Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Fyra institutioner medverkar i yrkeslärarutbildningen, och programinstitution är institutionen för pedagogik och didaktik (IPD) som också ger de flesta kurserna inom utbildningen. Bland lärarna finns både adjunkter och lektorer. Lärargruppen har en bred och adekvat kompetens inom området och man använder kompetensen i utbildningen på ett föredömligt sätt. De flesta lärare från de fyra medverkande institutionerna har en specifik spetskompetens, och sammantaget finns goda kunskaper inom yrkeslärarutbildningens olika områden - både vetenskapligt och pedagogiskt.

Det framgår av både självvärderingen och intervjuerna att lärarna har möjlighet att forska inom ramen för sin tjänst, i en rimlig utsträckning, och det finns en god utbildnings- och forskningsmiljö på lärosätet. Bedömargruppen anser att lärarna på utbildningen som helhet har tillräcklig vetenskaplig, professionsrelaterad och pedagogisk kompetens. Den specifika professionskompetensen för yrkeslärare är dock något av en svaghet, i relation till både de två studiegångarna och de olika ämnes- och yrkesinriktningarna som studenterna har med sig in i utbildningen. Det är dock inte möjligt att ha alla olika yrkesinriktningar representerade i lärargruppens professionskompetens, men lärosätet bör se över detta. Bedömargruppen anser att alla studenter bör få ta del av personalens kompetens och att det ska finnas lärarkompetens inom så många som möjligt av de olika yrkesinriktningarna.

De två studiegångarna innebär en allmän inriktning och en vård- och omsorgsinriktning, och bedömargruppen anser att de kan göra så att utbildningen inte blir likvärdig. Det handlar om mer än ett sätt att gruppera studenter eftersom indelningen får konsekvenser även inom andra områden. Delvis handlar det om en krock mellan två olika logiker. Den ena uttrycker att det är bra att ha en specifik inriktning mot vård och omsorg så att studenterna där till exempel kan få en fördjupad och specifik didaktik som är inriktad mot vård och omsorg. Enligt den andra är det bra att blanda studenterna enligt modellen i den allmänna inriktningen eftersom studenterna får stort utbyte av varandras olika inriktningar. Lärosätet behöver som helhet göra en djupare analys av vad studiegångarna innebär för studenternas möjlighet till lärande, även om det under intervjun uttrycktes som att detta är ett val som lärosätet gjort. I självvärderingen framgår att det länge varit på detta sätt och att det därmed blir lättare att rekrytera studenter till just vård- och omsorgsinriktningen, men bedömargruppen anser att den analysen behöver utvecklas och problematiseras.

Personalens tjänstgöring i utbildningen motsvarar ungefär sex heltidstjänster, vilket är rimligt i relation till utbildningens volym (169 helårsstudenter 2019) och innehåll. Även här menar bedömargruppen att det behövs analyser och utvecklingsarbete för att hantera situationen med de två studiegångarna. Man behöver undersöka hur många lärare med yrkeslärarbakgrund det finns och hur deras kompetens används i de olika studiegångarna. Vidare framträder handledernas kompetens, handledarutbildning och annan utbildning delvis som en svaghet. Lärosätet behöver för detta område utveckla en tydlig plan för kartläggning och åtgärder då en stor del av den specifika kopplingen till yrkesområden sker inom ramen för VFU och handledarna då får ett stort ansvar. Man har skärpt kraven på att VFU-handledare har genomgått handledarutbildning samt de övriga formella kraven på en handledare, men detta är ändå fortsatt ett utvecklingsområde för utbildningen. Bedömargruppen anser att lärosätet bör uppmärksamma kraven som ställs på handledare, särskilt eftersom alla studenter inte får VFU-besök under utbildningen och andra former för VFU-besök också används.

