Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande, samt säkerställer genom examination, att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Med bred kunskap i analytisk kemi avses analysmetodik, kemiska interaktioner och fysikaliska processer, datahantering, statistik och metoder i statistisk försöksplanering enligt självvärderingen. Lärosätet menar att den särskilda behörigheten som krävs för att få påbörja en forskarutbildning i analytisk kemi säkerställer att doktoranden redan från början har en bred, grundläggande kunskap och förståelse av ämnet. Forskarutbildningen omfattar 60 högskolepoäng varav 26 poäng är obligatoriska. Av de obligatoriska 26 poängen består enligt lärosätet, 17, av kurser som ska ge en breddning av kunskap och förståelse inom ämnet, bland annat PhD Seminars in Analytical Chemistry. Seminarierna bedrivs tillsammans med fysikalisk kemi vilket bland annat innebär en breddning av analysmetoder för doktoranderna i analytisk kemi. Lärosätet menar att djupet inom forskarutbild-ningen framförallt utgörs av avhandlingsarbetet.

Bred kunskap och förståelse för analytisk kemi utvecklas också genom hela utbildningen, enligt självvärderingen. Doktoranderna ska, varje år, hålla en presentation om sitt forskningsprojekt och ett litteraturseminarium som har relevans för forskarutbildningsämnet. Ytterligare exempel på hur doktoranden förbereds för sin disputation är att doktoranden ska var opponent vid två tillfällen per år och att ett halvtidsseminarium infördes från och med 2020. Doktoranden ska också genomgå en fördisputation ett par veckor för disputationen. Vidare menar lärosätet att kunskap och förståelse också utvecklas på ett naturligt sätt under hela utbildningen genom att doktoranderna deltar i att skriva vetenskapliga artiklar och manuskript som ska ingå i sammanläggningsavhandlingen, något som bedömarna instämmer i.

Bedömargruppen menar att utformningen av forskarutbildningen är väl fungerande, exempelvis är de årliga uppföljningarna med hjälp av de individuella studieplanerna ett gott stöd. En helt elektronisk, individuell studieplan är under utveckling något som bedömarna menar kommer att underlätta framförallt dokumentationen av progression och insamlingen av signaturer. Den studieplan som hittills har använts är inte utformad så att den spar utvecklingsförändringar från år till år, varför det har varit svårare för både handledare och doktorander att följa progressionen. Det finns goda rutiner för halvtids- och fördisputationsmoment i utbildningen och bra hantering av plagieringskontroll. Bedömarna menar även att upplägget av seminariekursen är tillfredsställande och att kurspoäng tilldelas efter tydliga uppsatta krav.

Bedömningen har gjorts utifrån självvärderingen, den allmänna studieplanen, de individuella studieplanerna och intervjuer med företrädare för lärosätet.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer, genom examination, att doktoranden när examen utfärdas kan visa förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranden visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

För att säkerställa bredd och fördjupning och flera av högskoleförordningens övriga lärandemål, ingår ett obligatoriskt kursutbud om 26 högskolepoäng i forskarutbildningen. Några är allmänt breddande kurser inom kemisektionen, övriga kurser ligger mer specifikt inom forskarutbildningsämnet analytisk kemi. Av självvärderingen framgår att färdighet och förmåga också uppnås genom doktorandernas egna forskningsarbete i kombination med forskarutbildningskurser och undervisning på grundnivå, samt genom olika presentationer för målgrupper inom och utanför akademin.

Delmålet om att planera och slutföra uppgifter inom givna tidsramar säkerställs framför allt genom handledarens kontinuerliga återkoppling och uppföljning, något som underlättas om både doktoranden och handledaren ofta befinner sig på campus, menar lärosätet. Genom hela utbildningen finns olika milstolpar som alla ställer prov på doktorandens förmåga att leverera inom givna tidsramar. Exempelvis förväntas doktoranden vara medförfattare till fyra vetenskapliga artiklar, där doktoranden ska vara huvudförfattare till två.

