Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna har möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Studentinflytandet beskrivs i självvärderingen utifrån tre områden: formellt inflytande, tillgång till information och möjlighet att framföra kritik. På alla tre områdena finns väl utformade och genomtänkta former för inflytande. Studenter finns representerade i styrelser och det finns två studentrepresentanter i programrådet för yrkeslärarprogrammet. Lärosätet lyfter dock i självvärderingen att det är svårt att rekrytera studentrepresentanter till programrådet och att en plats för närvarande är vakant.

Studenternas möjlighet att uttrycka synpunkter tillgodoses på flera sätt, dels på kursnivå via centrala webbaserade, standardiserade kursvärderingar, och dels på programnivå via programvärderingar och den lärosätesgemensamma Linnébarometern. Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta fram är att studentenkäterna kompletteras med fokusgruppsamtal där sex till åtta studenter från varje årskull möter ledamöter från programrådet. Syftet med samtalen är att fånga upp studenternas synpunkter på utbildningen, och de ger information som är värdefull när lärosätet utvecklar utbildningen.

När utbildningen startar får studenterna övergripande information om den och olika organ och stödfunktioner av en särskilt utsedd person, och senare kontinuerligt via en lärplattform. Enligt lärosätet är syftet med informationen att studenterna ska kunna ta en aktiv roll i utbildningen.

Studenterna erbjuds även olika möjligheter att påverka informellt. Exempelvis har VFU-kurserna ett upplägg som möjliggör inflytande genom att studenterna själva väljer några lärandemål att fokusera på. Ett annat exempel är att studenterna under kursernas gång har möjlighet att ge synpunkter på upplägg och tidpunkter för inlämningar. Genom utbildningen har studenterna även en mentor som följer dem genom kurserna. Lärosätet lyfter i självvärderingen fram att mentorerna ofta får ta del av studenterna synpunkter, vilka sedan kan föras vidare till den kursansvariga läraren.

Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att studenterna får möjlighet till både formellt och informellt inflytande över sin utbildning.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet verkar för att studenterna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen. Studentrepresentanter medverkar och har inflytande i lärosätets beredande och beslutande organ. Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram lärosätets initiativ att utse studentrepresentanter för varje årskull, för fokusgruppsamtal med ledamöter från programrådet, som ett sätt för studenterna att påverka utbildningen. Studenterna får också möjlighet till visst informellt inflytande där även utbildningens mentorsystem underlättar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)