är behöriga yrkeslärare, men lärosätet lyfter att många saknar handledarutbildningen. Av självvärderingen framgår att lärosätet aktivt arbetar med att öka antalet handledare med handledarutbildning. Bland annat sprider man information via Nätverk för yrkeslärare, och hoppas att det ska bidra till ökat deltagande. Bedömargruppen ser det som positivt att lärosätet aktivt arbetar med att säkerställa handledarnas kompetens och vill uppmuntra till fortsatt kvalitetssäkring av studenternas VFU.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Enligt självvärderingen används hela lärosätets kompetenser i utbildningen eftersom flera institutioner deltar i de ingående kurserna. Lärosätet har ett beställar- och utförandesystem som säkrar att institutionerna bidrar med vetenskapliga och professionsrelaterade kompetenser som matchar utbildningens kursinnehåll. Det framgår också att det finns fem forskningsmiljöer som är inriktade mot lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna (UVK). Tillsammans utgör de den vetenskapliga basen för lärarutbildningen vid lärosätet och ansvarar för den vetenskapliga kvaliteten i olika kurser. Miljöerna får ekonomiskt stöd från nämnden för lärarutbildning för att kunna anordna seminarier med inriktning mot de kurser och innehållsområden som forskningsmiljön ansvarar för inom lärarprogrammen. Inom de fem forskningsmiljöerna finns exempel på innehåll som är relevant för yrkeslärande.

Både självvärderingen och intervjuerna visar att lärosätet ger ett riktat ekonomiskt stöd för att utveckla den yrkesdidaktiska forskningsaktiviteten. Bland annat går medel till en forskargrupp för att bygga upp en forskningsplattform, och man satsar även på att anställa doktorander samt en gästlektor med yrkesdidaktisk forskningsinriktning. Bedömargruppen noterar att satsningarna för att utveckla yrkesdidaktisk forskning är lovvärda men också nödvändiga eftersom lärosätet i nuläget verkar sakna en stark forskningsmiljö med mer specifikt fokus på yrkesutbildning.

Lärosätet beskriver att aktiva forskare och doktorander från forskningsmiljöerna fungerar som föreläsare och seminarieledare i kurserna och ger konkreta exempel på hur detta appliceras i yrkeslärarprogrammet. Forskningsmiljön och utbildningsmiljön bedöms därför vara sammankopplade. Bedömargruppen bedömer att det sammantaget finns en adekvat vetenskaplig och professionsinriktad miljö för utbildningen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Den allmänna vetenskapliga och professionsinriktade kompetensen är överlag god, sett till antalet adjunkter och lektorer, och står i proportion till utbildningens innehåll, volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Bedömargruppen vill dock påtala att lärosätet behöver fortsätta det strategiska arbetet för att öka andelen fast anställda lärare med vetenskaplig och professionsrelaterad kompetens inom yrkesutbildning och yrkesdidaktik. Lärosätet bör även se över hur lärarresurserna fördelas i utbildningen eftersom de lärare som enligt lärartabellen undervisar mest inte har professionskompetens. Ett annat angeläget utvecklingsområde är att säkerställa handledarkompetensen genom att utbilda handledare inom VFU.

Utbildningen har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö. Bedömargruppen uppmärksammar att de forskningsmiljöer som är kopplade till utbildningen är en styrka eftersom det är ett sätt att nyttja hela lärosätets kompetenser. Bedömargruppen ser också positivt på lärosätets strategiska satsning på den yrkesdidaktiska forskningsmiljön vid lärosätet och ser den som en förutsättning för att långsiktigt säkerställa den vetenskapliga kompetensen inom yrkesutbildningsområdet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)