Målet om att handleda och stödja andras lärande uppnås till exempel genom att doktoranderna normalt tjänstgör som kursassistenter samt handleder flera studenter både på grundnivå och avancerad nivå i deras examensarbeten. Forskarstuderande i analytisk kemi har som regel 20 procents assistenttjänstgöring, vilket bland annat innebär att leda experiment på grundnivå eller avancerad nivå. Det kan också innebära att lära ut metoder, rätta rapporter och leda workshoppar med studenterna. I samband med assistenttjänstgöringen genomgår doktoranderna den sektions-gemensamma, obligatoriska kursen Teaching Chemistry om två högskolepoäng. De exemplifierade aktiviteterna inom ramen för assistenttjänstgöring innebär samtidigt träning i muntlig och skriftlig kommunikation.

Ytterligare aktiviteter inom utbildningen som tränar doktorandernas muntliga och skriftliga kommunikation är att de, varje år, ska hålla en presentation om sitt forskningsprojekt och ett litteraturseminarium som har relevans för forskarutbildningsämnet, samt vid två tillfällen vara opponent i syfte att förbereda sin egen disputation. Enligt självvärderingen visas varje år verksamheten vid analytisk kemi upp för gymnasieklasser. Doktoranderna förväntas då visa eleverna laborationer och berätta om sina projekt, vilket är en bra träning i att presentera aktiviteter för en bredare allmänhet.

Bedömningen har gjorts utifrån självvärderingen, den allmänna studieplanen, de individuella studieplanerna och intervjuer med företrädare för lärosätet.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer, genom examination, att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa intellektuell självständighet, och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Av självvärderingen framgår att lärosätet med hjälp av obligatoriska kursmoment säkerställer att doktoranderna får adekvat utbildning i god forskningssed och vetenskaplig redlighet. Ett exempel på en sådan kurs är Philosophy of Science and Ethics som omfattar tre högskolepoäng. Kursen lär ut god forskningssed och vetenskaplig redlighet och innehåller bland annat moment om ärlighet med avseende på forskningens genomförande, rapportering, respekt för kollegor och ansvarstagande för utbildning och forskning för att nämna några moment.

Detta i kombination med att doktoranden får och förväntas ta ett gradvis större ansvar för planering, utförande och sammanställningen av sina vetenskapliga artiklar under utbildningens fortskridande, leder fram till en mognad av doktorandens värderingsförmåga och förhållningssätt, menar lärosätet. Inför avhandlingens framläggande sker en extra granskning av ämnesansvarig, för att säkerställa att plagiering inte förekommer. Kontinuerliga diskussioner förs mellan framförallt doktoranden och handledaren inom ramen för seminarieverksamhet för att ge doktoranderna insikt i forskarutbildningsämnets vikt och betydelse i samhället och de etiska aspekter som finns att beakta, till exempel att doktoranderna lär sig publiceringsetik.

En viktig aspekt av etiskt förhållningssätt inom analytisk kemi handlar om att arbeta säkert i laboratorier. Det framgår av självvärderingen att alla nyantagna doktorander får en säkerhets-

?utbild?ning för att lära sig att genomföra riskbedömningar. Utbildningen examineras och måste vara godkänd innan doktoranderna får beträda laboratoriet.

Det självständiga tänkandet tränas, enligt självvärderingen, genom att doktoranderna, genom hela sin utbildning, utsätts för kritiska frågor, deltar i diskussioner och deltar som opponent i olika sammanhang.

Bedömningen har gjorts utifrån självvärderingen, den allmänna studieplanen, de individuella studieplanerna och intervjuer med företrädare för lärosätet.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Inom forskarutbildningsämnet sker ett kontinuerligt arbete för jämställdhet, med planer på en årligt återkommande jämställdhetsdag. Det ges även möjlighet till vidareutbildning inom ämnet jämställdhet genom seminarieserien Gender, Equality and Natural Sciences vid institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap. I självvärderingen och under intervjuerna framgår det att jämställdhetsfrågan inte anses vara något problem inom forskarutbildningsämnet, men man uttrycker samtidigt en medvetenhet om att det kan finnas en "avslappningsrisk" som gör att jämställdhetsfrågor kan bli bortglömda.

Enligt självvärderingen har en arbetsgrupp tillsatts för att införa ett mentorsprogram för kvinnliga doktorander och post docs med början 2021, för att stödja kvinnliga kemister i deras studier och karriärval. Både detta initiativ och initiativet om en obligatorisk, årligt återkommande jämställdhets- dag ser bedömarna positivt på.

