Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildnings-ämnet.

I självvärderingen framhåller lärosätet att de har lagt stort fokus på att tydliggöra examensmålen för doktoranderna genom den individuella studieplanen. På så sätt ska forskarutbildningen möjliggöra för doktoranden att tillgodogöra sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för att bli en duktig forskare, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel.

Inom forskarutbildningen i analytisk kemi har högskoleförordningens individuella examensmål kopplats mot konceptet doktorandmognad, och lärosätet föreslår lämpliga kurser och aktiviteter i ett dokument som nyantagna doktorander får.

Bedömargruppen bedömer att utbildningen ger goda möjligheter för doktorander inom analytisk kemi att uppnå bred kunskap och förståelse inom ämnet samt förtrogenhet med vetenskaplig metodik när examen utfärdas. Många grundläggande färdigheter tränas inom Kemicentrums forskarskola. Forskarskolan bedöms även bidra till en snabb och effektiv introduktion till doktorandrollen.

Det finns ett omfattande kursutbud som är relevant för analytisk kemi och ger doktoranderna möjlighet att uppnå bred kunskap och förståelse i ämnet. Enligt den allmänna studieplanen ska kursdelen inom forskarutbildningen omfatta minst 45 högskolepoäng (hp) varav minst 30 hp inom analytisk kemi. I självvärderingen listas ett urval av 42 hp doktorandkurser varav 30 hp inom analytisk kemi. Dessutom finns ett omfattande kursutbud vid lärosätet och vid andra lärosäten i regionen, bland annat erbjuds kurser i kemometri vid Copenhagen School of Chemometrics.

Forskarutbildningens progression planeras, kontrolleras och dokumenteras i den individuella studieplanen. Det finns ett adekvat kvalitetssäkringsarbete vid institutionen. Enligt självvärderingen följs den individuella studieplanen upp varje år av handledare och en institutionsrepresentant. Det finns rutiner för att hantera förseningar både i forskning och kunskapsutveckling.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranden visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Bedömargruppen bedömer att lärosätet har en god formell struktur för att följa upp lärandemål kopplade till färdighet och förmåga inom forskarutbildningen i analytisk kemi. Den individuella studieplanen är en viktig del av den strukturen. Dessutom genomförs bland annat en halvtids-uppföljning och en förhandsgranskning av avhandlingen. Begreppet doktorandmognad används för att konkretisera vad som kännetecknar och förväntas av en forskare.

Den individuella studieplanen innehåller bland annat en sektion för uppföljning av progression relaterat till högskoleförordningens mål om färdighet och förmåga. För varje mål kopplas en beskrivande text där doktoranden redogör för vad som gjorts inom området för att närma sig eller uppnå målet.

Många av basfärdigheterna relaterade till forskning och forskningsmetodik tränas inom ramen för Kemicentrums forskarskola, journal clubs (där aktuella tidskriftsartiklar diskuteras), seminarier och handledarmöten. Dessutom erbjuds generiska kurser i kritiskt läsande och gruppdynamik (totalt 5 hp), publiceringsmetodik för doktorander, projektledning, samt kurser i att skriva och formatera en avhandling.

Det framgår av självvärderingen att forskningen till stor del bedrivs i projektform, vilket bedömar-gruppen anser har stor betydelse för att träna praktiska färdigheter och förmågor i forskning och experimentell metodik. Över tid får doktoranderna ökat ansvar för planering och genomförande av forskningsprojekt, för författande av artiklar och för muntliga presentationer i samband med konferenser. Doktoranderna får även vara delaktiga i bemötandet av kollegial granskning. Detta anser bedömargruppen ger goda möjligheter att träna skriftlig och muntlig kommunikation med vetenskapssamhället.

