Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Analytisk kemi ingår som ett av flera forskarutbildningsämnen vid kemiska institutionen vid Umeå universitet. Det är universitetets största institution med nästan 200 anställda, varav en fjärdedel är antagna aktiva doktorander. Forskarutbildningsämnet analytisk kemi har för närvarande endast två doktorander, men analytisk kemi är väl integrerat i den större kemiska miljön med god samverkan så den nuvarande situationen bedöms därför vara god.

I bedömningsunderlaget hävdas att det i dag finns nio möjliga aktiva handledare inom ämnet analytisk kemi. Vid en närmare granskning framgår att endast 2-3 handledare är möjliga huvudhandledare mer specifikt inom analytisk kemi (2 professorer och en lektor) och att de biträdande handledarna har sin expertis inom ett annat kemiskt delområde; en av dem är anställd på annat lärosäte. Bedömar-gruppen anser därför att det är mer rättvisande att säga att det vid lärosätet finns totalt åtta handledare inom analytisk kemi och närliggande kemiområden. Från självvärderingen samt den kompletterande intervjun med handledare och ledning bekräftas detta eftersom det framgår att lärosätet ser analytisk kemi som en del av ett bredare kemiämne, snarare än som ett eget isolerat ämne.

Bedömargruppens anser att det i nuläget finns en god handledarkompetens med god pedagogisk kompetens inom forskarutbildningsämnet. Antalet tillgängliga handledare inom forskningsutbildnings-ämnet står i proportion till forskarutbildningsvolymen och antalet aktiva doktorander. Även om den pedagogiska kompetensen bedöms vara god är det oklart vilken obligatorisk, formell, pedagogisk kompetens och utbildning som handledare och doktorander får och hur detta följs upp, förutom att handledarutbildning krävs för att bli docent. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att införa formell pedagogisk utbildning hos både handledarna och doktorander som undervisar, för att framgent säkra den pedagogiska kompetensen.

Även om den nuvarande handledarsituationen är god anser bedömarna att det är viktigt att sätta igång rekryteringsarbetet inför framtida pensionsavgångar. Från intervjuerna framgår att lärosätet är medvetet om ämnets betydelse och har för avsikt att stärka ämnet analytisk kemi. Det är inte uteslutet att analytisk kemi kan bli ett framtida strategiskt område för rekryteringar. Lärosätet har fångat upp färdigexaminerade doktorander och rekryterat dem för en fortsatt akademisk karriär, vilket är ett bra byggande för framtiden. Det kan å andra sidan också menligt motverka strävan efter mobilitet.

Bedömargruppen saknar fler pågående konkreta aktiviteter i riktningen att bevara ämnet. Bedömargruppen anser att en plan bör göras för att rekrytera personal med sikte på en långsiktig kompetensförsörjning för framtiden efter den seniora professorns pensionering. Det är viktigt att försöka bevara det nätverk, den expertis och unika vetenskapliga profil som byggts upp. Antalet doktorander är i nuläget mycket lågt och det borde finnas utrymme för betydligt fler rekryteringar. Doktorandfinansieringen är i dagsläget mycket beroende av de pågående samverkansprojekt som finns, men det ger också en sårbarhet när dessa typer av samverkan upphör.

Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Det framgår både från självvärderingen och handledarnas och doktorandernas publikationslistor att forskningsmiljön på lärosätet har en hög vetenskaplig nivå. Dessutom ger institutionens uppbyggnad och den höga graden av externa forskningsmedel sammantaget förutsättningar för en god forskarutbildningsmiljö inom analytisk kemi. Forskningen inom forskarutbildningsämnet fokuserar på fundamentala studier av fysikaliska kemiska processer, på utveckling och syntes av nya separationsmaterial/medier, på detektion av substanser samt på analys av komplexa blandningar.

Bedömargruppen anser att forskarutbildningsmiljön är väl utformad och genomtänkt av lärosätet och institutionen. Forskningen som bedrivs inom både fundamentala och mer applicerade områden av analytisk kemi är på mycket hög vetenskaplig nivå och medför goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt.

Samarbetet med omgivande samhälle märks bland annat i den tillämpade forskningen. Inom den fundamentala forskningsprofilen (se ovan) är lärosätet unikt i Sverige och forskningen om nya separationsmaterial har gett spin off-effekter i form av företag där doktorander/färdiga doktorander har kunnat inkluderas, vilket länge varit en för Sverige helt unik profil. Bedömarna vill betona vikten av att behålla denna tradition, inte minst för Umeåområdet som saknar närheten till finkemikalieföretag och läkemedelsföretag. Detta kan förhoppningsvis åstadkommas genom en strategisk rekrytering för framtiden som är planerad i god tid, enligt ovan.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppens anser att det i nuläget finns en god handledarkompetens med god pedagogisk kompetens inom forskarutbildningsämnet. Antalet tillgängliga handledare inom forskningsutbildnings-ämnet står i proportion till forskarutbildningsvolymen och antalet aktiva doktorander. Bedömargruppen anser att en plan bör göras för att rekrytera personal med sikte på en långsiktig kompetensförsörjning.

Forskningen som bedrivs inom både fundamentala och mer applicerade områden av analytisk kemi är på mycket hög vetenskaplig nivå och medför goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Samarbetet med det omgivande samhälle märks bland annat i den tillämpade forskningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)