Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Naturvetenskap med inriktning kemi, analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömarna anser att det formella inflytandet över forskarutbildningen är tillfredställande. Av självvärderingen framgår det att forskarstuderande finns representerade i samtliga beslutande och beredande organ. Forskarstuderande är representerade i institutionsrådet som inrättar alla beredningar och råd där doktorander är representerade. Studierektorn anordnar även varje år doktoranddagar och har regelbunden kontakt med doktorandrådet.

Det framgick även under intervjuerna att institutionen har ett aktivt doktorandråd, där enbart vissa doktorander väljer att delta. Doktorandrådet har efterlyst bättre förutsättningar för att doktoranderna ska klara att undervisa vilket resulterat i en specialiserad kurs i pedagogik samt att en studierektor fått i uppdrag att organisera institutionstjänstgöringen. Doktorandrådet har även efterfrågat tydligare riktlinjer vid handledning av projektstudenter på grundnivå, vilket kommer att tas upp i forskar-utbildningsberedningen. Exempel på ytterligare åtgärder är att medarbetarportalen Fubas har introducerats för att underlätta sökandet av relevanta forskarutbildningskurser, vilket bedömarna ser som ett gott exempel.

Den individuella studieplanen uppdateras varje år av den forskarstuderande tillsammans med handledaren och examinatorn. Studierektorn har även varje år uppföljningsmöten med doktoranderna i grupp, vilket ger dem möjlighet att ge synpunkter på utbildningen. Bedömargruppen rekommenderar dock att enskilda medarbetarsamtal hålls mellan doktoranden och en extern person utanför forskargruppen, eftersom det ger doktoranden möjlighet att ge synpunkter på handledningen och arbetsmiljön. Bedömargruppen rekommenderar också att lärosätet fortsätter arbetet med att införa rutiner för att förtydliga syftet och nyttan med den individuella studieplanen för alla inblandande.

Doktoranderna presenterar varje år sin forskning som de får återkoppling på. Fokus i återkopplingen ligger på utveckling och framsteg. De flesta divisioner har också en seminarieserie som ger doktoranderna möjlighet att visa upp sin forskning. Doktoranderna har även varje år kortare presentationer med fokus på ämneskunskap.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Doktorander finns representerade i arbetsmiljörådet och har även möjlighet att vända sig till HR- administratören, examinatorn och studierektorn vid frågor om arbetsmiljön och utbildningen. Det genomfördes nyligen en arbetsmiljöenkät som preliminärt visar att doktoranderna är nöjda med arbetsmiljön. Forskarutbildningsämnet i analytisk kemi omfattar en mindre grupp doktorander som nu är relativt isolerade ifrån en större grupp forskarstudenter. Lärosätet hoppas kunna förbättra integrationen genom att forskningsgrupperna på institutionen flyttar samman. För att ytterligare förbättra integrationen kommer beredningen tillsammans med doktorandrådet att planera för aktiviteter för ökad kommunikation mellan doktoranderna på institutionen.

Lärosätet har beslutat att börja genomföra enkätundersökningar strax innan doktoranderna disputerar. Dessa enkätundersökningar kommer sedan att ligga till grund för förbättringar i utbildningen. Hittills har enkätundersökningarna resulterat i en handledarutbildning, möten mellan institutioner för erfarenhetsutbyten och en bättre strukturering av kursutbudet. Doktoranderna har även uttryckt önskemål om att den administrativa organisationen av forskarutbildningen bör förbättras. Lärosätet har därför anställt en HR-administratör för att specifikt arbeta med forskarutbildningsfrågor, vilket bedömarna ser som ett gott exempel.

Bedömningen har gjorts utifrån självvärderingen, den allmänna studieplanen och intervjuer med företrädare för lärosätet och med doktorander.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Sammanfattningsvis bedömer bedömarna att doktoranderna får goda möjligheter att kunna medverka i utvecklingen av sin utbildning och arbetsmiljö. Det finns en struktur som möjliggör för doktoranderna att ta upp synpunkter och brister i utbildningen. Bedömargruppen rekommenderar dock lärosätet att införa årliga medarbetarsamtal mellan doktorand och en extern person utanför forskargruppen samt att förtydliga nyttan av den individuella studieplanen och examensmålen för alla inblandade. Doktoranderna närvarar i en lyhörd arbetsmiljö med god infrastruktur och bra atmosfär inom den mindre gruppen i forskarutbildningsämnet analytisk kemi. Bedömargruppen rekommenderar ändå lärosätet att följa upp integrationsåtgärderna och engagera doktoranderna att medverka i doktorandråd och andra arbetsgrupper för att öka känslan av samhörighet med en större grupp doktorander.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)