Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Av självvärderingen framgår att forskarutbildningen är organiserad i forskarskolor och att det finns 31 doktorander antagna till Forskarskolan i kemi, varav 12 av dessa med inriktningen fysikalisk kemi. Samtliga doktorander i Forskarskolan kemi har för närvarande doktorandanställning, och även om stipendiefinansiering kan förekomma vid Chalmers i enstaka undantagsfall, är detta för närvarande inte fallet i Forskarskolan kemi.

Handledargruppen kring varje doktorand består av huvudhandledare, en eller flera biträdande handledare samt en examinator, som inte är samma person som huvudhandledaren och bara i undantagsfall samma person som biträdande handledaren. Bedömargruppen anser att handledarnas meritering är god: för att säkerställa kvalitén på handledningen ställer Chalmers kravet att huvudhandledaren ska vara docentkompetent och anställd vid Chalmers samt ha genomgått en forskarhandledarutbildning på tre högskolepoäng. För docenttjänst krävs dessutom 15 högskolepoäng i högskolepedagogik. Verktyget Vägledning för handledare finns som stöd och dialogverktyget Expectations Supervisor/PhD-student, som används varje år, syftar till att klargöra parternas förväntningar på forskarutbildningen. Bedömargruppen anser att det är positivt att lärosätet har en obligatorisk handledarutveckling vart tredje år, för bevara och stärka den pedagogiska kompetensen i handledargruppen.

Enligt bifogat material finns i forskarutbildningsämnet fysikalisk kemi fem huvudhandledare och ytterligare fem biträdande handledare, samt ett antal examinatorer. Tillgången till handledare svarar på både kort och lång sikt väl mot doktorandgruppens storlek: antalet doktorander per handledare varierar mellan en och fyra med ett medeltal på 2,4 doktorand per handledare. Av självvärderingen framgår att huvudhandledarna även handleder doktorander utanför Chalmers och att dessa huvudsakligen är verksamma vid Göteborgs universitet eller är industridoktorander. Det framgår också att det finns etablerade rutiner för handledarbyte, oavsett om bytet orsakats av konflikter eller att en handledare lämnar lärosätet (till exempel på grund av pensionering). Detta ser bedömargruppen som positivt.

Bedömargruppen anser att ämneskompetensen inom forskarutbildningsämnet fysikalisk kemi är god. Av självvärderingen framgår att forskarna vid lärosätet i de flesta fall har erhållit finansiering av forskningsprojekt i konkurrens i öppna utlysningar med sakkunniggranskning. Ofta genomförs forskningsprojekt i samarbete med andra forskargrupper inom akademin och näringslivet. Publiceringen sker i allmänhet i välrenommerade tidskrifter med sakkunniggranskning. Antagning av en doktorand inom ett forskningsprojekt innebär att institutionen, förutom att säkerställa att doktoranden erbjuds adekvat handledning, även tar ansvar för att tillräckliga ekonomiska resurser finns tillgängliga för doktorandanställningen, vilket bedömargruppen anser är positivt. Som exempel säkerställs handledarnas pedagogiska kompetens genom obligatorisk handledarutveckling i form av ett antal kurser och workshoppar. Positivt är att varje doktorand av Chalmers garanteras 30 000 kronor för att delta i internationella konferenser eller korta vistelser vid universitet utomlands.

Forskarutbildningsmiljö

Forskningen i den aktuella miljön har sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Forskningen i ämnet beskrivs något knapphändigt i självvärderingen, men det framgår av handledares och doktoranders publikationslistor att forskningen som bedrivs är omfattande och att verksamheten har hög vetenskaplig nivå och en avsevärd bredd.

Från bakgrundsbeskrivningen i självvärderingen framgår att forskarutbildningen vid Chalmers är organiserad i ett trettiotal forskarskolor, som kan vara institutionsspecifika eller gemensamma för flera institutioner. Alla doktorander vid Chalmers är antagna till en av dessa forskarskolor. Detta finner bedömargruppen positivt eftersom det borgar för en viss volym, ett bredare utbud av kurser, samt ett utökat nätverk för doktoranderna. Forskarutbildningsämnet/ämnena som ingår i forskarskolan samt allmänna fordringar och kvalitetskrav beskrivs i en allmän studieplan (ASP), som är specifik för varje forskarskola. Doktoranderna i kemi är i huvudsak knutna till en av de tre forskarskolorna i kemi, kemiteknik eller materialvetenskap, och examen avläggs i dessa ämnen med nödvändiga tillägg. För doktorander inom ämnet fysikalisk kemi kommer tillägget vanligtvis att vara "med inriktning mot fysikalisk kemi".