Det finns ett på utbildningen ett förhållandevis stort antal lärare med tidsbegränsade anställningar (14 av 29) och detta är en utmaning för lärosätet. Kärnan av personalen som arbetar på programmet framträder dock som förhållandevis stabil kopplat till institution för pedagogik och didaktik, där 11 av tillsvidareanställningarna finns, men det behöver stärkas även på de andra institutionerna som deltar i utbildningen. Bedömargruppen anser därmed att lärosätet ska utveckla tydligare strategier för att hantera det stora antalet tidsbegränsade anställningarna på de institutioner där det är fallet.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Från självvärderingen framträder att det kopplat till utbildningen finns en god och adekvat vetenskaplig miljö som lärarna tar aktiv del i och är en del av även om detta varierar specifikt för yrkeslärarområdet mellan institutioner. Vid intervjuerna mötte bedömargruppen lärare från tre institutioner som sammantaget uttrycket stort engagemang och kunnande inom yrkesutbildning med tillhörande forskning.

Det finns en professionsinriktad miljö, men den del som är specifik för yrkeslärarområdet kan utvecklas och göras tydligare. Inriktningen mot ämnes- och yrkesdidaktik kan också stärkas. Professionsinriktningen verkar bygga mycket på kopplingen till VFU-skolorna, och det kan bli tydligare vad VFU-skolorna och lärosätet förväntas bidra med. Bedömargruppen ser detta som ett utvecklingsområde för lärosätet.

Det finns pågående arbete för att utveckla internationalisering inom programmet och ett specifikt projekt är på gång inom ramen för ett utbyte finansierat av Nordplus vilket är positivt. Bedömargruppen vill uppmuntra lärosätet till att fortsatt utveckla internationalisering med tillhörande utbyten då det kan utveckla utbildningsmiljön ytterligare.

Samband mellan forskning och utbildning beskrivs och redovisas i självvärderingen främst genom att det är forskande lärare som undervisar och med kopplingar till litteratur. Under intervjun framkommer att lärargruppen på utbildningen tillsammans har skrivit en antologi om yrkesdidaktiska dilemman vilket är ett gott exempel på samband mellan utbildning och forskning och detta bidrar även till hur utbildningsmiljön formeras på lärosätet. Bedömargruppen vill betona att den gemensamma aktiviteten som det innebär att tillsammans författa en antologi är en positiv utveckling för både utbildningen och forskningen.

Det finns på lärosätet inga tydliga exempel där studenter på utbildningen har möjlighet att bli en del av pågående forskning och utvecklingsprojekt och detta utgör ett utvecklingsområde för lärosätet. Lärosätet har stor kapacitet inom forskning och yrkeslärarsstudenters medverkan i forskning- och utvecklingsprojekt skulle kunna bli en tillgång för utbildningen och bedömargruppen vill uppmuntra till utveckling inom detta område.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Lärosätet har goda förutsättningar för att bedriva yrkeslärarutbildning. Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskaplig, professionsrelaterad och pedagogisk) är adekvat och står i proportion till utbildningen på kort och lång sikt. Bedömargruppen anser dock att man behöver tänka igenom konsekvenserna av att ha två studiegångar samt se över antalet tillsvidareanställningar på de olika medverkande institutionerna. Personalens tjänstgöring i utbildningen motsvarar ungefär sex heltidstjänster och det är rimligt i relation till utbildningens volym (169 helårsstudenter 2019) och innehåll. Även här menar bedömargruppen att det behövs analys och utvecklingsarbete i relation till de två studiegångarna, kopplat till antalet lärare med yrkeslärarbakgrund och hur deras kompetens används i de olika studiegångarna. Vidare framträder handledernas kompetens, deras utbildning och handledarutbildning delvis som en svaghet. Lärosätet behöver för detta område utveckla en tydlig plan för kartläggning och åtgärder då en stor del av den specifika kopplingen till yrkesområden sker inom ramen för VFU och handledarna då får ett stort ansvar.

Bedömargruppen anser att det för utbildningen finns en tillfredsställande vetenskaplig och professionsinriktad miljö. Det är också en styrka att lärare tillsammans skrivit framtida kurslitteratur. Verksamheten bedrivs så att det finns ett samband mellan forskning och utbildning, och den starkaste professionsinriktade miljön förefaller vara en institution (IPD). Det är också rimligt mot bakgrund av utbildningens innehåll och genomförande. Sambandet mellan forskning och utbildning kan bli starkare med specifika aktiviteter, främst med inriktning mot professionskompetens och de olika yrkesämnena. Ytterligare ett utvecklingsområde är att engagera studenter i forsknings- och utvecklingsarbetet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)