Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildnings-ämnet.

I självvärderingen framhålls att den allmänna studieplanen har utformats med utgångspunkt från högskoleförordningens krav. Lärandemål som är kopplade till bred kunskap och förståelse uppfylls genom forskarutbildningskurser, de olika stegen i avhandlingsarbetet inklusive färdigställandet av publikationer, medverkan vid seminarier och konferenser samt kollegiala samtal.

Det finns ett omfattande kursutbud som är relevant för analytisk kemi vilket ger doktoranderna möjlighet att uppnå bred kunskap och förståelse i ämnet. Enligt den allmänna studieplanen ska kursdelen inom forskarutbildningen omfatta minst 40 högskolepoäng (hp). Bedömarna noterar att självvärderingen listar kurser som omfattar mer än 50 hp. De inkluderar en nyligen utvecklad kurs i avancerad analytisk kemi (10 hp teori, 5 hp praktik). Initiativet till kursen kom från doktoranderna. Kursen är numera obligatorisk och framhålls som ett viktigt redskap för att säkerställa adekvat bredd inom forskarutbildningsämnet för alla doktorander, oavsett tidigare utbildningsbakgrund. Andra doktorandkurser erbjuds kurser i organisk kemi och statistik.

Forskarutbildningens progression planeras, kontrolleras och dokumenteras i den individuella studieplanen. Detta dokument används även på ett tillfredsställande sätt för att reglera doktorandens och handledarens åtaganden.

Det finns ett adekvat systematiskt kvalitetssäkringsarbete vid institutionen. Enligt självvärderingen följs den individuella studieplanen upp varje år av handledare och en institutionsrepresentant och det finns rutiner för att hantera förseningar i både doktorandernas forskning och deras övriga kunskaps-utveckling. Lärosätet arbetar proaktivt för att undvika förseningar i utbildning och examination. Exempelvis ska merparten av alla kurser förläggas till första halvan av forskarutbildningen och alla kursfordringar måste vara klara innan en opponent för avhandlingsdelen kan bokas

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranden visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Det finns en god formell struktur för uppföljning av lärandemål kopplade till färdighet och förmåga inom forskarutbildningen i analytisk kemi. Den individuella studieplanen är en viktig del av den strukturen. Den innehåller bland annat en sektion för uppföljning av progression relaterad till högskoleförordningens mål för färdighet och förmåga. För varje lärandemål anges om arbetet att uppnå målet har påbörjats, nått halvvägs eller avslutats (det vill säga att lärandemålet har uppnåtts). Dessutom finns en beskrivande text där doktoranden redogör för vad hen gjort inom området för att närma sig eller uppnå målet.

Det framgår av självvärderingen att forskningen till stor del bedrivs i projektform vilket gör att doktoranderna kan lära av sina handledare som kan följa sina doktoranders utveckling och framsteg. Detta samarbete bedöms vara av stor vikt för att träna färdigheter och förmågor i forskning och experimentell metodik.

Över tid får doktoranderna större och större ansvar för planering och genomförande av forsknings-projekt som till exempel huvudansvar för att skriva artiklar och hålla muntliga presentationer i samband med konferenser. Doktoranderna får även vara delaktiga i att bemöta kollegiala granskningskommentarer och planera åtgärder baserade på dem. Detta anser bedömarna ger bra möjligheter att träna skriftlig och muntlig kommunikation med vetenskapssamhället.

Doktoranderna bedöms även få ändamålsenlig träning i pedagogiska färdigheter och goda förutsättningar att bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande. Enligt självvärderingen medverkar alla doktorander i analytisk kemi i undervisningen (upp till 20 procent), främst som kursassistenter med ansvar för laborativa moment. En pedagogisk kurs (7,5 hp) är obligatorisk för alla undervisande doktorander.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Den goda formella strukturen med individuell studieplan och årlig uppdatering av progression som tillämpas i forskarutbildningen i analytisk kemi inbegriper även delområdet värderingsförmåga och förhållningssätt.

Inför den årliga revideringen av den individuella studieplanen skriver doktoranden även en femsidig sammanfattning av det egna avhandlingsarbetet. Den individuella studieplanen innehåller vidare doktorandens och handledarens personliga reflexioner över läget i både avhandlingsarbetet och forskarutbildningen i övrigt. Bedömningsgruppen menar att detta är väl genomtänkta rutiner som sammantaget ger en bra bas för att följa och bedöma utvecklingen av doktorandens intellektuella självständighet.

Enligt självvärderingen bjuds doktoranderna vid slutet av forskarutbildningen in till samtal om forskningsresultatens vetenskapliga och samhälleliga värde. Som stöd för detta samtal och vidare reflexion över vetenskapliga möjligheter och begränsningar, har handledarna inom analytisk kemi sammanställt ett frågebatteri kopplat till högskoleförordningens samtliga lärandemål. Av intervjuerna framgår att detta dokument är till stor hjälp för att konkretisera och exemplifiera hur lärandemålen kan uppnås.

Forskningsetik och vetenskaplig redlighet behandlas på ett adekvat sätt. Dessa ämnen täcks av en obligatorisk kurs i forskningsetik (2 hp) som förväntas slutföras under första halvan av forskarutbildningen. Kursen kompletteras med informella diskussioner om etik, miljöpåverkan, riskbedömning och hållbar utveckling med handledare och andra seniora forskare.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid lärosätet har en likabehandlingsplan för studenterna. Mycket av det operativa ansvaret är delegerat till institutionsnivå, där det finns en grupp som hanterar dessa frågor. Den innehåller en doktorandrepresentant.

