Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömargruppen finner att doktorandernas formella inflytande över forskarutbildningen är tillfredsställande. I självvärderingen framgår det att forskarstuderande finns representerade i samtliga arbetsgrupper på avdelningen, vilket ger doktoranderna möjlighet att framföra sina synpunkter. På institutionen finns det ett doktorandråd där alla forskarstuderande kan närvara. Frågor om utbildningen tas upp inklusive frågor om kursutbud och kursplaner för kurser på forskarnivå. Exempelvis utvecklades en kurs på forskarnivå efter doktoranderna önskemål vilket bedömarna menar är ett gott exempel på doktorandernas inflytande. Det finns även ett centralt doktorandråd på fakulteten, där återkoppling på utbildningen diskuteras, i en större grupp av doktorander. Eftersom flera arbetsgrupper och råd håller sina möten på svenska, kan det medföra begränsade möjligheter för utländska studenter att påverka på central nivå. Forskarstudenter förväntas undervisa på grundnivå. Men eftersom undervisningen på grundnivå hålls på svenska, kan det medföra svårigheter för utländska doktorander och leda till en ojämn arbetsfördelning mellan doktoranderna.

I självvärderingen framkommer att den individuella studieplanen uppdateras varje år tillsammans med handledaren där både bihandledaren och en extern person närvarar, något som bedömargruppen ser som ett gott exempel. Forskarstuderande har årliga medarbetarmöten i enrum med forskar-utbildningsansvarig, där återkoppling på utbildningen diskuteras och där doktoranden har möjlighet att ge synpunkter på handledningen.

I självvärderingen framgår att det tidigare funnits osäkerheter hos doktoranderna om mål och milstolpar i utbildningen. Fakulteten valde därför att förbättra formatet på den individuella studie-planen samt att införa en tydligare struktur med milstolpar och examination. De forskarstuderande presenterar nu varje år sin forskning på seminarier, där forskarutbildningsansvarig närvarar. Doktoranderna skriver också en årlig sammanfattning av avhandlingsprojektet som diskuteras med handledaren. Formellt hålls ett halvtidsseminarium med en extern opponent, som fungerar som externgranskare av doktorandernas progression.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Doktoranderna vittnar i en enkät som doktorandrådet nyligen genomförde att de har en bra relation till handledarna, och att de närvarar i en säker och öppen miljö som ger både självförtroende och självkänsla. Detta framkom också under intervjuerna, som bekräftade att doktoranderna har flera personer att vända sig till i närmiljön vid frågor eller problem i utbildningen och arbetsmiljön.

Bedömarna menar att doktoranderna har tillgång till en god infrastruktur på lärosätet, det finns bland annat en grupp som ansvarar för att göra instrumentbokningen rättvis samt en viss hjälp till instrumentstöd. Doktoranderna har möjlighet att närvara vid seminarieverksamhet som hålls på den egna avdelningen, men också vid andra lärosäten. I självvärderingen framkommer också att doktoranderna varje år anordnar en minikonferens i kemi och att det finns möjligheter till samarbeten i utbildningen, vilket breddar de forskarstuderandes kontaktnät, enligt bedömarna.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Sammanfattningsvis menar bedömarna att doktoranderna i analytisk kemi vid Uppsala universitet har goda möjligheter att medverka i utvecklingen av sin utbildning och sin arbetsmiljö. Doktoranderna medverkar i ett aktivt doktorandråd. Doktorandrådet har inflytande över doktorandens utbildning exempelvis avseende utvecklingen av kurser på forskarnivå och organisationen av den årliga minikonferensen i kemi, vilket bedömarna ser som goda exempel. Det finns en tydlig struktur i utbildningen som fångar upp brister och synpunkter från doktoranderna. Det finns årliga milstolpar i utbildningen, där den forskarutbildningsansvariga närvarar vid årliga doktorandseminarier och håller enskilda medarbetarmöten med doktoranderna. Doktoranderna närvarar även i en arbetsmiljö med god infrastruktur och bra atmosfär.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)