Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Naturvetenskap med inriktning kemi, analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Den samlade bedömningen av personalens förutsättningar på kort sikt är att de är tillfredsställande. De nuvarande handledarna och deras sammantagna vetenskapliga kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och medelkort sikt. Bedömarna menar dock att en rekryteringsplan behöver tas fram, helst före inflyttningen i den nya byggnaden 2023, för att garantera att den kortsiktiga bedömningen också kommer att kunna gälla mer långsiktigt efter det att nuvarande seniora forskare pensionerats. Den planeringen bör även innehålla en strategi för att successivt bättre kunna balansera fördelningen av doktorander på handledarna samt för att bredda specialiseringen av forskarutbildningsämnet.

Av underlaget framgår att forskarutbildningsmiljön är tillfredsställande och att kvalitetssäkring sker på olika nivåer vid lärosätet. Forskningen har hög kvalitet och omfattning. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället nationellt och i särskilt hög grad internationellt.

Bedömarna finner att bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat generellt sett är tillfredsställande. Bedömarna menar att mycket av det som efterfrågas i examensmålen verkar genomtänkt.

När det gäller kunskapsformen kunskap och förståelse menar bedömarna att det säkerställs att doktoranden skaffar sig bred kunskap generellt inom forskarutbildningsämnet. Vissa svagheter finns dock när det gäller att säkerställa tillräcklig bredd i inom forskarutbildningsämnet analytisk kemi, eftersom forskarutbildningsämnet är fokuserat inom ett mycket smalt och specialiserat område av analytisk kemi.

När det gäller kunskapsformen färdighet och förmåga anser bedömargruppen att det finns en osäkerhet om huruvida varje doktorand verkligen får den förmåga som efterfrågas, eftersom progressionen inte kan avläsas på ett tillfredsställande sätt i de individuella studieplanerna.

För kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt menar bedömarna att det finns goda möjligheter för doktoranderna att tillägna sig kunskaper för att nå examensmålen. Lärosätet visar hur det systematiskt genom utbildningen tränar doktoranderna i intellektuell självständighet och att göra forskningsetiska bedömningar.

Självvärderingen uttrycker en medvetenhet om att jämställdhetsperspektivet måste beaktas i högre grad. Olika planer har satts igång både på fakultetsnivå och på institutionsnivå, men utan att ange någon leveransbaserad tidsplanering. Bedömarna rekommenderar därför lärosätet att konkretisera sin tidsplanering.

Bedömarna anser däremot inte att bedömningsgrunden uppföljning, åtgärder och återkoppling, är tillfredsställande eftersom de mycket viktiga individuella studieplanerna inte på ett tillfredsställande sätt visar progressionen i utbildningen. Det saknas också ett klargörande av studierektorns roll i forskarutbildningen. Bedömarna menar också att en extern person utanför handledargruppen varje år bör föra enskilda medarbetarsamtal med doktoranderna om handledningen och den psykosociala arbetsmiljön.

Sammanfattningsvis bedömer bedömarna att doktoranderna får goda möjligheter att kunna medverka i utvecklingen av sin utbildning och arbetsmiljö. Det finns en struktur som möjliggör för doktoranderna att ta upp synpunkter och brister i utbildningen. Bedömargruppen rekommenderar dock lärosätet att införa årliga medarbetarsamtal mellan doktorand och en extern person utanför forskargruppen samt att förtydliga nyttan av den individuella studieplanen och examensmålen för alla inblandade. Doktoranderna närvarar i en lyhörd arbetsmiljö med god infrastruktur och bra atmosfär inom den mindre gruppen i forskarutbildningsämnet analytisk kemi. Bedömargruppen rekommenderar ändå lärosätet att följa upp integrationsåtgärderna och engagera doktoranderna att medverka i doktorandråd och andra arbetsgrupper för att öka känslan av samhörighet med en större grupp doktorander.

Forskarutbildningen i analytisk kemi ges i en internationellt erkänd forskarmiljö, där handledarna ofta har ett akademiskt nätverk eller kontakter med näringslivet. Utbildningen sker inom ett relativt snävt område inom analytisk kemi, genom att ta in aspekter på hållbarhet i utbildningen kan den breddas. Majoriteten av de tidigare doktoranderna har, trots det relativt snäva området, fått anställningar med kvalificerade arbetsuppgifter där doktorandernas kompetens tagits till vara.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)