Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är tydligt utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant och omfattande samverkan sker med det omgivande samhället.

Lärosätet har en adekvat och konstruktiv samverkan med skolor, arbetsplatser och branscher samt med andra program inom lärosätet. Under utbildningen ser studenterna indirekt och direkt att skolverksamhet behandlas utifrån olika perspektiv, vilket finns dokumenterat i mål, uppgifter och examinationer. Studenterna deltar även direkt i skolverksamhet under sin VFU, vilken också styrs av olika mål, uppgifter och examinationer som kopplas till litteratur och teoretiska utgångspunkter. VFU är det mest omfattande området för samverkan, och det finns täta och konkreta kontakter mellan lärosätet och arbetslivet (yrkesutbildningen) genom till exempel trepartssamtal.

APL är en central del av yrkesutbildningen. Undervisning om och i detta område ingår i utbildningens senare delar, och lärosätets lärare har medverkat i Skolverkets utbildningar inom detta område.

Samverkan med andra delar av lärosätets verksamhet kan handla om att lärare i yrkeslärarprogrammet dessutom har undervisnings- och forskningsuppdrag inom andra områden, till exempel arbetsliv och lärande, karriärutveckling, kompetensutveckling, anställningsbarhet, livslångt lärande och digitalisering av skol- och arbetsliv. Detta innebär även ett kompetenstillskott inom de områdena.

Från hösten 2020 ska studenterna planera och genomföra ett eget utvecklingsarbete under sin VFU, för att behandla utvärdering och skolutveckling.

Regional representation från arbetslivet finns i olika organ och forum, och även i programrådet för yrkeslärarutbildningen. Vidare finns regional samverkan och samverkan med skolor inom ramen för både övningsskolor och praktiknära forskning samt inom flera andra områden, till exempel för att utveckla VFU. Nationellt deltar lärosätet i olika utvecklingsprojekt, till exempel inom ramen för Universitets- och högskolerådet. Alumnundersökningar genomförs vartannat år och kopplas till utvecklingsarbete.

Genom olika upplägg och undervisningsmetoder får studenterna beredskap för att undervisa under föränderliga förutsättningar, bland annat med stöd av digital teknik. Samverkansprojekt bidrar med ökad förståelse för yrkeslärarens förutsättningar samt de förändringar som sker i arbetslivet. Ett exempel är deltagandet i Valiwebs konferenser, vilket inneburit kontakter med branschföreträdare och företrädare för Svenskt Näringsliv.

Ett projekt syftar till att utveckla en kompetensutvecklingskurs för verksamma yrkeslärare med inriktning mot specialpedagogik. Planerad kursstart är höstterminen 2020. Arbetslivet finns representerat i både lärarhögskolans styrelse och det nyinrättade programrådet för yrkeslärarprogrammet. Samverkan sker även i ett regionalt samverkansråd innefattande lärarhögskolan och skolhuvudmän. Vidare finns det ett VFU-handledarnätverk. Man gör även alumnuppföljningar som riktas till samtliga före detta lärarstudenter.

Samverkan med skolor, kommuner och andra aktörer påverkar utbildningen på olika sätt. Ett exempel är att specialpedagogik får mer utrymme i yrkeslärarprogrammets nya struktur från och med hösten 2020.

Ett utvecklingsområde som lyfts fram är att öka den interna samverkan med forskningsmiljöer inom universitetet som är relevanta för arbetsliv och (extern) samverkan.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är tydligt utformad och användbar, och förbereder studenterna på att möta förändringar i arbetslivet. Man har en adekvat och konstruktiv samverkan med skolor, arbetsplatser och branscher samt med andra program inom lärosätet. Under sin utbildning kommer studenterna indirekt och direkt i kontakt med olika perspektiv på skolverksamhet, vilket finns dokumenterat i mål, uppgifter och examinationer. Regional representation från arbetslivet finns i olika organ och forum, och även i det nyinrättade programrådet för yrkeslärarutbildningen. Vidare finns regional samverkan och samverkan med skolor inom ramen för både övningsskolor och praktiknära forskning samt inom flera andra områden, till exempel för att utveckla VFU.

Studenterna deltar även direkt i skolverksamheten under sin VFU, vilken också styrs av olika mål, uppgifter och examinationer som kopplas till litteratur och teoretiska utgångspunkter.

Utvärdering och skolutveckling kommer från hösten 2020 att behandlas genom att studenterna planerar och genomför ett eget utvecklingsarbete under sin VFU.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)