Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Enligt självvärderingen har två studentrepresentanter (en för varje studiegång) möjlighet att medverka i programrådet och därmed aktivt påverka arbetet med att utveckla utbildningen. Dessa två studenter samlar in synpunkter från övriga studenter och tar med sig dem till programrådet. Lärosätet anser att detta innebär ett reellt inflytande, och inslagen om språkutvecklande arbetssätt är ett exempel. Bedömargruppen anser att detta är ett gott exempel på studentinflytande. Enligt lärosätet har arbetet i programrådet fungerat väl men man har svårt att rekrytera nya studentrepresentanter. Bedömargruppen är medveten om dessa svårigheter och vill uppmuntra lärosätet till fortsatt utvecklingsarbete för att öka studentmedverkan ytterligare.

I självvärderingen beskrivs också att studenter inbjuds till mer informell studentmedverkan. Till exempel kan de under utbildningens gång, både gruppvis och individuellt, framföra olika synpunkter till både kursledare, programledning och studierektor. En institution har påbörjat ett arbete med att stärka studentinflytandet ytterligare, bland annat med ett studentråd, vilket bedömargruppen ser som ett gott initiativ. Studentgruppen som helhet har dock inte visat så stort intresse för att bilda ett eget studentråd, och man tror att det beror den specifika studentgruppens situation genom att de "befinner sig mitt i livet" och har en hög arbetsbelastning både privat och genom studier och arbete. Bedömargruppen förstår dessa utmaningar men vill betona vikten av att lärosätet fortsatt arbetar för att öka studenternas engagemang och hittar adekvata former för det.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet ger studenterna goda och olika möjligheter att arbeta aktivt med att utveckla utbildningen, utifrån ett studentperspektiv. Lärosätet har vidtagit olika åtgärder för att stärka detta ytterligare eftersom det finns vissa utmaningar. Åtgärderna hittills visar på medvetenhet och engagemang, och bedömargruppen uppmuntrar lärosätet till att fortsätta utveckla former för studentengagemang.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)