Bedömargruppen bedömer att doktoranderna få adekvat träning i pedagogiska färdigheter och goda förutsättningar att bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande. Enligt självvärderingen medverkar alla doktorander i analytisk kemi i undervisningen (upp till 20 procent), främst som kursassistenter med ansvar för laborativa moment och handledare för examensarbeten. En pedagogisk kurs (3 hp) är obligatorisk för alla undervisande doktorander.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Bedömargruppen bedömer att det finns goda förutsättningar för att doktorander ska uppnå lärandemålen för värderingsförmåga och förhållningssätt. Den goda strukturen för planering och uppföljning med hjälp av individuell studieplan och årlig uppdatering av progression inbegriper även dessa områden.

Forskningsetik och vetenskaplig redlighet behandlas på ett adekvat sätt. Dessa ämnen täcks av en obligatorisk kurs i forskningsetik (2 hp) och behandlas även under andra delar av forskar-utbildningen. Inom ramen för doktorandkurser i analytisk kemi får studenterna bekanta sig med verktyg för god datahantering (statistik och försöksplanering) och vid en obligatorisk gruppdynamik-övning diskuteras medförfattarskap och forskningsetiska frågor som plagiering, vilket bedömar-gruppen ser som mycket lämpligt och positivt.

Träning av doktorandens intellektuella självständighet sker till stor del inom ramen för doktorandens forskningsprojekt. Doktoranden får med tiden allt större ansvar för planering, genomförande, utvärdering och redovisning (muntlig och skriftlig) av forskningen. Den individuella studieplanen används för att planera och redovisa progressionen. Bedömargruppen menar att detta sammantaget ger en bra bas för att följa och bedöma utvecklingen av doktorandens intellektuella självständighet.

Mycket av forskningen är kopplad till hållbarhet och grön analytisk kemi, och många doktorandprojekt och seminarier har den inriktningen. Bedömargruppen anser att förutsättningarna är goda för att doktoranderna uppnår fördjupad insikt om forskningsresultatens vetenskapliga och samhälleliga värde, deras roll i samhället och människors ansvar för hur de används.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Bedömargruppen bedömer att det finns en god struktur för att hantera jämställdhetsfrågor. Vid Kemicentrum finns en arbetsgrupp för jämställdhet och likabehandling. Gruppen har ett övergripande ansvar och arrangerar bland annat varje år två obligatoriska workshoppar (halvdagar) som handlar om likabehandling. Bedömargruppen menar att detta är en mycket konkret och lämplig form av jämställdhetsarbete.

Centrum för analys och syntes presenterar lärosätets policy om likabehandling för nyanställd personal vid avdelningen. Personalen får då information om vem de kan vända sig till om de blir utsatta för, eller om de ser någon annan som blir utsatt för, någon form av kränkande särbehandling, diskriminering eller sexuella trakasserier.

Jämställdhetsfrågor ingår i det systematiska arbetsmiljöarbetet och lärosätet genomför regelbundet en organisatorisk och social skyddsrond i form av en anonym enkät som tar upp kränkande särbehandling, diskriminering och sexuella trakasserier. All personal informeras om resultatet och eventuella åtgärder.

Vid rekrytering finns jämställdhetsfrågan med så tillsvida att lärosätet ger företräde för det underrepresenterade könet vid likvärdiga meriter. Så långt det är möjligt utses handledare av båda könen.

Jämställdhetsfrågor är integrerade i obligatoriska moment i forskarutbildningen bland annat inom ramen för workshoppar och en kurs i gruppdynamik (3 hp).

Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Bedömargruppen bedömer att lärosätet systematiskt följer upp utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination . Forskarutbildningen utvärderas varje år enligt en universitets- och fakultetsgemensam plan inom ett eller flera bedömningsområden, på ett sådant sätt att samtliga bedömningsområden utvärderas inom en sexårsperiod. Resultat diskuteras i verksamhetsdialoger mellan företrädare för fakulteten, institutionerna och doktoranderna. Det finns ett system för kvalitetssäkring som bland annat inkluderar årlig revision av individuell studieplan, deltidsavstämning (halvtidsrapport), förhandsgranskning av avhandling och disputation.

