Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin.

Enligt självvärderingen ges forskarutbildningen i analytisk kemi vid Kemicentrum där analytisk kemi ingår tillsammans med sju andra forskarutbildningsämnen inom kemi. Utbildningen leder till en filosofie doktorsexamen i analytisk kemi. Handledarna har ofta akademiska nätverk med kontakter inom andra discipliner vilket ger doktoranderna flera möjligheter till tvärvetenskapliga projekt. Det finns för närvarande sex aktiva doktorander inom analytisk kemi.

I självvärderingen framkommer att doktoranderna arbetar med vanligt förekommande tekniker inom industrin och har forskningsprojekt med relevans för livsmedels bioteknik-, medicin- och miljöområden vilket underlättar för ett kommande arbetsliv inom industrin och samhället, menar bedömarna. Med fokus på så kallad grön analytisk kemi och hållbar utveckling förbättras möjligheterna ytterligare till framtida anställningar eftersom industrin kommer att efterfråga kompetens och erfarenhet av att kunna arbeta med de frågorna, menar bedömarna. Av intervjuerna framkommer att doktoranderna har tillgång till avancerad instrumentering och tränas i problemlösning när instrumenten ibland krånglar.

Forskningsetik ingår i en obligatorisk introduktionskurs med träning i att ställa den vetenskapliga frågan, vilket säkerställer ett vetenskapligt perspektiv i doktorandens kommande arbete. Begreppet doktorandmognad introduceras tidigt genom boken Stepping stones to doctorateness, och uppfattas av doktoranderna som en hjälp för att nå de olika målen i doktorandutbildningen. Kurser i grupp-dynamik med medarbetarskap och kommunikation ger möjlighet till självreflektion vilket stärker studenternas möjligheter att möta kraven på arbetsmarknaden, något som också tidigare doktorander vittnat om enligt självvärderingen.

Institutionstjänstgöring ingår för de flesta doktorander - att undervisa på basnivå ger färdigheter och träning i att hantera olika analysinstrument, enligt lärosätet, något som bedömarna instämmer i. Att undervisa bidrar också till att utveckla doktoranderna i samarbete och ledarskap. Bedömarna menar att det är viktigt att också industridoktorander får möjlighet att delta i någon typ av undervisning, exempelvis genom att handleda examensarbeten på grundnivå. För de doktorander som väljer en fortsatt karriär inom universitetet kan den obligatoriska kursen Introduktion i undervisning och lärande ge en försmak av pedagogisk utbildning.

Trots att flera handledare har internationella nätverk är det få av de nuvarande doktoranderna som valt att studera någon tid utomlands. Utlandsstudier skulle ytterligare kunna stärka doktorandernas möjligheter på arbetsmarknaden, menar bedömarna.

Självvärderingen beskriver ytterligare en form av samarbete där doktoranderna får möjlighet att hålla populärvetenskapliga föredrag för exempelvis gymnasieskolan. Det ger doktoranderna bra träning i att kommunicera komplicerade kemiska sammanhang för personer som inte har särskilda kunskaper på området vilket ofta är situationen på en arbetsplats.

Majoriteten av tidigare doktorander inklusive ett antal industridoktorander har fått anställningar med kvalificerade arbetsuppgifter inom en stor bredd av olika områden i flera olika länder till exempel som postdoktorer eller som forskare inom läkemedelsindustrin. Ett formaliserat alumnnätverk skulle kunna bidra med ytterligare hjälp i doktorandernas karriärplanering, menar bedömarna.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande.

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet både inom och utanför akademin, med särskild inriktning på kunskaper inom grön analytisk kemi. I utbildningen ingår förutom ämnesspecifika kunskaper även träning i mjuka kompetenser som gruppdynamik. Ett identifierat utvecklingsområde är ett mer systematiskt arbete med alumnverksamhet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)