Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin.

Enligt självvärderingen bedrivs forskarutbildningen i analytisk kemi inom området Kemi, inte specifikt i analytisk kemi. Utbildningen leder till en licentiat- eller doktorsexamen i kemi, kemiteknik eller fiber- och polymervetenskap. Utbildningen har totalt 28 doktorander varav fem inom analytisk kemi. Den ges i en internationell forskarmiljö i nära samarbete med industri och andra nationella och internationella universitet.

Enligt självvärderingen ingår hållbar utveckling som en stor del av projekten på KTH och att utbildningen genomsyras av detta kan bidra till doktorandens attraktivitet på arbetsmarknaden då efterfrågan på kompetens inom den så kallade gröna kemin väntas öka enligt bedömarna. Doktoranderna har tillgång till avancerad instrumentering vilket är viktigt då arbetet med instrumenten tränar problemlösningsförmågan, menar bedömarna. Under intervjuerna framkom att träning i handhavande av andra instrument än de som ingår i projekten ges genom de kurser som doktoranden undervisar i.

Det finns en stor bredd av kurser på institutionen vilket ger möjligheter till specialisering inom olika områden för doktoranderna inom samma institution. Forskningsetik ingår i en obligatorisk introduktionskurs men utöver denna kurs finns få obligatoriska kurser. Däremot krävs, enligt självvärderingen, 45 högskolepoäng kurser på forskarnivå för doktorsexamen vilket bör vara en garant för att doktoranden läser avancerad analytisk kemi, menar bedömarna. Möjligheterna för doktoranderna att delta i KTH:s seminarieverksamhet leder till generella kunskaper i kommunikation, innovation och projektledning och är viktigt för det kommande arbetslivet, anser bedömarna. Intervjuerna vittnar dock om att Covid-19 situationen har lett till uppskjutna seminarier.

Institutionstjänstgöring ingår för de flesta doktorander och för att få undervisa på grundnivå krävs en grundkurs i högskolepedagogik vilket bedömarna anser vara positivt. Även doktorander som är finansierade med stipendier, och därmed undantagna från institutionstjänstgöring, bör uppmuntras att ta denna kurs anser bedömarna. Kurserna i pedagogik och laboratoriesäkerhet för de undervisande doktoranderna stärker doktoranden i sitt ledarskap och förbereder doktoranden för ett arbetsliv såväl inom akademi som inom näringsliv, menar bedömarna.

Självvärderingen beskriver att institutionen använder sig av alumner genom att anordna doktoranddagar där tidigare doktorander bjuds in men det saknas ett formaliserat nätverk enligt intervjuerna. En av doktoranderna har fått möjlighet till utbytesstudier utomlands. Det är en viktig del av undervisningen som kan stärka möjligheterna på arbetsmarknaden och som därmed bör uppmuntras anser bedömarna.

I självvärderingen beskrivs hur doktoranderna i en enkätundersökning önskar mer utbildning i ledarskap samt förmåga att förklara forskning för lekmän. Speciellt för utlandsfödda doktorander som vill komma in i det svenska arbetslivet kan detta vara en fördel, menar bedömarna. Dock visar enkätsvaren att de flesta doktorander fått mycket bra träning i att exempelvis skriva, lösa problem och att samarbeta vilket är bra förutsättningar för att få en anställning enligt bedömarna. Majoriteten av tidigare doktoranderna har fått anställning med kvalificerade arbetsuppgifter.

Bedömningen har gjorts med hjälp av självvärdering, allmän och individuell studieplan, tabellbilagor och intervjuer med doktorander. Bedömningen baseras på antagandet att självvärderingen avser även analytisk kemi.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet både inom och utanför akademin med särskilda kunskaper om hållbar utveckling inom kemiområdet. Ett identifierat utvecklingsområde är ett mer systematiskt arbete med alumnverksamhet samt möjligheter till kurser i mjukare kompetenser som ledarskap eller självledarskap.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)