Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömargruppen finner att doktorandernas formella inflytande över forskarutbildningen är tillfredställande. I självvärderingen framgår att ledamöter i institutionens doktorandråd även är representanter i både forskarutbildningsrådet och rådet för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, vilket alltså ger doktoranderna en direkt kanal till ledningsgruppen för forskarutbildningen. Fakulteten har också en studentkår med en doktorandrepresentant från institutionen i styrelsen. Det finns även doktorandrepresentanter i samverkansgruppen och i jämställdhets- och likabehandlings-rådet.

Arbetsplatsträffar genomförs varje månad för att informera samtliga anställda om förändringar i forskarutbildningen, vilket ger doktoranderna en kontinuerlig inblick i förändringar av den egna utbildningen.

I underlaget framkom att det under utbildningen väljs en referensperson av institutionen samt ytterligare en av doktoranden. Referenspersonerna följer forskarstudenterna genom utbildningen, de närvarar vid de årliga uppföljningsmötena av den individuella studieplanen och vid halvtidsseminariet. Bedömargruppen ser det som ett gott exempel att både doktoranden och handledaren får möjlighet att diskutera den individuella forskarutbildningen i enrum med referenspersonerna som ett särskilt moment i det årliga uppföljningsmötet. Detta ger doktoranden och handledaren en möjlighet att ta upp eventuella problem och synpunkter på handledningen, samtidigt som det ger referenspersonerna en möjlighet att vägleda och tydliggöra kommunikationen mellan båda parter. Inför dessa möten har institutionen även infört tydligare förberedelser och agendapunkter som ingår i mötesprotokollet.

Institutionen anordnar en seminarieserie med obligatorisk närvaro och krav på att varje doktorand framför tre egna presentationer. De presenterar sin forskning i början av sin utbildning, vid halvtidsuppföljningen och före disputationstillfället. I den här seminarieserien utses två doktorander till opponenter inför varje presentation, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel eftersom det tränar doktoranderna att medverka i ett seminarium som opponent. Dessa tillfällen används sedan till att diskutera aktuella frågor i workshoppar med mindre grupper.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Nyanställda doktorander går en introduktionskurs där de informeras om rutiner, rättigheter och skyldigheter samt om hur de kan påverka utbildningen och arbetsmiljön. Forskarutbildningsmiljön följs upp på de årliga uppföljningsmötena men också genom anonyma enkäter. Institutionen genomförde 2019 en enkät över de organisatoriska och sociala förhållandena på arbetsplatsen. Bedömargruppen ser det som positivt att ingen av doktoranderna observerat eller erfarit diskriminering, mobbning eller kränkande behandling på institutionen, men rekommenderar att lärosätet följer upp de åtgärder som jämställdhets- och likabehandlingsrådet har planerat för att tydliggöra för doktoranderna vem de ska vända sig till vid behov. Enligt självvärderingen genomförs medarbetarundersökningar kontinuerligt på lärosätet, vilket lett till att institutionen har identifierat att det funnits behov av att tillsätta en arbetsgrupp för att förbättra arbetsmiljön och säkerhetsställa att doktoranderna har både tid och resurser att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Doktorander som undervisar närvarar på ett kortare, förberedande, obligatoriskt seminarium, men genomgår ingen formell, obligatorisk, pedagogikutbildning.

Lärosätet har valt att behålla flera olika forskningsinriktningar i kemi, trots att det har resulterat i ett fåtal studenter inom varje ämne. Doktoranderna ingår i en större grupp genom bland annat arbetsplatsträffar och obligatoriska doktorandseminarier, vilket gynnar sociala interaktioner mellan forskarutbildningsämnen och breddar de forskarstuderandes kontaktnät.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Sammanfattningsvis bedömer bedömargruppen att doktoranderna har goda möjligheter att medverka i utvecklingen av sin utbildning och arbetsmiljö. Det finns doktorandrepresentanter formellt involverade i utvecklingen av forskarutbildningen och det genomförs arbetsplatsträffar på institutionen. Det finns en tydlig struktur som fångar upp brister och synpunkter från doktoranderna. Doktorander och handledare diskuterar den individuella studieplanen i enrum med referenspersoner med förberedda agendapunkter som ett enskilt moment i den årliga uppföljningen, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel. Bedömargruppen får intrycket att doktoranderna närvarar i en arbetsmiljö med god infrastruktur och stödjande atmosfär. Det finns en seminarieserie där doktoranderna övas både att vara opponenter och presentera sin egen forskning. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att införa en formell pedagogisk utbildning som ett moment i forskarutbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)