Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Den samlade bedömningen när det gäller förutsättningar är att dessa är tillfredsställande. Handledarna har tillräcklig kompetens som forskare och har adekvat utbildning för att handleda i forskarutbildningen. Det finns en balans mellan pensionsavgångar och nyrekryteringar.

Det finns ett uttalat fokus på ett par styrkeområden inom analytisk kemi, vilket bedöms kunna leda till en långsiktigt god finansiering och kompetensförsörjning. Forskningen har tillräcklig kvalitet och omfattning och är internationellt konkurrenskraftig.

Lärosätet har en aktiv och ambitiös forskningsmiljö inom analytisk kemi och en god forsknings-infrastruktur. Det finns en övergripande plan för forskarutbildningen som är väl förankrad i doktorandgruppen. Det förekommer omfattande samarbete med andra institutioner på universitetet, inom landet och internationellt. Det förekommer även relevant samverkan med näringslivet.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat är överlag tillfredsställande. Bedömargruppen bedömer att utbildningen ger goda möjligheter för doktorander inom analytisk kemi att innan examen utfärdas uppnå bred kunskap och förståelse inom ämnet samt förtrogenhet med vetenskaplig metodik. Det finns ett omfattande kursutbud som är relevant för specialiseringen, och många grundläggande färdigheter tränas inom Kemicentrums forskarskola. Forskarutbildningens progression planeras, kontrolleras och dokumenteras i den individuella studieplanen.

Det finns en god formell struktur för träning och uppföljning av lärandemål kopplade till färdighet och förmåga. Begreppet doktorandmognad används för att konkretisera vad som kännetecknar och förväntas av en forskare, och lämpliga kurser och aktiviteter föreslås i ett dokument som nyantagna doktorander får. Forskningen bedrivs till stor del i projektform, vilket bedömargruppen bedömer har stor betydelse för att träna praktiska färdigheter och förmågor i forskning och experimentell metodik. Bedömargruppen anser att doktoranderna även får adekvat träning i pedagogiska färdigheter samt goda förutsättningar att bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Det finns goda möjligheter för doktorander att tillägna sig kunskaper som leder till utbildningsmålen i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Forskningsetik och vetenskaplig redlighet behandlas i en obligatorisk etikkurs samt diskuteras inom en kurs i gruppdynamik. Doktorandernas intellektuella självständighet tränas bland annat genom att de medverkar i seminarier och utformar vetenskapliga artiklar och presentationer. Mycket av forskningen är kopplad till hållbarhet och grön analytisk kemi, bedömargruppen bedömer att förutsättningarna är goda för att doktoranderna uppnår fördjupad insikt om forskningsresultatens vetenskapliga och samhälleliga värde, deras roll i samhället och människors ansvar för hur de används.

Bedömargruppen bedömer att lärosätet har en god formell struktur för att hantera jämställdhetsfrågor och beaktar jämställdhet vid rekrytering. Så långt det är möjligt utses handledare av båda könen. Jämställdhetsfrågor är integrerade i det systematiska arbetsmiljöarbetet och i obligatoriska moment i forskarutbildningen, bland annat inom årligt återkommande workshoppar och en kurs i gruppdynamik.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling genomförs på ett tillfredsställande sätt. Det görs regelbundna utvärderingar av forskarutbildningen på universitets- och fakultetsnivå, och doktorandernas individuella studieplaner revideras varje år av doktoranden och handledaren samt granskas av en institutionsrepresentant. Både självvärderingen och intervjuerna tyder på att resultaten omsätts i konkreta åtgärder för kvalitetsutveckling. Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Sammanfattningsvis bedömer bedömargruppen att doktoranderna har goda möjligheter att medverka i utvecklingen av sin utbildning och arbetsmiljö. Det finns en tydlig struktur som fångar upp brister och synpunkter från doktoranderna. Det genomförs varje år enskilda medarbetarsamtal mellan doktoranden och två institutionsrepresentanter. Lärosätet arbetar aktivt med att förtydliga nyttan av examensmålen. Lärosätet genomför också gruppdynamikövningar och kafé-dialoger samt har en trivselgrupp på enheten, vilket bedömarna ser som goda exempel som andra lärosäten bör ta efter. Bedömarna får intrycket av att doktoranderna närvarar i en öppen och stödjande arbetsmiljö. Bedömargruppen rekommenderar samtidigt lärosätet att genomföra stressförebyggande aktiviteter och följa upp detta.

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet både inom och utanför akademin, med särskild inriktning på kunskaper inom grön analytisk kemi. I utbildningen ingår förutom ämnesspecifika kunskaper även träning i mjuka kompetenser som gruppdynamik. Ett identifierat utvecklingsområde är ett mer systematiskt arbete med alumnverksamhet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)