Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Den vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen i lärargruppen är adekvat och i proportion till utbildningen på kort och lång sikt. Det finns också en långsiktig kompetensförsörjningsplan så att de berörda institutionerna kan säkerställa lärarlagets sammansättning och kompetens. Lärosätet har i självvärderingen identifierat en utmaning, nämligen att hantera en ökande studentgrupp kopplat till en högre andel lärare som närmar sig pensionsålder. För att säkerställa fortsatt hög lärarkompetens arbetar man nu för att säkerställa kompetensen och skola in nya lämpliga lärare.

De flesta lärare är disputerade i pedagogik och är lektorer, och detta är en stor styrka hos lärargruppen. Flera bedriver också forskning och utvecklingsarbeten med inriktning mot yrkesutbildning och arbetsliv, eller har gjort det under senare år. Lärosätet använder kompetens från tre olika institutioner, vilket bidrar till att både specifik vetenskaplig och professionsrelaterad kompetens blir en del av utbildningen. Få av lärarna är utbildade yrkeslärare, men flera har undervisat inom yrkesutbildning och/eller har annan relevant yrkeserfarenhet.

Lärargruppen består av erfarna lärare varav flera är bedömda som meriterade/excellenta lärare efter lärosätets egna riktlinjer. Lärarna i den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) erbjuds handledarutbildning. Lärosätet har dock inte kunnat identifiera hur många verksamma handledare som har genomgått denna utbildning.

Lärargruppen framträder som stabil på både kort och lång sikt, och lärosätet arbetar strukturerat med långsiktig kompetensförsörjning. Bedömargruppen vill dock påpeka att man behöver vara extra uppmärksamma på sikt, eftersom studentantalet ökat och en del pensionsavgångar närmar sig. Bristen på lärare med yrkeslärarbakgrund kan anses kompenseras av lärare med annan bakgrund som har erfarenhet av att undervisa i gymnasiets yrkesprogram.

Enligt självvärderingens lärartabell finns nio lärare med minst 5 procents tjänstgöring och totalt 145 procents tjänstgöring i utbildningen. Åtta av dessa är disputerade, varav en är docent, och en är adjunkt. Sex av dessa lärare har lärarexamen, varav en av lektorerna har yrkeslärarexamen. Därutöver medverkar sex till åtta andra lärare i programmet i mindre omfattning (mindre än 5 procent). Detta bedöms som en rimlig proportion mellan antal lärare och utbildningens volym.

Ett utvecklingsområde är att säkerställa att VFU-handledarna har handledarutbildning, och lärosätet behöver systematiskt kartlägga detta så att man vet vilka handledare som gått utbildning eller inte. Planerna för kompetensförsörjning bör ta hänsyn till att få lärare har arbetat som yrkeslärare, för att säkra en tillräcklig professionskompetens i utbildningen.

Ett värdefullt initiativ är att lärosätet arbetar för att kunna erbjuda kandidatkurser i anslutning till yrkeslärarprogrammet, vilket bidrar till att fler yrkeslärare kan ingå i ett framtida rekryteringsunderlag.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning

De medverkande institutionernas vetenskapliga och professionsinriktade miljöer är relevanta för och väl integrerade med yrkeslärarprogrammets verksamhet. Lärarna har forskningstid, och på lärosätet bedrivs mycket forskning som är relevant för programmet. De flesta lärare bedriver egen forskning inom områden som rör utbildning och arbetsliv. Dessutom deltar alla i institutionernas forskningsmiljöer, och flera medverkar i nationella och/eller internationella forskningsnätverk samt vid forskningskonferenser som är relevanta för utbildningen. Bland annat finns ett engagemang i det nordiska nätverket NordYrk.

Studenterna får i både teoretiska och praktiska sammanhang information om pågående forskning vid lärosätet. Studenter bjuds också in till disputationer, allmänna seminarier, gästföreläsningar och konferenser, när innehållet berör yrkeslärarprogrammet.

Den vetenskapliga och professionsinriktade miljön är väl integrerad. Lärosätets utbildningsvetenskapliga miljö är omfattande och det finns flera etablerade forskningsområden med relevans för både den utbildningsvetenskapliga kärnan i allmänhet och för yrkeslärarprogrammet i synnerhet. På de medverkande institutionerna redovisas ett stort antal forsknings- och utvecklingsprojekt som tydligt rör yrkeslärarprogrammet, till exempel Kritiskt tänkande i yrkesämnesundervisning?

Utbildningsmiljön på lärosätet som helhet har omfattande resurser och stödfunktioner, och yrkeslärarstudenterna kan ta del av dessa resurser även om utbildningen ges på distans. Även konceptet "Flipped Classroom" har implementerats i programmets distansundervisning.

På lärosätet finns kriterier för vad som kännetecknar en stark forskningsanknytning vid dess utbildningar, vilket man kopplar till yrkeslärarutbildningen enligt följande:

1. Lärarna på programmet är aktiva forskare

2. Utbildningen är baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det finns flera exempel på hur detta omsätts i utbildningen, både i innehållet och i organiseringen, och detta är en klar styrka för lärosätet. Ett sådant exempel är att kursplanerna inklusive litteraturlistorna granskas av vetenskapligt meriterad personal.

3. Undervisningen omfattar många lärandeaktiviteter där studenter får möjlighet att utveckla vetenskapligt baserad kunskap.

Lärosätet har ett stort antal forskningssatsningar som främjar både vetenskapligt och professionsinriktat arbete (även om inte alla i nuläget direkt berör yrkeslärarprogrammet).

Man planerar också specifika satsningar för lektorat och doktorandanställningar med inriktning mot yrkeslärarprogrammet. När granskningen gjordes 2020 arbetade man även med att stärka forskningsanknytningen i programmet. Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätet har en stark utbildningsmiljö.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Antalet lärare och deras kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande. Lärargruppen har en tydlig vetenskaplig kompetens, eftersom de flesta är disputerade i pedagogik och är lektorer. I gruppen finns professionsrelationen och kopplingen till yrkesundervisning och yrkesutbildning, även om få är utbildade yrkeslärare. Vad gäller pedagogisk kompetens är lärarna erfarna, och flera är bedömda som meriterade/excellenta lärare efter lärosätets egna riktlinjer. Lärargruppen framträder som stabil både på kort och på lång sikt, och lärosätet arbetar strukturerat med långsiktig kompetensförsörjning.

Det finns en god och väl integrerad vetenskaplig och professionsinriktad miljö, och i verksamheten finns nära samband mellan forskning och utbildning. De medverkande institutionernas vetenskapliga och professionsinriktade miljöer är generellt programrelevanta och väl integrerade med yrkeslärarprogrammets verksamhet. De flesta lärare bedriver egen forskning inom relevanta områden inom utbildning och arbetsliv. Flera bedriver forskning och utvecklingsarbeten med tydlig inriktning mot yrkesutbildning och arbetsliv, eller har gjort det under senare år. Samtliga lärare deltar också i institutionernas forskningsmiljöer, och flera av dem medverkar i nationella och/eller internationella forskningsnätverk samt vid forskningskonferenser som är relevanta för utbildningen. Studenterna får i både teoretiska och praktiska sammanhang information om aktuell forskning, bland annat den som pågår vid lärosätet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)