Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

I självvärderingen framgår det att forskningsämnet analytisk kemi vid lärosätet är en liten forskarmiljö med enbart en doktorand antagen hösten 2020. Men bedömargruppen finner att det generella, formella inflytandet över forskarutbildningen vid lärosätet verkar vara tillfredställande. Doktorander finns representerade i fakultetens alla beslutande och beredande organ, som fakultetsnämnden. Forskarutbildningsutskottet har tre doktorander där kursplaner för kurser på forskarnivå diskuteras. Kursutvärderingar för doktorandkurser diskuteras även vid de regelbundna ämnesmötena. Doktoranderna har samma rättigheter som andra anställda vid dessa ämnesmöten som hålls med samtliga inom forskarutbildningsämnet i kemi.

Doktoranderna tilldelas redan vid rekryteringsprocessen en examinator som följer dem under hela utbildningen, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel. Doktoranden har alltså en senior forskare utanför sin direkta forskargrupp som följer utbildningens progression. Examinatorn närvarar vid den årliga uppföljningen av den individuella studieplanen. Vid risk för att studierna inte fullföljs inom utsatt tidsram sammankallas ett möte med handledaren och ledningen. Handledningen diskuteras även vid medarbetarsamtalen mellan prefekten och doktoranden. Bedömargruppen får därmed intrycket av att det finns flera personer involverade i forskarstudenternas utbildning och progression, vilket är en fördel.

Doktoranderna närvarar vid institutionens gemensamma seminarieverksamhet som hålls varje månad, där de tillsammans med seniora forskare och externa deltagare presenterar sin forskning. Det finns inga tydliga milstolpar i utbildningen, även om vissa doktorander väljer att ta ut en licentiatexamen. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet inför tydliga årliga milstolpar, där ett halvtidsseminarium med en extern opponent ingår, vilket möjliggör en extern kvalitetskontroll av doktorandens utbildningsprogression.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Eftersom det är en liten miljö med bara en aktiv doktorand i analytisk kemi finns det stor risk att doktoranderna kan uppleva en hög grad av ensamhet, menar bedömarna. Lärosätet har, med tanke på de många små miljöerna vid lärosätet, valt att samla samtliga doktorander på lärosätet i en doktorandsektion på studentkåren. Lärosätet arrangerar forskarskolor som är tillgängliga för alla doktorander. Doktoranderna får genom kursverksamhet på andra lärosäten, forskarskolorna och seminarieverksamhet tillgång till en större grupp doktorander, vilket gynnar sociala interaktioner mellan forskarutbildningsämnen och breddar de forskarstuderandes kontaktnät. Forskarskolan anordnar även doktoranddagar, där doktoranderna ger synpunkter till handledaren. Det gynnar utbildningsmiljön och därmed den enskilda doktorandens välbefinnande.

I självvärderingen framgår att studentkårens doktorandsektion också ansvarar för enkätunder?sökning?ar som genomförs med doktorander och alumner, där resultaten under senare år visar att majoriteten av doktoranderna är nöjda med handledningen. Bedömarna menar att forskarstudenterna i analytisk kemi har goda möjligheter till handledning eftersom de har rätt att få handledning med upp till 10 procent av sin tjänstetid, vilket även reflekteras i de individuella studieplanerna. Under intervjuerna med doktoranderna framkom att studentkårens doktorandsektion är ett stort stöd för dem, eftersom kåren anordnar flera sociala event men också ger studiefackligt stöd. Doktoranderna har möjlighet att vända sig till studentkåren vid problem med arbetsmiljön eller handledningen, vilket också ger doktoranderna möjlighet att tillsammans driva utvecklingen av utbildningen, menar bedömarna.

Bedömningen grundar sig på självvärderingen, den allmänna och individuella studieplanen och på intervjuer med doktorander.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Sammanfattningsvis menar bedömarna att doktoranderna har möjlighet att medverka i utvecklingen av sin utbildning och arbetsmiljö, genom att de får ett stort och nödvändigt stöd av studentkåren på lärosätet och deltar i regelbundna ämnesmöten. Det finns en struktur som fångar upp brister och synpunkter från doktoranderna. Doktoranderna har medarbetarsamtal med prefekten och följs av en tilldelad examinator genom hela utbildningen, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att införa tydliga milstolpar, som ett halvtidsseminarium, och uppmana doktoranderna att medverka i studentkåren, kursverksamheten på andra lärosäten samt forskarskolor och seminarieverksamhet för att bredda utbildningsmiljön.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)