Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

I självvärderingen finns flera exempel på moment, i både VFU och de universitetsförlagda kurserna, som förbereder studenterna på att möta förändringar i arbetslivet. I en kurs ska studenterna exempelvis identifiera ett förändringsbehov på sina VFU-skolor. Det finns också andra exempel på hur studenterna genom olika uppgifter utvecklar sin kommunikativa förmåga och förmågan att systematiskt planera, genomföra och utvärdera aktiviteter, för att ha beredskap inför förändringar i arbetslivet.

Lärosätet samverkar på olika sätt med det omgivande samhället, bland annat inom ramen för både utbildning och forskning. VFU är en central del och där finns ett formellt avtal mellan lärosätet och Region Stockholm. Den så kallade VFU-portalen beskrivs under intervjuerna som mycket välfungerande och som en brygga mellan lärosätet och VFU-platserna. I självvärderingen framkommer dock inte hur specifika kopplingar till olika yrkesbranscher är utformade, vilket förslagsvis kan vara ett utvecklingsområde för lärosätet.

I självvärderingen beskrivs arbetet med VFU och hur det utvecklas inom ramen för olika formella samverkansytor. Arbetslivet har en representant i programrådet för yrkeslärarutbildningen. Utöver det har den ansvariga institutionen många och omfattande kontakter och samarbeten med andra myndigheter, bland annat kopplat till APL. Yrkeslärarutbildningens studenter har dock framfört önskemål om att få pröva på att undervisa inom både gymnasial utbildning och vuxenutbildning. Lärosätet ser detta ett utvecklingsområde och bedömargruppen håller med.

Handledare i VFU ska ha genomgått handledarutbildning, och de övriga formella kraven på en handledare har skärpts, enligt både självvärderingen och intervjuerna. Detta är dock fortfarande ett utvecklingsområde för utbildningen. Bedömargruppen anser att lärosätet bör uppmärksamma kraven på handledare, särskilt eftersom alla studenter inte får fysiska VFU-besök under utbildningen.

Det verkar inte finnas någon organiserad alumnverksamhet på lärosätet. Enligt självvärderingen upprätthåller man dock delvis kontakten med tidigare studenter genom skolbesöken. Fler studievägledare har anställts på den ansvariga institutionen för att bland annat arbeta med området. Utfallet är i nuläget inte känt men bedömargruppen ser positivt på att man stärker studievägledningen.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet och vidare sker omfattande och relevant samverkan med det omgivande samhället. Den portal som används i kontakt mellan lärosäte och VFU-plats framträder som väl fungerande. Handledarutbildning och att handledare ska ha en sådan utbildning är ett fortsatt utvecklingsområde för lärosätet. Bedömargruppen menar att det är av stor vikt att lärosätet fortsätter att utveckla former och struktur för handledarutbildning vilket är extra viktigt då alla studenter inte får VFU-besök och andra alternativ används för att ersätta mer traditionella besök.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)