Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Yrkeslärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Lärosätet har goda förutsättningar för att bedriva yrkeslärarutbildning. Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskaplig, professionsrelaterad och pedagogisk) är adekvat och står i proportion till utbildningen på kort och lång sikt. Bedömargruppen anser dock att man behöver tänka igenom konsekvenserna av att ha två studiegångar samt se över antalet tillsvidareanställningar på de olika medverkande institutionerna. Personalens tjänstgöring i utbildningen motsvarar ungefär sex heltidstjänster och det är rimligt i relation till utbildningens volym (169 helårsstudenter 2019) och innehåll. Även här menar bedömargruppen att det behövs analys och utvecklingsarbete i relation till de två studiegångarna, kopplat till antalet lärare med yrkeslärarbakgrund och hur deras kompetens används i de olika studiegångarna. Vidare framträder handledernas kompetens, deras utbildning och handledarutbildning delvis som en svaghet. Lärosätet behöver för detta område utveckla en tydlig plan för kartläggning och åtgärder då en stor del av den specifika kopplingen till yrkesområden sker inom ramen för VFU och handledarna då får ett stort ansvar.

Bedömargruppen anser att det för utbildningen finns en tillfredsställande vetenskaplig och professionsinriktad miljö. Det är också en styrka att lärare tillsammans skrivit framtida kurslitteratur. Verksamheten bedrivs så att det finns ett samband mellan forskning och utbildning, och den starkaste professionsinriktade miljön förefaller vara en institution (IPD). Det är också rimligt mot bakgrund av utbildningens innehåll och genomförande. Sambandet mellan forskning och utbildning kan bli starkare med specifika aktiviteter, främst med inriktning mot professionskompetens och de olika yrkesämnena. Ytterligare ett utvecklingsområde är att engagera studenter i forsknings- och utvecklingsarbetet.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Lärosätet säkerställer att studenterna får tillräckliga kunskaper i didaktik, ämnesdidaktik och metodik. När det gäller kännedom om vuxnas lärande är måluppfyllelsen något lägre men målet bedöms ändå vara uppfyllt eftersom det finns examinerande uppgifter. Vuxnas lärande är dock fortsatt ett utvecklingsområde för lärosätet.

Vidare säkerställer lärosätet att studenterna har förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet, både självständigt och tillsammans med andra. När det gäller examinationen i VFU behöver man dock arbeta vidare för att finna alternativa lösningar när mer traditionella VFU-besök inte kan göras.

Även för målet om kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt anser bedömargruppen att lärosätet säkerställer att studenterna har förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens i både yrkesämnet och det pedagogiska arbetet. För detta mål är dock examinationerna mer explicit begränsade, men delar av målen berörs genom hela utbildningen i en rimlig progression och omfattning.

När det gäller jämställdhet säkerställer lärosätet att studenterna har förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten. Man behöver dock analysera vad uppdelningen i två studiegångar innebär för jämställdhetsfrågor, och detta är ett utvecklingsområde för lärosätet.

Avslutningsvis anser bedömargruppen att utbildningens kvalitet följs upp på ett systematiskt sätt, och när det behövs leder resultaten till åtgärder för kvalitetsutveckling. De återkopplas också till relevanta intressenter. Det är dock något otydligt hur utbildningsverksamheten och presumtiva studenter får återkoppling, vilket lärosätet kan strukturera på ett tydligare sätt.

Bedömargruppen vill framhålla programrådets goda sammanhållande arbete. Det framträder som en styrka för utbildningen eftersom flera institutioner medverkar. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid. Intern statistik visar att genomströmningen är relativt god, och studieformen med modifierad distans är anpassad för att underlätta studierna. I självvärderingen har man tagit upp orsaker till att studenter hoppar av och har svårt att fullfölja programmet, bland annat innehåll och förväntade krav.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet ger studenterna goda och olika möjligheter att arbeta aktivt med att utveckla utbildningen, utifrån ett studentperspektiv. Lärosätet har vidtagit olika åtgärder för att stärka detta ytterligare eftersom det finns vissa utmaningar. Åtgärderna hittills visar på medvetenhet och engagemang, och bedömargruppen uppmuntrar lärosätet till att fortsätta utveckla former för studentengagemang.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet och vidare sker omfattande och relevant samverkan med det omgivande samhället. Den portal som används i kontakt mellan lärosäte och VFU-plats framträder som väl fungerande. Handledarutbildning och att handledare ska ha en sådan utbildning är ett fortsatt utvecklingsområde för lärosätet. Bedömargruppen menar att det är av stor vikt att lärosätet fortsätter att utveckla former och struktur för handledarutbildning vilket är extra viktigt då alla studenter inte får VFU-besök och andra alternativ används för att ersätta mer traditionella besök.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)