Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömargruppens anser att det i nuläget finns en god handledarkompetens med god pedagogisk kompetens inom forskarutbildningsämnet. Antalet tillgängliga handledare inom forskningsutbildnings-ämnet står i proportion till forskarutbildningsvolymen och antalet aktiva doktorander. Bedömargruppen anser att en plan bör göras för att rekrytera personal med sikte på en långsiktig kompetensförsörjning.

Forskningen som bedrivs inom både fundamentala och mer applicerade områden av analytisk kemi är på mycket hög vetenskaplig nivå och medför goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Samarbetet med det omgivande samhälle märks bland annat i den tillämpade forskningen.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms vara tillfredställande. Mycket av det som beskrivs i underlaget i form av utbildningsmoment är genomtänkt och de tre kunskapsformerna säkerställs. När det gäller kunskap och förståelse säkerställs att doktoranden skaffar sig både bredd och djup inom forskarutbildningsämnet analytisk kemi, men också bredd inom kemi som helhet. När det gäller kunskapsformen färdighet och förmåga bedömer bedömargruppen att rutinerna för de individuella studieplanerna (ISP) är tillfredställande och att progressionen kan mätas på ett tillfredställande sätt. Uppfyllelse av mål i färdighet och förmåga uppfylls i första hand av den träning doktoranderna får genom det egna forskningsarbetet, men också genom undervisningstjänst-göring på grundnivå och avancerad nivå. Det finns många goda möjligheter att tillägna sig kunskaper som leder till uppfyllelse av målen för kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Självvärderingen uttrycker en hög grad av medvetenhet om jämställdhetsperspektivet på institutionsnivå, och man har satt igång bra rutiner med bland annat ett råd. Viktigt är att detta arbete också förs ner på ämnesnivå.

Institutionen har goda rutiner för uppföljningsmöten och samtal som genomförs systematiskt med doktoranderna inom ramen för den individuella studieplanen (ISP) med flera seniora personer inblandade.

Sammanfattningsvis bedömer bedömargruppen att doktoranderna har goda möjligheter att medverka i utvecklingen av sin utbildning och arbetsmiljö. Det finns doktorandrepresentanter formellt involverade i utvecklingen av forskarutbildningen och det genomförs arbetsplatsträffar på institutionen. Det finns en tydlig struktur som fångar upp brister och synpunkter från doktoranderna. Doktorander och handledare diskuterar den individuella studieplanen i enrum med referenspersoner med förberedda agendapunkter som ett enskilt moment i den årliga uppföljningen, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel. Bedömargruppen får intrycket att doktoranderna närvarar i en arbetsmiljö med god infrastruktur och stödjande atmosfär. Det finns en seminarieserie där doktoranderna övas både att vara opponenter och presentera sin egen forskning. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att införa en formell pedagogisk utbildning som ett moment i forskarutbildningen.

Forskarutbildningen i analytisk kemi ges i den internationellt erkända större forskarmiljön Kemi med multidisciplinära projekt, där analytisk kemi är en del av ett större sammanhang. En förbättring av utbildningen som förberedelse för kommande arbetsliv skulle kunna åstadkommas genom att ge fler forskarutbildningskurser och ta tillvara alumners erfarenheter mer formellt. En ytterligare förbättring skulle vara att institutionen ordnar någon form av ledarskapskurser för doktoranderna. Analytiska kemister är efterfrågade inom flera verksamheter och majoriteten av tidigare doktoranderna har fått anställning med kvalificerade arbetsuppgifter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)