Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömargruppen finner att det formella inflytandet över forskarutbildningen är tillfredställande. I själv-värderingen framgår det att forskarstuderande bör finnas representerade i samtliga beredande och beslutande organ på lärosätet, vilket ger doktorander möjlighet att påverka både kvalitet och innehåll av sin egen utbildning. Eftersom kompensationssystemet nu harmoniseras för skolan förväntas rekryteringen av doktorander underlättas då detta förtydligar att doktoranderna blir kompenserade med tidsförlängning vid medverkan i beredningar och organ. Både kvalitetsrådens och program-rådens möten sker på engelska, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel då det ger en möjlighet för samtliga doktorander att delta i utvecklingsarbetet.

Lärosätet har ett fristående doktorandråd med representanter från varje doktorsprogram. Doktorandrådet har framfört önskemål till forskningsansvarig som tagit upp dessa i kvalitetsrådet, vilket lett till skolchefsbeslut om införandet av både det obligatoriska halvtidsseminariet och en obligatorisk kurs i etik. Det finns dock inget doktorandråd på avdelningen, samtliga doktorander informeras genom e-post från skolans doktorandråd. Bedömargruppen menar att lärosätet bör hitta andra vägar att informera doktoranderna om utvecklingen och frågorna rörande deras utbildning, genom regelbundna arbetsplatsträffar eller ge av ett doktorandråd på avdelningen.

I självvärderingen framgår att doktoranderna planerar sin utbildning tillsammans med handledare i form av den individuella studieplanen som årligen uppdateras. Det finns dock ingen extern person med på dessa uppföljningsmöten och medarbetarsamtal genomförs inte. Handläggare, programansvarig och vice forskningsansvarig kopplas in i ett senare steg där de vid behov ger återkoppling på den individuella studieplanen, vilket enskilt ger handledaren ett stort ansvar för doktorandens progression. Det framgår i självvärderingen att en del doktorander och handledare har trott att ansvaret att driva forskningsprojekten ligger hos handledaren, vilket kvalitetsrådet valt att åtgärda genom att ta fram en beskrivning av både handledares och forskarstuderandes rättigheter och skyldigheter. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att införa regelbundna samtal med doktoranderna för att fånga upp eventuella problem i handledningen och i arbetsmiljön samt i syfte att följa doktorandens progression. Under dessa samtal bör också syftet och nyttan med den individuella studieplanen förtydligas för doktoranden menar bedömarna.

I den generella, icke-ämnesspecifika, självvärderingen framgår det att doktoranderna får en stor frihet i val av kurser och har ett aktivt inflytande när det gäller kursplaner på forskarnivå. Det finns ett stort kursutbud när det gäller generella färdigheter men flera kurser hålls inte i brist på studenter vilket skapar förvirring och frustration hos doktoranderna som då tvingas söka till andra lärosäten. Det finns inte heller tillräckligt med ämnesspecifika kurser i analytisk kemi. Lärosätet bör se över kursutbudet i analytisk och bestämma en tidsplan för hur ofta kurserna ska hållas.

Det framgår av självvärderingen, men nämndes även under intervjuerna, att det finns en ojämlik behandling av stipendiefinansierade doktoranders möjlighet att få delta i undervisning och att få gå pedagogikkurser, jämfört med doktorandtjänstfinansierade doktorander. Detta kan få allvarliga konsekvenser för doktorandernas möjlighet att uppfylla examensmålen men kan också få märkbara konsekvenser på stipendiedoktorandernas framtida karriärvägar. Bedömningsgruppen menar att detta behöver ses över.

Det framgår även i självvärderingen att doktoranderna uppfattar att det finns oklarheter om när de har uppfyllt målen för milstolpar och således även uppflyttningen i lönestegen. Det obligatoriska halvtidsseminariet fungerar som en milstolpe i utbildningen, men i övrigt verkar det inte finnas några andra milstolpar. Bedömarna menar att sådana oklarheter bör tydliggöras med det snaraste. Viljan att hålla seminarium verkar dock finnas, då flera doktorander väljer att hålla dessa trots att de inte omfattas av kravet samt att doktoranderna deltar i interna seminarier där de presenterar sin forskning. Införandet av tydligare milstolpar ses därför som en rekommendation, såsom förslag från forskningsansvarig och programansvarig om mellanårsseminarier menar bedömargruppen.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden

Inför beslut om rekrytering av forskarstudenter är en av aspekterna att det ska finnas en möjlighet för doktoranden att medverka i både ett vetenskapligt och socialt sammanhang så som seminarieverksamhet. Handledare ansvarar för att uppmuntra forskarstuderande att delta i forskningsseminarium, läsgrupper och tidskriftsklubbar men lärosätet ser det som en utmaning att engagera forskarstuderande i icke-obligatoriska lärandeaktiviteter utanför det specifika forsknings- projektet. Att doktoranderna närvarar vid obligatoriska seminariekurser ser bedömargruppen som ett positivt steg i utbildningen, eftersom det breddar doktorandernas ämneskunskaper och deras erfarenhet av samverkan. Bedömarna anser det därför är viktigt att lärosätet fortsätter att uppmuntra doktoranderna att delta i den här sortens aktiviteter.

Doktoranderna medverkar i gruppmöten varannan vecka och presenterar sin forskning inom gruppen varje termin. Dessa gruppmöten ger doktoranderna möjlighet att både ge och få återkoppling på sina forskningsprojekt vilket bygger upp gruppkänslan menar bedömarna.

Bedömningen har gjorts utifrån självvärdering, allmän och individuella studieplaner, tabellbilagor och intervjuer med doktorander och företrädare för lärosätet. Den baseras på antagandet att själv-värderingen avser även analytisk kemi.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Sammanfattningsvis anser bedömarna att doktoranderna ges möjligheter att medverka i utvecklingen av sin utbildning och arbetsmiljö. Doktoranderna närvarar i en arbetsmiljö med god infrastruktur och bra atmosfär. Bedömargruppen rekommenderar dock lärosätet att hitta andra vägar än e-post att informera doktoranderna om utvecklingen av och om frågorna rörande deras utbildning. Lärosätet bör se över kursutbudet och bestämma en tidsplan för hur ofta kurserna hålls samt införa tydligare milstolpar i doktorandutbildningen. Bedömargruppen rekommenderar även lärosätet att införa regelbundna medarbetarsamtal med doktoranderna med hjälp av en person utanför handledargruppen samt att förtydliga nyttan med den individuella studieplanen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)