Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utbildningen vid KTH leder till en licentiat- eller doktorsexamen i kemivetenskap med en riktning mot kemi, kemiteknik eller fiber och polymervetenskap men inte mot analytisk kemi. Lärosätet klargör redan på försättsbladet att ingen forskarutbildning bedrivs i analytisk kemi även om forskning i analytisk kemi sker. Lärosätet har likväl fem doktorander som bedriver sin forskarutbildning inom analytisk kemi. Bedömarna vill påpeka att UKÄ gör en innehållsmässig definition inte en examensbenämningsdefinition. Att KTH:s doktorander i analytisk kemi omfattas av den här utvärderingen är en följd av att lärosätet har rapporterat in till UKÄ att de har forskarstuderande i analytisk kemi.

Den självvärdering som KTH har lämnat in är av en mycket generell natur och saknar i stora delar information som är ämnesspecifik för forskarutbildningsämnet analytisk kemi. Det har därför varit svårt att bedöma vissa områden inom utvärderingen på detaljnivå. Därför har bedömargruppen till stor del baserat sitt yttrande på vad som framkom under intervjuerna, kompletterat med de generella delarna i självvärderingen och bilagorna som bedömargruppen tolkar som att de även omfattar ämnet analytisk kemi.

Utbildningen har totalt 28 doktorander varav fem har forskningsprojekt med inriktning analytisk kemi. Utbildningen ges i en internationell forskarmiljö i nära samarbete med industri och andra nationella och internationella universitet. Av självvärderingen framgår att det för närvarande finns tre handledare inom ämnet. Ytterligare handledarresurser tas in från andra inriktningar inom kemi, exempelvis fysikalisk kemi, och i form av olika samarbeten med andra lärosäten.

Trots den lilla miljön som analytisk kemi utgör anser bedömargruppen att det finns tillräckliga personella resurser för att bedriva en forskarutbildning inom analytisk kemi med god kvalitet på kort sikt. Detta omdöme gäller i princip även på lång sikt. Men på grund av den nuvarande organisationen och indelningen av inriktningar vid lärosätet är analytisk kemi marginaliserat och bedömarna menar att det finns en risk att ämnets doktorander på lite längre sikt inte får möjlighet att tillgodogöra sig den bredd och det djup som krävs för en god forskarutbildning. Under intervjuerna uttryckte dock ledningen för institutionen och sektionen ett starkt stöd för ämnet avseende dess vikt och framtida rekryteringar. Om detta förverkligas i termer av fortsatta rekryteringar av personer med djupa och breda kunskaper inom analytisk kemi finns det en god möjlighet att området kan få en hållbar utveckling även fortsättningsvis vid KTH.

Bedömningen baseras på självvärdering, allmän och individuella studieplaner, tabellbilagor och intervjuer med företrädare för lärosätet. Den baserar sig på antagandet att den självvärdering som lärosätet lämnat in inkluderar analytisk kemi.

Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Vid avdelningen för tillämpad fysikalisk kemi (TFK) bedrivs, enligt självvärderingen, forskning inom bland annat analytisk kemi. Det finns också en utbildningsinriktning på grundutbildningsnivå med relevans för bland annat ämnet analytisk kemi varför en stark bas inom ämnesområdet är nödvändig. Utbildningen ges i en internationell forskarmiljö i nära samarbete med industrin och andra nationella och internationella universitet. Som exempel på sådana generella samarbeten ges bland annat Wallenberg Wood Science och Treesearch, samarbeten med Uppsala universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet och Dalian University i Kina.

KTH bedriver en bred verksamhet med många olika vetenskapliga inriktningar inom kemi. Bedömarna menar att doktorander, oavsett inriktning, får bra möjligheter att göra sig en god översikt över kemiämnet både genom olika seminarier och olika forskarutbildningskurser. Sedan flera år pågår ett arbete vid kemiinstitutionen med att implementera en ny övergripande tvärvetenskaplig plattform, 2MILab, vars syfte är att samla spjutspetskompetens och modern instrumentering.