Jämställdhet beaktas vid rekrytering, institutionen försöker attrahera en bred grupp sökande. Information i självvärderingens tabellbilaga tyder på att institutionen lyckats uppnå detta. Den nuvarande doktorandgruppen består av studenter från många olika länder och av lika många män och kvinnor.

Det finns möjlighet till förlängd studiefinansiering för doktorander som tar omfattande föräldraledighet. Enligt självvärderingen kan fakulteten ger tre månaders förlängning och institutionen har avsatt medel för att ge ytterligare stöd, när så krävs. Detta bedöms ge goda förutsättningar för att kombinera forskarstudier med föräldraskap, och bedömargruppen hoppas att fler lärosäten låter sig inspireras att ge doktoranderna liknande stöd.

Det framkom vid intervjuerna att det finns en god struktur för att fånga upp och hantera jämställdhetsrelaterade problem.

Självvärderingen berör inte jämställdhetsaspekter inom forskningen, exempelvis när det gäller val av forskningsuppgifter och forskningspersoner etcetera. Det framkom vid intervjuerna att det till del kan förklaras av den aktuella forskningens natur: Många forskningsprojekt är inriktade på grundforskning eller metodutveckling.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Lärosätet genomför regelbundna uppföljningar av kvaliteten i forskarutbildningen på universitets-, fakultets- och institutionsnivå för doktorander, handledare och alumner. Ett exempel är en alumnundersökning som genomfördes 2015 i samband med den hundrade disputationen i analytisk kemi och en doktorandundersökning från 2020. Resultaten från den senare sammanställdes av en doktorand och presenterades som en del av självvärderingen.

Målet med undersökningarna är att finna goda exempel och områden för utvecklig. Både självvärderingen och intervjuerna tyder på att resultaten omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling. Doktorandenkäterna har lyft fram oklarheter kring förväntade lärandemål och allmän stresshantering som områden för utveckling. För att klargöra förväntningarna anammades begreppet doktorand-mognad, det togs fram ett frågebatteri knutet till högskoleförordningens mål som stöd för att konkretisera förväntningarna. Mallen för den individuella studieplanen modifierades också så att det lätt går att följa progressionen mot de individuella målen. Ett arbete har påbörjats för att hantera laborationsrapporter på ett smidigare och effektivare sätt, vilket bedöms kunna leda till mindre stress.

Samverkan med näringslivet sker till stor del i form av industridoktorander som har sin anställning hos en extern arbetsgivare och samtidigt bedriver forskarstudier vid lärosätet. Dessa har generellt en handledare hos arbetsgivaren och en vid lärosätet, vilket bedöms underlätta informationsutbyte och återkoppling.

Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Enligt självvärderingen arbetar lärosätet aktivt för att doktorander ska kunna genomföra utbildningen inom planerad studietid. Det bekräftas, enligt bedömargruppen, av att det finns krav på att obligatoriska kurser ska förläggas tidigt i utbildningen och att det finns rutiner för att fånga upp och åtgärda förseningar. De sistnämnda rutinerna är kopplade till den årliga revisionen av den individuella studieplanen.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat är överlag tillfredsställande. Det finns ett omfattande och balanserat kursutbud som ger goda förutsättningar för att uppnå både bred och djup kunskap inom analytisk kemi. Forskarutbildningens progression planeras, kontrolleras och dokumenteras i den individuella studieplanen.

Det finns en god formell struktur för träning och uppföljning av lärandemål kopplade till färdighet och förmåga. Forskningen bedrivs till stor del i projektform, i nära samverkan med handledare, vilket bedömarna anser är mycket viktigt för att träna färdigheter och förmågor kopplade till forsknings-metodik samt skriftlig och muntlig kommunikation. Doktoranderna bedöms även få ändamålsenlig träning i pedagogiska färdigheter och goda förutsättningar att bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Det finns goda möjligheter för doktorander att tillägna sig kunskaper som leder till utbildningsmålen i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Forskningsetik och vetenskaplig redlighet behandlas i en obligatorisk kurs. Doktorandernas intellektuella självständighet tränas bland annat genom att de medverkar i seminarier och skriver en årlig projektsammanfattning och projektplan. Vid slutet av forskarutbildningen inbjuds doktoranderna till samtal om forskningsresultatens vetenskapliga och samhälleliga värde.

Självvärderingens beskrivning av jämställdhetsarbetet handlar till stor del om en generell policy och rutiner samt numerär balans mellan män och kvinnor. Den kunde ha varit mer utförlig. Till exempel berörs inte jämställdhetsaspekter inom forskningen, som val av forskningsuppgifter och samman-sättning av försöksgrupper. Det framkom vid intervjuerna att det till viss del kan förklaras av den aktuella forskningens natur. Många forskningsprojekt är inriktade på grundforskning eller metodutveckling. På den positiva sidan vill bedömargruppen gärna lyfta fram fakultetens och institutionens policy att ge extra studietid till doktorander som tar föräldraledighet utsträckt över en längre tidperiod.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling beskrivs på ett tillfredsställande sätt. Det genomförs regelbundna interna uppföljningar av forskarutbildningens kvalitet på universitets-, fakultets- och institutionsnivå. Både självvärdering och intervjuer tyder på att resultaten omsätts i konkreta åtgärder för kvalitetsutveckling. Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)