Enligt självvärderingen präglas doktorandgruppen av internationell mångfald och arbetsspråket är engelska. Doktorander som inte har ett skandinaviskt språk eller engelska som modersmål måste ha godkänts i ett engelskt språktest innan de antas till forskarutbildningen. Bedömargruppen ser positivt på att internationella doktorander uppmuntras att lära sig svenska, bland annat för att kunna bidra till undervisning på grundnivå. Forskarskolan i kemi uppmuntrar sina doktorander att utföra delar av forskningen under korta vistelser (<6 månader) vid utländska universitet, vilket bedömargruppen ser som ovärderligt bland annat för att vidga doktorandens och forskargruppens kontaktnät och för att exponera doktoranden för en ny och internationell forskningsmiljö. Det finns goda möjligheter till sådana vistelser eftersom varje doktorand är berättigade till 30 000 kronor av de särskilt avsatta medel för internationalisering av forskarutbildningen som finns vid lärosätet. I självvärderingen och i intervjuerna framkom att det även finns många möjligheter till finansiering av resor för lärosätets doktorander från externa bidragsgivare; medel från internationalisering kan därmed ses som en garanti för doktoranden om andra medel saknas.

I självvärderingen framgår att doktoranderna deltar i kurser och seminarier, både i den egna forskargruppen och inom institutionen. Träning ges även i populärvetenskaplig presentation och kommunikation med omvärlden; ett exempel är kravet på en populärvetenskaplig sammanfattning av avhandlingen på svenska. Samma gäller för industridoktorander, även om deras deltagande ibland försvåras av att arbetsplatsen finns långt ifrån campus. På grund av inriktningen av forskningsprojekten vid Chalmers betonas samverkan med det omgivande samhället som en naturlig del av doktorandens vardag, exempelvis inom hållbar utveckling, och "grön kemi". Som exempel på samarbeten med industrin pågår gemensamma forskningsprojekt med AstraZeneca i Mölndal, men bedömargruppen konstaterar att det finns potential för utökat samarbete med fler aktörer, något som bekräftades under intervjuerna med ledningsgruppen.

Doktorsavhandlingar från Forskarskolan i kemi (FSK) är nästan uteslutande sammanläggningsavhandlingar, där den vetenskapliga kvaliteten av ingående artiklar till stor del redan förhandsgranskats genom sakkunniggranskning. Enligt den allmänna studieplanen rekommenderas doktorander vid FSK att skriva en licentiatuppsats efter halva utbildningstiden, vilket bedömargruppen ser som en god förberedelse inför det slutliga avhandlingsarbetet. Sammantaget menar bedömargruppen att forskarutbildningsmiljön har god kvalitet och ger doktoranden goda förutsättningar att utvecklas på vägen mot examen.

Förutsättningar

Tillfredställande

Det finns en god tillgång på handledare med hög vetenskaplig och pedagogisk kompetens i förhållande till doktorandgruppens volym. Särskilt positivt är att alla handledare har gått en handledarutbildning och att denna också byggs på med obligatorisk handledarutveckling vart tredje år. Institutionen tar ansvar för att tillräckliga ekonomiska resurser finns tillgängliga för doktorandanställningen vid antagningen, förutom att säkerställa att doktoranden erbjuds adekvat handledning. Det anser bedömargruppen är positivt.

Forskarutbildningsmiljön präglas av en omfattande forskningsverksamhet med hög vetenskaplig nivå och en avsevärd bredd. Forskarutbildningen är välstrukturerad och organiserad i forskarskolor som ger doktoranderna god tillgång till handledning, kurser, nätverk, seminarieverksamhet och en internationell forskningsmiljö. Att forskarskolan i kemi uppmuntrar sina doktorander att utföra delar av forskningen vid utländska universitet anser bedömargruppen är ovärderligt, bland annat för att vidga doktorandens och forskargruppens kontaktnät och för att exponera doktoranden för en ny och internationell forskningsmiljö. Lärosätet ger goda förutsättningar för att doktorandens forskning ska hålla god vetenskaplig kvalitet med flera kontrollstationer på vägen mot disputation, så som licentiatuppsats, sakkunniggranskning av artiklar och förhandsgranskning av avhandlingen innan disputationen. Som exempel på samarbeten med industrin pågår gemensamma forskningsprojekt med AstraZeneca i Mölndal, men bedömargruppen konstaterar att det även finns potential för utökat samarbete med fler aktörer och ser detta som ett utvecklingsområde i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)