Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Naturvetenskap med inriktning kemi, fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin.

Bedömargruppen anser att utbildningen är användbar, men att det finns utvecklingsmöjligheter när det gäller hur utbildningen utvecklar doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet, i synnerhet utanför akademin. I forskarutbildningen tränas doktoranderna bland annat i att arbeta i projekt, göra analyser, presentera forskning, hålla tidsramar och mycket annat som är användbart. Många undervisar eller har andra former av institutionstjänstgöring, vilket bedömargruppen även ser som positivt när det gäller att erbjuda en användbar utbildning och förbereda doktoranderna för yrkeslivet efteråt. Ett utvecklingsområde är att arbeta med den individuella utvecklingsplanen, så att den blir ett stöd för planering och uppföljning av generella färdigheter.

I självvärderingen framgår att lärosätet uppmuntrar doktoranderna till att skapa kontakter utanför forskargruppen, till exempel genom att skaffa sig en mentor, och att doktoranderna även uppmuntras till att diskutera karriärfrågor med handledaren och examinatorn. Detta anser bedömargruppen är värdefullt, men efterfrågar samtidigt ett tydligare stöd till doktoranderna för att kunna ta dessa kontakter utanför den egna forskargruppen.

Bedömargruppen saknar också en tydlig strategi för hur utbildningen i stort kan arbeta för att främja samverkan och kontakter utanför akademin. Utifrån självvärderingen och intervjuerna framkommer att det främst är handledaren som ses som den viktigaste personen för att förbereda doktoranderna för arbetslivet efter disputationen. Det framkommer även att det finns en fråga om yrkesförberedelse i den individuella utvecklingsplanen, men då enbart i form av en kort ja- eller nej-fråga. Bedömargruppen anser att doktoranderna skulle kunna erbjudas en mer strukturerad karriärplanering och få bättre stöd för olika karriärvägar. Även om handledarna gör vad de kan utifrån sin egen erfarenhet och sitt eget nätverk, menar bedömargruppen att det inte sker systematiskt och på samma villkor för alla doktorander. Bedömargruppen anser därför att detta är något som kan utvecklas ytterligare i utbildningen.

Bedömargruppen anser att det är positivt att lärosätet genomför så kallade karriärdagar varje år, dit alumner bjuds in. Intervjuerna visade att lärosätet har haft seminarier på temat karriär, vilket varit mycket uppskattat. Trots att bedömargruppen noterat en del utvecklingspotential i utbildningen när det gäller arbetslivsperspektivet, menar bedömargruppen att utbildningen som helhet är användbar och förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv inom och utanför akademin.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Som helhet är utbildningen användbar och förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv inom och utanför akademin, men bedömargruppen menar att det finns utvecklingsmöjligheter för hur utbildningen utvecklar doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet utanför akademin. Doktoranderna skulle kunna erbjudas en mer strukturerad karriärplanering och få bättre stöd för olika karriärvägar. Positivt är att lärosätet genomför så kallade karriärdagar varje år, dit alumner bjuds in. Intervjuerna visar att lärosätet även har gett seminarier på temat karriär, vilket varit mycket uppskattat.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)