I den nuvarande organisationen är den ämnesspecifika forskarutbildningsmiljön liten. Bedömarna menar att det är svårt att, utifrån den generellt formulerade självvärderingen, kunna se analytisk kemis exakta plats i organisationen. Den forskning som beskrivs, bedrivs till stora delar inom organisk och fysikalisk kemi, men bedömarna menar att tillämpningar och metodutveckling har klara kopplingar till analytisk kemi.

Forskarutbildningsämnet analytisk kemi är i viss mån annorlunda än andra delämnen i kemin i och med att det ofta får rollen som stödämne åt andra ämnen. Analytisk kemi står därmed inte alltid på egna ben, därför är ämnet analytisk kemi ibland mer sårbart än övriga ämnen i kemi som existerar i kraft av sig själva. Om lärosätet önskar säkra ämnet analytisk kemi för framtiden, menar bedömarna att lärosätet måste börja med att definiera ämnet i den allmänna studieplanen. Då ger man ämnet en skyddad strategisk plats med bättre förutsättningar för doktorander att studera samtidigt som man stärker behovet av och möjligheterna till framtida rekryteringar.

Bedömarna menar att det är viktigt att lärosätet börjar reflektera över en egen definition av ämnet analytisk kemi. En bra utgångspunkt för en sådan reflektion skulle kunna vara att kursen Forsknings-fronten inom analytisk kemi, det enda specifika inslaget relevant för analytisk kemi som kan spåras i KTH:s självvärdering, ges till ledningen i en, förslagsvis, förkortad version, som följs av diskussioner om hur lärosätet kan stärka den framtida identiteten inom analytisk kemi. Bedömarna menar samtidigt att den mycket goda tvärdisciplinära styrkan inom forskningsprofilen analytisk kemi får anses vara till stor nytta för lärosätet och doktoranderna och lärosätet bör värna om att dess framtid säkras. Bedömarna menar också att även om de personella resurserna är något ansträngda på lite längre sikt, verkar infrastruktur och lokalresurser vara väl anpassade för verksamheten i dagsläget. Ämnet analytisk kemi vid lärosätet är för närvarande integrerat i ämnet kemi. Bedömarna rekommenderar att lärosätet skulle kunna överväga att införa en examensbenämning för analytisk kemi, förslagsvis avseende en mer teknisk eller applicerbar nisch, eftersom det i princip finns personella och forskningsmässiga resurser för det. Bedömarna rekommenderar en förstärkning, enligt punkterna nedan, vilket också skulle innebära samarbeten med näraliggande universitet kring specialiserade kurser för att få en större kritisk massa inom analytisk kemi. Lärosätet skulle ha mycket att vinna på att införa en ny inriktning av forskarutbildningsämnet kemivetenskap; Kemivetenskap med inriktning mot tillämpad (eller teknisk) analytisk kemi.

Bedömningen har gjorts utifrån självvärderingen, allmän och individuella studieplaner, tabellbilagor och intervjuer med företrädare för lärosätet. Den baserar sig på antagandet att den självvärdering som lärosätet lämnat in inkluderar analytisk kemi.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet, för närvarande, med hjälp av ytterligare handledarresurser från andra ämnen inom kemi håller tillräckligt hög nivå och omfattning inom de båda bedömnings-grunderna Personal och Forskarutbildningsmiljö. Lärosätet måste dock ta stöd av andra lärosäten för doktorandkurser i analytisk kemi. Den mycket goda tvärdisciplinära styrkan inom forskningsprofilen analytisk kemi får anses vara till stor nytta för doktoranderna och lärosätet. Bedömarna menar därför att lärosätets ledning bör värna om att denna styrka säkras för framtiden.

Bedömargruppen lämnar följande rekommendationer för att säkra stabiliteten inom analytisk kemi;

- Rekrytera en biträdande lektor inom ämnet analytisk kemi.

- Därefter skapa någon eller några specialiserade doktorandkurser inom ämnet analytisk kemi

- Innan dessa åtgärder vidtas är det nödvändigt att fortsätta förlänga forskarmiljön med forskarutbildningskurser inom analytisk kemi med hjälp av andra lärosäten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)