Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Yrkeslärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Antalet lärare och deras kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande. Lärargruppen har en tydlig vetenskaplig kompetens, eftersom de flesta är disputerade i pedagogik och är lektorer. I gruppen finns professionsrelationen och kopplingen till yrkesundervisning och yrkesutbildning, även om få är utbildade yrkeslärare. Vad gäller pedagogisk kompetens är lärarna erfarna, och flera är bedömda som meriterade/excellenta lärare efter lärosätets egna riktlinjer. Lärargruppen framträder som stabil både på kort och på lång sikt, och lärosätet arbetar strukturerat med långsiktig kompetensförsörjning.

Det finns en god och väl integrerad vetenskaplig och professionsinriktad miljö, och i verksamheten finns nära samband mellan forskning och utbildning. De medverkande institutionernas vetenskapliga och professionsinriktade miljöer är generellt programrelevanta och väl integrerade med yrkeslärarprogrammets verksamhet. De flesta lärare bedriver egen forskning inom relevanta områden inom utbildning och arbetsliv. Flera bedriver forskning och utvecklingsarbeten med tydlig inriktning mot yrkesutbildning och arbetsliv, eller har gjort det under senare år. Samtliga lärare deltar också i institutionernas forskningsmiljöer, och flera av dem medverkar i nationella och/eller internationella forskningsnätverk samt vid forskningskonferenser som är relevanta för utbildningen. Studenterna får i både teoretiska och praktiska sammanhang information om aktuell forskning, bland annat den som pågår vid lärosätet.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Sammanfattningsvis har utbildningen en väl utarbetad modell för progression och måluppfyllelse enligt nivåerna grundläggande, befästande och fördjupande. Man håller också på att revidera programmet, vilket innebär ytterligare utveckling. Bland annat gäller det utvecklingsområdena vuxnas lärande samt förmågan att identifiera behov av och utveckla kompetens i yrkesämnet. Jämställdhet framstår däremot som ett starkt område i utbildningen. Det finns också en väl utarbetad modell för att följa upp utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination som helhet.

Utbildningen möjliggör och säkerställer att studenterna har tillräckliga kunskaper i didaktik, ämnesdidaktik och metodik. Vuxnas lärande är dock ett utvecklingsområde, men det håller på att revideras.

Utbildningen möjliggör och säkerställer att studenterna har förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet, för att stimulera varje elevs lärande och utveckling. Stort fokus läggs på att bedömning och examination är systematiskt utformade. I kurserna får studenterna utforma och genomföra moment i grupp och individuellt, och vissa uppgifter ska genomföras med stöd av handledare. Därmed får de möjlighet till måluppfyllelse genom att både vara självständiga och arbeta tillsammans med andra. Flera goda exempel och utvecklingsområden framträder i det pågående revideringsarbetet, bland annat stegvis höjda kunskapskrav i kurser som föregår VFU och ett långsiktigt utvecklingsarbete från egen skolpraktik. Lärosätet lyfter fram ett pågående utvecklingsarbete där man skriver om kriterierna för bedömning och examination av VFU för att få större samsyn.

Slutligen möjliggör och säkerställer lärosätet att studenterna har förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens, framför allt i det pedagogiska arbetet. Förmågan att identifiera behov av kompetensutveckling inom yrkesämnet är också ett utvecklingsområde, men det pågående revideringsarbetet bedöms leda till att utbildningen uppfyller målet.

Jämställdhetsperspektivet beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningen, och den säkerställer att studenterna kan beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten.

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination som helhet följs också upp systematiskt. Resultaten omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och relevanta intressenter får återkoppling. Det är dock inte helt tydligt hur dessa resultat återkopplas till skolverksamhet och yrkesbranscher och till presumtiva studenter.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Studenterna har flera och goda möjligheter att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande, både formellt och informellt. På en lärosätesövergripande nivå finns formell studentrepresentation i beredande och beslutande organ. Skriftliga och muntliga kursvärderingar genomförs i alla utbildningens kurser. Analyserade utvärderingsresultat blir underlag för förändringar i utbildningen.

Ett generellt utvecklingsområde är att ytterligare stärka möjligheten till studentinflytande utifrån de specifika förutsättningarna på yrkeslärarprogrammet med deltidsstudier, varierande bakgrund etc.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningen är tydligt utformad och användbar, och förbereder studenterna på att möta förändringar i arbetslivet. Man har en adekvat och konstruktiv samverkan med skolor, arbetsplatser och branscher samt med andra program inom lärosätet. Under sin utbildning kommer studenterna indirekt och direkt i kontakt med olika perspektiv på skolverksamhet, vilket finns dokumenterat i mål, uppgifter och examinationer. Regional representation från arbetslivet finns i olika organ och forum, och även i det nyinrättade programrådet för yrkeslärarutbildningen. Vidare finns regional samverkan och samverkan med skolor inom ramen för både övningsskolor och praktiknära forskning samt inom flera andra områden, till exempel för att utveckla VFU.

Studenterna deltar även direkt i skolverksamheten under sin VFU, vilken också styrs av olika mål, uppgifter och examinationer som kopplas till litteratur och teoretiska utgångspunkter.

Utvärdering och skolutveckling kommer från hösten 2020 att behandlas genom att studenterna planerar och genomför ett eget utvecklingsarbete under sin VFU.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)