En institutionsrepresentant medverkar vid uppföljning och revision av den individuella studieplanen, vilket medger en oberoende granskning av doktorand och handledares arbete. Det finns tydliga instruktioner för den individuella studieplanen när det gäller utformning och dokumentation och en klar koppling till både doktorandmognadsmodellen och högskoleförordningens lärandemål. I samband med den årliga revisionen av studieplanen har institutionsrepresentanten ett enskilt möte med doktoranden för att doktoranden ska få möjlighet att yttra sig utan handledarens närvaro. Mötet fungerar även som utvecklingssamtal.

Det genomförs kursutvärderingar enligt en fastlagd mall och det verkar finnas en fungerande uppföljning. Tidigare kursutvärderingar fångade exempelvis upp behov av djupare kunskaper inom masspektrometri och statistik, och dessa ämnen ingår i en nyutvecklad doktorandkurs.

Samverkan med näringslivet sker dels i form av industridoktorander som har sin anställning hos externa arbetsgivare och samtidigt bedriver forskarstudier vid lärosätet, dels genom att personer från näringslivet medverkar som lärare i kurser. Det finns inte något formellt alumnnätverk, men det finns planer på att starta ett, vilket bedömargruppen ser som positivt.

Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Lärosätet har ett system för kvalitetssäkring, som bland annat inkluderar en årlig revision av individuell studieplan, deltidsavstämning (halvtidsrapport), förhandsgranskning av avhandling och disputation Bedömargruppen menar att systemet ger goda förutsättningar för att doktoranderna genomför utbildningen inom planerad studietid.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat är överlag tillfredsställande. Bedömargruppen bedömer att utbildningen ger goda möjligheter för doktorander inom analytisk kemi att innan examen utfärdas uppnå bred kunskap och förståelse inom ämnet samt förtrogenhet med vetenskaplig metodik. Det finns ett omfattande kursutbud som är relevant för specialiseringen, och många grundläggande färdigheter tränas inom Kemicentrums forskarskola. Forskarutbildningens progression planeras, kontrolleras och dokumenteras i den individuella studieplanen.

Det finns en god formell struktur för träning och uppföljning av lärandemål kopplade till färdighet och förmåga. Begreppet doktorandmognad används för att konkretisera vad som kännetecknar och förväntas av en forskare, och lämpliga kurser och aktiviteter föreslås i ett dokument som nyantagna doktorander får. Forskningen bedrivs till stor del i projektform, vilket bedömargruppen bedömer har stor betydelse för att träna praktiska färdigheter och förmågor i forskning och experimentell metodik. Bedömargruppen anser att doktoranderna även får adekvat träning i pedagogiska färdigheter samt goda förutsättningar att bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Det finns goda möjligheter för doktorander att tillägna sig kunskaper som leder till utbildningsmålen i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Forskningsetik och vetenskaplig redlighet behandlas i en obligatorisk etikkurs samt diskuteras inom en kurs i gruppdynamik. Doktorandernas intellektuella självständighet tränas bland annat genom att de medverkar i seminarier och utformar vetenskapliga artiklar och presentationer. Mycket av forskningen är kopplad till hållbarhet och grön analytisk kemi, bedömargruppen bedömer att förutsättningarna är goda för att doktoranderna uppnår fördjupad insikt om forskningsresultatens vetenskapliga och samhälleliga värde, deras roll i samhället och människors ansvar för hur de används.

Bedömargruppen bedömer att lärosätet har en god formell struktur för att hantera jämställdhetsfrågor och beaktar jämställdhet vid rekrytering. Så långt det är möjligt utses handledare av båda könen. Jämställdhetsfrågor är integrerade i det systematiska arbetsmiljöarbetet och i obligatoriska moment i forskarutbildningen, bland annat inom årligt återkommande workshoppar och en kurs i gruppdynamik.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling genomförs på ett tillfredsställande sätt. Det görs regelbundna utvärderingar av forskarutbildningen på universitets- och fakultetsnivå, och doktorandernas individuella studieplaner revideras varje år av doktoranden och handledaren samt granskas av en institutionsrepresentant. Både självvärderingen och intervjuerna tyder på att resultaten omsätts i konkreta åtgärder för kvalitetsutveckling. Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)