Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Örebro universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin.

Enligt självvärderingen ges forskarutbildningen i kemi i en internationell forskarmiljö med möjligheter att arbeta med externt finansierade analytiska frågor. Det innebär i vissa fall en period av tre år med möjligheter till förlängning. I dagsläget finns 13 inskrivna doktorander inom forskarutbildningsämnet kemi. Kemiforskningen ingår i Örebros två forskningscentrum inom Life Science och miljövetenskap med bland annat analys av perfluorerade ämnen.

Självvärderingen beskriver att studierna ofta bedrivs i projektform i samarbete med andra forskar-grupper och med industrianknytning, vilket ger möjligheter till nätverk för doktoranderna och kan vara till nytta inte minst efter avslutad doktorandutbildning. Bedömarna instämmer i detta. Under intervjuerna framkom att det finns tillgång till en stor maskinpark av avancerad instrumentering inom flera analytiska och bioanalytiska tekniker. Den analytiska kemin är ett hjälpmedel för en del av doktoranderna där exempelvis miljökemin är i fokus. I forskarutbildningen ingår bland annat praktiskt analysarbete, dataanalys och att kunna skriva och presentera sina data, vilket bedömarna ser som positivt inte minst med tanke på de krav som arbetsmarknaden kommer att ställa. Inom vissa forskningsprojekt ingår validering av data genom jämförelser med resultat från andra universitet runt om i världen. Detta ger träning i att säkerställa att data som presenteras är vederhäftig, menar bedömarna.

Det finns relativt få forskarutbildningskurser på institutionen, vilket institutionen förklarar med att doktoranderna är specialiserade inom olika områden. Ämnesområdet Metabolomics ges som en ny forskarutbildningskurs, men andra kurser i analytisk kemi är på kandidatnivå. Forskningsetik är inte obligatorisk inom utbildningen men finns att välja, till skillnad från kursen i forskning och avhandlingsplanering som är obligatorisk. En förbättring vore att göra kursen forskningsetik obligatorisk, anser bedömarna.

Undervisning på grundnivå ingår för de flesta doktorander, vilket bedömarna anser ger träning i samarbete och ledarskap och bidrar till doktorandens ökade kompetens i olika analystekniker. Det finns dock inget krav på att doktoranderna ska läsa någon pedagogikkurs, och eftersom industridoktorander vanligtvis inte undervisar finns det få eller mycket små möjligheter för dem att få ta del av den delen av utbildningen. Någon kurs i självledarskap eller ledarskap erbjuds i dagsläget inte, vilket bedömarna anser skulle kunna öka doktorandernas möjligheter till reflektion och därmed bättre möjligheteter till exempelvis anställning.

En av doktoranderna som nu går utbildningen hade fått möjlighet till att delta som utbytesstudent utomlands, vilket borde kunna stärka möjligheterna till anställning efter avslutad utbildning. Möjligheter att förlägga viss del av utbildningen utomlands bör därför uppmuntras av lärosätet och utnyttjas mer av doktoranderna, anser bedömarna.

I självvärderingen framkommer att institutionen har identifierat att man behöver ta tillvara på erfarenheter från alumner på ett mer systematiskt sätt. Institutionen har därför börjat bjuda in tidigare doktorander till seminarier. Man hoppas på det sättet kunna öka möjligheterna till stöd i karriärplaneringen, vilket också är ett önskemål från doktoranderna. Majoriteten av de tidigare doktoranderna har fått anställning med kvalificerade arbetsuppgifter och en mindre andel har valt att fortsätta inom den akademiska forskningen.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet både inom och utanför akademin. Några identifierade utvecklingsområden är att göra kursen i forskningsetik obligatorisk, att erbjuda fler forskarutbildningskurser inom analytisk kemi och att mer systematiskt ta tillvara alumners erfarenheter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)