Bedömningen har gjorts utifrån självvärderingen och intervjuer med företrädare för lärosätet och med doktorander.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår att för en kontinuerlig uppföljning av doktorandernas progression finns en särskild forskarutbildningsgrupp som leds av studierektorn. Även prefekten och fyra ämnesansvariga professorer ingår i gruppen tillsammans med två doktorandrepresentanter som återkopplar till doktorandrådet. Denna grupp, tillsammans med ett ämnesspecifikt utbildningsråd, strävar efter att behålla en hög utbildningsnivå på alla nivåer. Doktorandkurser utvärderas skriftligt och anonymt. Det är examinatorn som sammanställer resultaten och lämnar vidare till studierektorn. Examinatorn lämnar också synpunkter om sådant som behöver åtgärdas till studierektorn eller ämnesansvarig beroende på om kursen är obligatorisk eller specifik för ämnet. I båda fallen tas synpunkterna upp i forskarutbildningsrådet, där åtgärderna diskuteras och följs upp. Det är också studierektorn och den ämnesansvariga som ansvarar för att informera doktoranderna om resultatet av utvärderingarna och eventuella åtgärder.

Kontroll av måluppfyllelsen av alla examensmål sker genom handledarkollegiets årliga, formella genomgång av den individuella studieplanen. Lärosätet menar att för doktorander och handledare är den individuella studieplanen ett mycket viktigt verktyg för att säkerställa kvaliteten men också för att uppmärksamma eventuella problem som kan uppstå under utbildningen. Det instämmer bedömarna i.

Bedömarna ser också positivt på att lärosätet kommer att införa en elektronisk, individuell studieplan som bör kunna underlätta arbetet med dokumentation och synliggöra progressionen.

Lärosätet verkar för att doktoranderna genomför utbildningen inom planerad studietid

Lärosätet menar att träning i att hålla givna tidsramar ges genom hela utbildningen, där olika milstolpar ställer prov på doktorandernas förmåga att leverera i tid. Fakultetens kontinuerliga analys av utbildningarnas genomströmning visar också att de allra flesta doktorander genomför sina doktorandstudier inom cirka fem år. Bedömarna menar att den informationen ligger väl i linje med UKÄ:s egen statistik över genomströmning inom området analytisk kemi vid Stockholms universitet.

Om doktoranden exempelvis riskerar att inte hinna klart med sin utbildning inom givna tidsramar finns det åtgärder att genomföra, beroende på den bakomliggande orsaken till förseningen. En väl utförd dokumentation i den individuella studieplanen är ett viktigt hjälpmedel här. Handlingsplan för eventuellt behov av handledarbyte finns framtagen

Bedömningen har gjorts utifrån självvärderingen, den allmänna studieplanen, de individuella studieplanerna och intervjuer med företrädare för lärosätet.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Samtliga bedömningsgrunderna inom bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande och håller tillräckligt hög nivå och omfattning för att säkerställa en god forskarutbildning. Utbildningen ger en bred och djup förståelse av både ämnet analytisk kemi och de metoder som används inom ämnet. Doktoranderna lär sig att planera genom handledarnas återkoppling, men även genom de milstolpar som finns genom hela utbildningen. Utbildningen ger också doktoranderna omfattande möjligheter att träna både muntlig och skriftlig kommunikation samt att stödja andras lärande både inom och utom akademin. Vetenskaplig redlighet, kritiskt tänkande och etiska bedömningar lärs ut till doktoranderna bland annat med hjälp av obligatoriska kurser men också genom olika moment i utbildningen, exempelvis publiceringsetik i samband med artikel-skrivande. Alla nyantagna doktorander får också en säkerhetsutbildning, för att lära sig att arbeta säkert i laboratorier. Ett jämställdhetsperspektiv beaktas i utbildningen. En arbetsgrupp har till uppgift att införa ett mentorsprogram för kvinnliga doktorander och post docs med början 2021 för att stödja kvinnliga kemister i deras studier och karriärval. Lärosätet redovisar också åtgärder som säkerställer utbildningens kvalitet genom uppföljning, åtgärder och återkoppling. Bedömarna ser positivt på att lärosätet kommer att införa en elektronisk individuell studieplan som bör kunna underlätta arbetet med dokumentation och synliggöra progressionen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)