Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi med inriktning analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Den samlade bedömningen när det gäller förutsättningar är att dessa är tillfredsställande. Analytisk kemi ses inte som ett hjälpmedel för andra ämnen, utan som en vetenskap med en egen filosofi och egna frågor. Handledarna har tillräcklig kompetens som forskare samt har adekvat utbildning både vetenskapligt och pedagogiskt för att handleda i forskarutbildningen. Det finns en balans mellan pensionsavgångar och nyrekryteringar.

Forskningen har tillräcklig kvalitet och omfattning och är internationellt konkurrenskraftig. Lärosätet har en adekvat forskningsmiljö och en mycket god forskningsinfrastruktur. Det förekommer omfattande samarbete med andra institutioner både inom landet och internationellt. Det förekommer även relevant samverkan med näringslivet, som bland annat involverar industridoktorander.Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat är överlag tillfredsställande. Det finns ett omfattande och balanserat kursutbud som ger goda förutsättningar för att uppnå både bred och djup kunskap inom analytisk kemi. Forskarutbildningens progression planeras, kontrolleras och dokumenteras i den individuella studieplanen.

Det finns en god formell struktur för träning och uppföljning av lärandemål kopplade till färdighet och förmåga. Forskningen bedrivs till stor del i projektform, i nära samverkan med handledare, vilket bedömarna anser är mycket viktigt för att träna färdigheter och förmågor kopplade till forsknings-metodik samt skriftlig och muntlig kommunikation. Doktoranderna bedöms även få ändamålsenlig träning i pedagogiska färdigheter och goda förutsättningar att bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Det finns goda möjligheter för doktorander att tillägna sig kunskaper som leder till utbildningsmålen i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Forskningsetik och vetenskaplig redlighet behandlas i en obligatorisk kurs. Doktorandernas intellektuella självständighet tränas bland annat genom att de medverkar i seminarier och skriver en årlig projektsammanfattning och projektplan. Vid slutet av forskarutbildningen inbjuds doktoranderna till samtal om forskningsresultatens vetenskapliga och samhälleliga värde.

Självvärderingens beskrivning av jämställdhetsarbetet handlar till stor del om en generell policy och rutiner samt numerär balans mellan män och kvinnor. Den kunde ha varit mer utförlig. Till exempel berörs inte jämställdhetsaspekter inom forskningen, som val av forskningsuppgifter och samman-sättning av försöksgrupper. Det framkom vid intervjuerna att det till viss del kan förklaras av den aktuella forskningens natur. Många forskningsprojekt är inriktade på grundforskning eller metodutveckling. På den positiva sidan vill bedömargruppen gärna lyfta fram fakultetens och institutionens policy att ge extra studietid till doktorander som tar föräldraledighet utsträckt över en längre tidperiod.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling beskrivs på ett tillfredsställande sätt. Det genomförs regelbundna interna uppföljningar av forskarutbildningens kvalitet på universitets-, fakultets- och institutionsnivå. Både självvärdering och intervjuer tyder på att resultaten omsätts i konkreta åtgärder för kvalitetsutveckling. Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Sammanfattningsvis menar bedömarna att doktoranderna i analytisk kemi vid Uppsala universitet har goda möjligheter att medverka i utvecklingen av sin utbildning och sin arbetsmiljö. Doktoranderna medverkar i ett aktivt doktorandråd. Doktorandrådet har inflytande över doktorandens utbildning exempelvis avseende utvecklingen av kurser på forskarnivå och organisationen av den årliga minikonferensen i kemi, vilket bedömarna ser som goda exempel. Det finns en tydlig struktur i utbildningen som fångar upp brister och synpunkter från doktoranderna. Det finns årliga milstolpar i utbildningen, där den forskarutbildningsansvariga närvarar vid årliga doktorandseminarier och håller enskilda medarbetarmöten med doktoranderna. Doktoranderna närvarar även i en arbetsmiljö med god infrastruktur och bra atmosfär.

Utbildningen genomförs i en vetenskapligt stimulerande miljö vid BMC och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet både inom och utanför akademin. Disputerade analytiska kemister har lätt att finna arbete eftersom det finns ett stort behov av forskare med bred praktisk och teoretisk kunskap inom ämnet. Bedömarna rekommenderar möjligheter till träning även i mjukare kompetenser samt ett mer utvecklat alumnnätverk. Dessa två åtgärder skulle kunna ge utbildningen ytterligare fördelar på arbetsmarknaden för disputerade forskare.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)