Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Sammantaget får studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Studentperspektivet beskrivs i självvärderingen som om det varit bristfälligt tidigare, och som åtgärd genomförs nu flera aktiviteter för att utveckla studenternas medverkan i utbildningens utformning ytterligare. Bedömargruppen ser positivt på det.

Lärosätet beskriver att studenterna ofta har yrkeserfarenhet och lärarerfarenhet, eftersom de arbetat inom andra branscher och i många fall redan arbetar som lärare. Däremot kan rollen som student vara obekant för dem och därför behöver de uppmuntras till att aktivt vara delaktiga i formella och beslutande organ. Formella dokument om studentinflytande och studenters rättigheter och skyldigheter finns övergripande på lärosätet och studenter får också muntlig information om dem. Studentrepresentation finns i programnämnden, vilket är viktigt. Enligt bedömargruppen bör lärosätet ha fortlöpande kontroll över studentperspektivet, så att studenterna känner att deras synpunkter tas tillvara och att studentrepresentanterna blir synliggjorda.

Kontinuerliga och formativa utvärderingar på programnivå regleras på fakultetsnivå. I programmet genomförs kursutvärderingar men det finns vissa identifierade brister i systematiken och återföringen av detta, och ett utvecklingsarbete har därför påbörjats. Från våren 2020 finns nya rutiner där det kontrolleras att kursrapporterna följs upp och publiceras. Det är en styrka att lärosätet är medvetet om bristerna och har genomfört åtgärder. Bedömargrupper vill betona vikten av att fortsätta detta utvecklingsarbete, för att förbättra studenternas möjligheter att påverka sin utbildning.

Lärosätet argumenterar för att studentinflytande i form av dialog är särskilt viktigt på yrkeslärarprogrammet, eftersom studenternas erfarenheter av sitt yrke behöver kunna integreras inför deras kommande utövande av lärarprofessionen. Eftersom utbildningen ges på distans är möjligheten till dialog med lärarna begränsad. Dessutom varierar frekvensen av svar på kursutvärderingarna. För att stärka studentinflytandet kommer en ny modell att genomföras. Genom att dela in studenterna i basgrupper kan de få närmare kontakt med lärare. Basgrupperna kan i sin tur utse talespersoner som kan delta i kursråd med kursledare om kursutvärderingar eller som kan vara kandidater till programnämnden. Den här strategiska modellen är beslutad och dokumenterad, och kommer att genomföras från och med 2021. Bedömargruppen anser att detta är ett gott exempel på hur man kan arbeta för att öka studentinflytandet.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande, främst formellt men även informellt. Lärosätet uppger att brister har funnits tidigare, framför allt i återkopplingen till studenterna, men att detta nu har styrts upp via olika åtgärder och skärpta rutiner. För att studentinflytandet ska stärkas ytterligare kommer en ny modell att genomföras från 2021, där basgrupper kommer att användas som ett sätt för att skapa närmare kontakt mellan lärare och studenter, samt för att värva studentrepresentanter och göra studenterna mer involverade i utbildningen över huvud taget. Bedömargruppen anser att lärosätet verkar ha hittat en fruktbar modell för studentinflytande som går att använda på distansutbildning och ser det som ett gott exempel.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)