Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi, analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Båda bedömningsgrunderna personal och forskarutbildningsmiljö håller tillräckligt hög nivå för att säkerställa god forskarutbildning. Handledarunderlaget står i dagsläget i proportion till utbildningsomfånget, men bör utökas om antalet doktorander ökar markant och för att säkra den framtida tillgången på huvudhandledare. Den begränsade storleken på forskarutbildningsmiljön kompenseras av en forskarskola i NT och ett omfattande samarbete med både industri och annan akademi inom och utom landet.

Sammanfattningsvis får doktoranderna möjligheter att uppfylla lärandemålen för utbildningen. Kunskap och förståelse samt Färdighet och förmåga säkerställs genom ett antal olika aktiviteter under utbildningen, där kurser, seminarier och konferensdeltagande är särskilt viktiga vid sidan av det praktiska arbetet med forskningsprojekten. Kontakter med forskare och andra samarbetspartner nationellt och internationellt inom akademin och framför allt industrin och deltagandet i Forskarskolan NT ger doktoranderna ytterligare möjligheter att utvecklas på ovanstående områden och kompenserar för att utbildningsmiljön är liten och det ämnesspecifika kursutbudet begränsat. Värderingsförmåga och förhållningssätt byggs upp med stöd av handledare och andra forskningskontakter med bidrag från kunskaper från kurser. Inga kurser är obligatoriska, men lärosätet borde överväga ett basutbud av obligatoriska kurser inklusive etikkurs och en pedagogikkurs, menar bedömarna.

Jämställdhetsperspektivet hanteras centralt genom en övergripande handlingsplan och lokalt på institutionen genom till exempel noggranna rutiner och öppenhet om rekryteringsarbetet. Doktoranderna får information och kunskap om jämställdhet bland annat genom forskarskolan.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling till enskilda doktorander baseras i stor utsträckning på arbetet med de individuella studieplanerna, vilket sker kontinuerligt med handledare och examinator. Ingen halvtidsuppföljning görs, men licentiatexamen är praxis. Forskarutbildningen i stort följs upp på fakultetsnivå, och vissa delar hanteras av forskarskolan.

Sammanfattningsvis menar bedömarna att doktoranderna har möjlighet att medverka i utvecklingen av sin utbildning och arbetsmiljö, genom att de får ett stort och nödvändigt stöd av studentkåren på lärosätet och deltar i regelbundna ämnesmöten. Det finns en struktur som fångar upp brister och synpunkter från doktoranderna. Doktoranderna har medarbetarsamtal med prefekten och följs av en tilldelad examinator genom hela utbildningen, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att införa tydliga milstolpar, som ett halvtidsseminarium, och uppmana doktoranderna att medverka i studentkåren, kursverksamheten på andra lärosäten samt forskarskolor och seminarieverksamhet för att bredda utbildningsmiljön.

Forskarutbildningen i analytisk kemi ges inom den relativt lilla forskarmiljön kemi med fokus på teoretisk separationsmetodik. En förbättring av utbildningen skulle kunna åstadkommas genom att forskarutbildningskurser i analytisk kemi och kursen i etik görs obligatoriska. Analytiska kemister med kunnande inom vanliga tekniker som kromatografi är efterfrågade och majoriteten av de tidigare doktoranderna har fått anställning med kvalificerade arbetsuppgifter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)