Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Naturvetenskap med inriktning kemi, analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin.

Enligt självvärderingen ges utbildningen i analytisk kemi i en internationellt erkänd forskarmiljö inom en institution med 45 olika forskargrupper varav analytisk kemi ingår i en division tillsammans med fysikalisk och oorganisk kemi. I dagsläget finns nio doktorander inskrivna i den divisionen. Utbildningen leder till en licentiat- eller doktorsexamen i naturvetenskap med inriktning mot kemi. Fokus för forskningen inom analytisk kemi är inom ett relativt smalt område, elektrosensorer, där det finns tillgång till avancerad utrustning.

Handledarna har ofta akademiska nätverk och kontakter med näringslivet och doktoranderna uppmuntras att delta i internationella konferenser och samarbeten. Under intervjuerna framkom dock att få eller inga doktorander har deltagit i utbyte utomlands vilket delvis kan förklaras av att många studenter kommer från andra länder än Sverige. Dessa doktorander väljer därför ofta att stanna i Göteborg där tillgången på avancerad utrustning är god.

Enligt självvärderingen efterfrågar doktoranderna förbättrad tillgång och valmöjlighet när det gäller doktorandkurser inom kemi och näraliggande områden. Det finns dock ett tillräckligt kursutbud inom det område av analytisk kemi där doktoranderna har sin forskningstyngd. Det ingår forskningsetik i den obligatoriska introduktionskursen. En specialkurs med fokus på mer generella kunskaper som hålls internt inom analytisk kemi vartannat år inkluderar bland annat ledarskap, vilket bedömarna menar är en bra förberedelse för det kommande arbetslivet. Det planeras en utveckling av den nuvarande obligatoriska kursen HPE101, Högskolepedagogik 1, i syfte att bättre kunna svara mot doktorandernas behov av kompetensutveckling i deras undervisningssituation vilket bedömarna menar kan underlätta för de disputerade som väljer att stanna inom akademin. Det erbjuds dock inte i dagsläget någon kurs i validering av data eller metoder vilket bedömarna menar skulle kunna ge fördelar för de doktorander som söker till industrin efter avslutad utbildning.

I självvärderingen och under intervjuerna framgick att de flesta doktorander undervisar på grund-utbildningen och får på så sätt träning även i mer vanliga analytiska tekniker som kromatografi vilket kan underlätta för dem när de har disputerat att få anställning. Träning i att lösa problem med till exempel instrumentering ingår eftersom vissa instrument inte är helt nya och kräver mer underhåll. Det är därför viktigt, menar bedömarna, att doktoranderna får möjlighet att undervisa vilket också bör gälla för icke svenskspråkiga doktorander och för eventuella industridoktorander. Institutionstjänst?göringen ger dessutom god träning i samarbete och ledarskap som förberedelse för fortsatt arbete både inom akademin och industrin, menar bedömarna.

Av intervjuerna framgick att majoriteten av tidigare doktorander har fått anställning med kvalificerade arbetsuppgifter både inom akademin och industrin. Däremot finns det inte något formellt alumnnätverk och det saknas konkreta exempel i självvärderingen på var de tidigare doktoranderna har fått anställning. Institutionen utnyttjar dock alumner genom att anordna karriärdagar dit tidigare doktorander bjuds in. Dessutom vill institutionen ytterligare stärka doktorandernas möjligheter på arbetsmarknaden genom att synliggöra den träning doktoranderna får av att arbeta i projekt, samarbeta med andra och förmedla kunskap samt genom målstyrning. Att tydliggöra detta i den individuella studieplanen skulle kunna stärka doktorandernas möjligheter att få kvalificerade arbeten utanför akademin, menar bedömarna. En ytterligare förbättringspunkt vore att ta in aspekter på hållbarhet i forskarutbildningen inom analytisk kemi, för att förbereda doktoranderna för ett arbetsliv där det kommer att ha betydelse. Eftersom Göteborgs universitet har startat ett centrum för hållbarhet finns alla förutsättningar för att lyckas med att inkorporera den delen i utbildningen, menar bedömarna.

Bedömningen har gjorts utifrån självvärderingen, den allmänna studieplanen och intervjuer med företrädare för lärosätet.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Forskarutbildningen i analytisk kemi ges i en internationellt erkänd forskarmiljö, där handledarna ofta har ett akademiskt nätverk eller kontakter med näringslivet. Utbildningen sker inom ett relativt snävt område inom analytisk kemi, genom att ta in aspekter på hållbarhet i utbildningen kan den breddas. Majoriteten av de tidigare doktoranderna har, trots det relativt snäva området, fått anställningar med kvalificerade arbetsuppgifter där doktorandernas kompetens tagits till vara.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)