Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi med inriktning fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Det finns en god tillgång på handledare med hög vetenskaplig och pedagogisk kompetens i förhållande till doktorandgruppens volym. Särskilt positivt är att alla handledare har gått en handledarutbildning och att denna också byggs på med obligatorisk handledarutveckling vart tredje år. Institutionen tar ansvar för att tillräckliga ekonomiska resurser finns tillgängliga för doktorandanställningen vid antagningen, förutom att säkerställa att doktoranden erbjuds adekvat handledning. Det anser bedömargruppen är positivt.

Forskarutbildningsmiljön präglas av en omfattande forskningsverksamhet med hög vetenskaplig nivå och en avsevärd bredd. Forskarutbildningen är välstrukturerad och organiserad i forskarskolor som ger doktoranderna god tillgång till handledning, kurser, nätverk, seminarieverksamhet och en internationell forskningsmiljö. Att forskarskolan i kemi uppmuntrar sina doktorander att utföra delar av forskningen vid utländska universitet anser bedömargruppen är ovärdeligt, bland annat för att vidga doktorandens och forskargruppens kontaktnät och för att exponera doktoranden för en ny och internationell forskningsmiljö. Lärosätet ger goda förutsättningar för att doktorandens forskning ska hålla god vetenskaplig kvalitet med flera kontrollstationer på vägen mot disputation, så som licentiatuppsats, sakkunniggranskning av artiklar och förhandsgranskning av avhandlingen innan disputationen. Som exempel på samarbeten med industrin pågår gemensamma forskningsprojekt med AstraZeneca i Mölndal, men bedömargruppen konstaterar att det även finns potential för utökat samarbete med fler aktörer och ser detta som ett utvecklingsområde i utbildningen.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

När det gäller gäller kunskapsformen kunskap och förståelse konstaterar bedömargruppen att examensmålen uppfylls i utbildningen. Detta görs genom att doktoranden deltar i konferenser, seminarier, undervisning, kurser och forskningsarbetet. De kurser som doktoranden går fastställs av examinatorn i samråd med handledaren och doktoranden samt examineras av respektive kursexaminator. Av den allmänna studieplanen framgår att det finns obligatoriska kurser, men att dessa inte är ämnesspecifika. Av insända individuella studieplaner framgick dock att doktorander går ämnesspecifika kurser som ger bred kunskap. Bedömargruppen anser att ett utvecklingsområde är att tydliggöra vilka kurser som ges vid lärosätet och lista dem. En hög andel av de ämnesspecifika kurserna ges på distans eller är litteraturkurser, vilket bedömargruppen menar behöver ses över. Att ledningen planerar en översyn av kursutbudet och en inventering av nationella kurser, välkomnas därför av bedömargruppen.

Examensmålen för kunskapsformen färdighet och förmåga uppfylls i utbildningen. Genom uppföljning av den individuella studieplanenoch publicering av artiklar tränas förmågan att bedriva forskning inom givna tidsramar. Med hjälp av kurser inom det högskolegemensamma programmet Generic and Tranferable Skills (GTS) tränas de generiska förmågorna, och bedömargruppen menar att lärosätet ger doktorander goda förutsättningar för att lyckas med detta. Progression uppnås genom att doktoranderna tar allt större ansvar för de artiklar som skrivs och går kurser i vetenskapligt skrivande. Den muntliga förmågan tränas också på olika nivåer genom bland annat kurser och genom presentationer av forskning. Genom undervisning på kandidat- och masternivå får doktoranderna också möjlighet att utveckla förmågan att stödja andras lärande.

Utbildningen möjliggör och säkerställer måluppfyllelse inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt genom att doktoranden får träning i att värdera och kritiskt granska forskning vid seminarier, gruppmöten och i diskussioner av vetenskapliga artiklar i journal clubs. Alla doktorander går också kursen Research ethics in science and technology, som bidrar till måluppfyllelse. Workshoppen Research integrity ges av Forskarskolan och framhölls vid intervjuerna som särskilt uppskattad. Bedömargruppen ser den som ett gott exempel på hur värderingsförmåga och förhållningssätt kan tränas i utbildningen.

