Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Naturvetenskap med inriktning kemi, fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

I självvärderingen framgår att doktoranderna har goda möjligheter att påverka sin utbildning, genom att det finns ett aktivt doktorandråd samt att doktoranderna har representanter i alla beredande och beslutande organ. Doktoranderna har stora möjligheter att välja kurser, men ett problem kan vara att kursutbudet är begränsat så att kurser måste sökas utanför institutionen och universitetet. Att hitta lämpliga kurser är också något som doktoranderna i vissa fall själva får att göra, vilket bedömargruppen menar kan vara svårt om det inte finns samlad information om kursutbudet. För att doktoranderna ska kunna påverka innehållet i sin utbildning är det viktigt att informationen och kommunikationen om relevanta kurser är tillgängligt för doktoranderna. Detta är ett utvecklingsområde i utbildningen.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

I självvärderingen beskriver lärosätet att forskargruppsledarna har ett delegerat arbetsmiljöansvar, vilket också gäller doktorandernas arbetsmiljö. Det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp i arbetsmiljörådet där doktoranderna finns med. I självvärderingen framkommer även hur institutionen hanterar stressrelaterade problem. Stress, som kan leda till sjukskrivning, kan finnas inom forskarutbildningen, t.ex. beroende på otydlighet om förväntningar och ansvar samt svårigheter att få fram resultat och publikationer. En specifik personaladministratör har därför tillsatts för att arbeta med doktoranderna, vilket har lett till att doktoranderna lättare kontaktar personalavdelningen. Doktoranderna kan också få hjälp av företagshälsovården, och det finns rutiner för sjukskrivning och rehabilitering. Doktoranderna är också en identifierbar kategori i den arbetsmiljöenkät som finns, men bara på institutionsnivå. Utifrån den beskrivning som ges i självvärderingen och den information som framkom vid intervjuerna, anser bedömargruppen att arbetsmiljön hanteras på ett bra sätt.

Enligt självvärderingen upplever doktoranderna att det finns otydligheter om institutionstjänstgöringen och rollen som assistent vid laborationer samt om handledningen av examens- och projektarbeten. Studierektorn ansvarar nu för att planera tjänstgöringen samt att tydliggöra roller och organisation. Arbete pågår också med att utöka teknikerstödet vid laborationerna, för att renodla doktorandernas roll som assistenter. Bedömargruppen ser detta som ett viktigt förbättringsarbete och är positiv till de förändringar som nu genomförs.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Det framgår att doktoranderna har goda möjligheter att påverka sin utbildning, eftersom det finns ett aktivt doktorandråd och att doktoranderna har representanter i alla beredande och beslutande organ. Doktoranderna har möjligheter att välja kurser, men ett problem kan vara att kursutbudet inte alltid uppfyller doktorandernas önskemål och behov, och att kurserna därför måste sökas utanför institutionen och universitetet. För att doktoranderna ska kunna påverka innehållet i sin utbildning är det viktigt att informationen och kommunikationen om relevanta kurser är tillgänglig för doktoranderna. Detta är ett utvecklingsområde i utbildningen. Det framgår att lärosätet arbetar mycket med doktorandernas arbetsmiljö och att detta arbete följs upp. Bedömargruppen ser positivt på de förändringar som nu genomförs med att bland annat förtydliga och planera doktorandernas institutionstjänstgöring ytterligare.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)