Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi, analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömargruppen anser att lärosätet, för närvarande, med hjälp av ytterligare handledarresurser från andra ämnen inom kemi håller tillräckligt hög nivå och omfattning inom de båda bedömnings-grunderna Personal och Forskarutbildningsmiljö. Lärosätet måste dock ta stöd av andra lärosäten för doktorandkurser i analytisk kemi. Den mycket goda tvärdisciplinära styrkan inom forskningsprofilen analytisk kemi får anses vara till stor nytta för doktoranderna och lärosätet. Bedömarna menar därför att lärosätets ledning bör värna om att denna styrka säkras för framtiden.

Bedömargruppen lämnar följande rekommendationer för att säkra stabiliteten inom analytisk kemi;

- Rekrytera en biträdande lektor inom ämnet analytisk kemi.

- Därefter skapa någon eller några specialiserade doktorandkurser inom ämnet analytisk kemi

- Innan dessa åtgärder vidtas är det nödvändigt att fortsätta förlänga forskarmiljön med forskarutbildningskurser inom analytisk kemi med hjälp av andra lärosäten.

Samtliga bedömningsgrunderna för Utformning, genomförande och resultat, utom kunskapsformen Kunskap och förståelse håller tillräckligt hög nivå och omfattning för att säkerställa en god forskarutbildning.

Lärosätets självvärdering är utformad så att specifik information om analytisk information i stor utsträckning saknas. Intervjuerna kunde inte, i tillräcklig omfattning, kompensera för detta varför bedömarna inte med säkerhet kan fastställa att lärosätet möjliggör för doktorander i analytisk kemi att nå examensmålet om Kunskap och förståelse.

Självvärderingen och intervjuerna ger en generell bild av hur doktorander i kemi når examensmålet om Färdighet och förmåga men det framgår inte tydligt hur doktorander med inriktning mot analytisk kemi når detta mål. Bedömarna menar dock att med tanke på analytisk kemis tvärvetenskapliga karaktär borde möjligheterna för doktoranderna att nå målen vara goda.

Lärosätet erbjuder ett antal kurser som ger doktorander både övergripande och fördjupad förståelse av forskningsetiska frågor. Lärosätet ger också viss teoretisk och praktisk utbildning i säkerhets- föreskrifter som doktorander måste genomgå för att få utföra laboratorieverksamhet. Doktorandernas forskningsprojekt har också ofta en stark koppling till hållbar samhällsutveckling. Sammantaget bidrar detta, menar bedömarna, till att säkerställa att doktorander i analytisk kemi når målen om Värderings- förmåga och förhållningssätt.

I den generellt formulerade självvärderingen framgår att det finns strategier för att upprätthålla en god Jämställdhet, något som bekräftades under intervjuerna. Det framgår inte tydligt hur situationen ser ut specifikt inom analytisk kemi men bedömarna finner inte anledning att tro att situationen skulle avvika från den generella strategin.

När det gäller Uppföljning, åtgärder och återkoppling menar bedömarna att det finns en systematik för uppföljning som resulterar i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling till relevanta intressenter. Bedömarna menar att beskrivningarna i självvärderingen är relevanta också för analytisk kemi.

Sammanfattningsvis anser bedömarna att doktoranderna ges möjligheter att medverka i utvecklingen av sin utbildning och arbetsmiljö. Doktoranderna närvarar i en arbetsmiljö med god infrastruktur och bra atmosfär. Bedömargruppen rekommenderar dock lärosätet att hitta andra vägar än e-post att informera doktoranderna om utvecklingen av och om frågorna rörande deras utbildning. Lärosätet bör se över kursutbudet och bestämma en tidsplan för hur ofta kurserna hålls samt införa tydligare milstolpar i doktorandutbildningen. Bedömargruppen rekommenderar även lärosätet att införa regelbundna medarbetarsamtal med doktoranderna med hjälp av en person utanför handledargruppen samt att förtydliga nyttan med den individuella studieplanen.

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet både inom och utanför akademin med särskilda kunskaper om hållbar utveckling inom kemiområdet. Ett identifierat utvecklingsområde är ett mer systematiskt arbete med alumnverksamhet samt möjligheter till kurser i mjukare kompetenser som ledarskap eller självledarskap.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)