Bedömningsgrunden jämställdhet uppfylls i utbildningen. Det pågår ett aktivt arbete för att få en jämställd forskarutbildning där rekrytering av underrepresenterat kön är i fokus och där analyser av verksamheten ur ett jämställdhetsperspektiv också genomförs. Bedömargruppen anser att det är positivt att rekryteringsmål och regler för rekrytering har satts upp utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Om sökfältet för utlysta tjänster är enkönat utlyses tjänsten på nytt och sedan 2010 är könsfördelningen på väg att jämnas ut. Ett utvecklingsområde som bedömargruppen har identifierat är att försöka bjuda in fler kvinnor som föreläsare eftersom det i nuläget är fler män som gästar och föreläser vid institutionen.

Bedömningsgrunden uppföljning, åtgärder och återkoppling uppfylls i utbildningen genom utvärdering av forskarskolorna och GTS-programmet, samt genom årliga medarbetarenkäter där även doktorandens situation utvärderas. Ett utvecklingsområde är att arbeta för att få fler doktorander att delta i medarbetarundersökningar. Den huvudsakliga systematiska uppföljningen av utbildningen på individnivå sker i det årliga uppföljningsmötet med genomgång av den individuella studieplanen. Bedömargruppen konstaterar att de individuella studieplanerna är relativt kortfattade, men har en tydlig struktur där både avslutade och kommande aktiviteter rapporteras. Eftersom den individuella studieplanen inte alltid följs upp och även upplevs som något rigid i sin utformning, anser bedömargruppen att arbetet med att göra den individuella studieplanen mer användbar och lättillgänglig är ett viktigt utvecklingsområde. Ett annat utvecklingsområde är att tydliggöra för doktoranderna vilka kriterier som gäller för kontraktsförnyelse av deras anställningskontrakt för att på så sätt öka transparensen och också göra det lättare att upptäcka eventuella problem i tid.

Lärosätet verkar för att doktoranderna genomför utbildningen inom planerad studietid genom ett antal kontrollfunktioner på vägen mot färdig avhandling, som att de skriver licentiatavhandling och har ett licentiatseminarium. Ett utvecklingsområde är att sätta upp rutiner för vad som sker om progressionen i utbildningen inte fortskrider som planerat.

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktoranderna har en god representation i samtliga formella organ på lärosätet. De har på så sätt inflytande både i den lokala forskarmiljön vid forskarutbildningen och centralt på lärosätet. Alla doktorander är anställda och har därmed tillgång till företagshälsovård, ergonomisk anpassning och liknande, vilket bidrar till en god fysisk arbetsmiljö. Den psykosociala arbetsmiljön följs upp och ett doktorandombud har inrättats som ett stöd till doktoranden om allvarligare problem uppstår. Helhetsintrycket från bedömargruppen efter intervjuer är att forskarutbildningsmiljön från ett doktorandperspektiv säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Två utvecklingsområden är att se till att det faddersystem som finns vid Chalmers utnyttjas till full potential och att ge doktorander en bredare introduktion till verksamheten utanför den egna forskargruppen.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Sammantaget anser bedömargruppen att utbildningen är användbar och förbereder för ett arbetsliv både inom och utanför akademin. Forskarutbildningen ger grundlig utbildning och träning i vetenskaplig metodik, pedagogik och kommunikation, vilket fungerar som god förberedelse för en karriär inom akademin. Doktoranderna stöds även för en verksamhet i arbetslivet utanför akademin, t.ex. via Chalmers Entrepreörsskola, Chalmers Ventures och Chalmers Innovationskontor. Kontakter med utländska universitet främjar internationalisering och anställningsbarhet även utanför Sveriges gränser. Goda kontakter med alumner upprätthålls och de agerar ofta som gästföreläsare eller karriärrådgivare. Ett utvecklingsområde är att utöka lärosätets kontakter med industrin.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)