Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi med inriktning fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Bedömningsgrunden Personal är tillfredsställande. Det finns tillräckligt många handledare med hög vetenskaplig och pedagogisk kompetens i förhållande till antalet doktorander. De nationella och internationella samarbeten som redovisas är också en styrka. Stabiliteten i ämnet bör dock hållas under uppsikt och ledningen behöver ta ett långsiktigt ansvar för rekrytering av forskarhandledare och doktorander i ämnet. Positivt är att en lektor nyligen har rekryterats och att ledningen uppmärksammar frågan om strategiska rekryteringar till forskarutbildningen.

Forskarutbildningsmiljön är tillfredsställande. Den är välstrukturerad och organiserad i forskarskolor som ger doktoranden god tillgång till handledning, kurser, nätverk, och seminarieverksamhet. Det finns en relativt god tillgång på instrument vid lärosätet och de många samarbeten som fysikalisk kemi deltar i ger också doktoranden tillgång till ett brett metodutbud. Detta anser bedömargruppen är en styrka i forskarutbildningsmiljön. Den individuella studieplanen har en styrande roll för forskarutbildningen och detta framhålls både i självvärderingen och intervjuerna. Bedömargruppen anser att detta är mycket värdefullt för forskarutbildningens kvalitet.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Examensmålen för kunskap och förståelse uppfylls i utbildningen. Kursutbudet är väl anpassat för att ge både bredd och fördjupning inom forskarutbildningsämnet, och det finns tydliga kopplingar mellan examensmål och forskarutbildningsaktiviteter. Den individuella studieplanen ger gott stöd vid val av kurser, vilket är särskilt viktigt eftersom det inte finns några obligatoriska kurser. Att lärosätet fäster stor vikt vid att doktoranderna ska få möjligheter att delta i både nationella och internationella sommarskolor och konferenser och få möjlighet att se akademisk verksamhet på andra håll än vid den egna institutionen, är något bedömargruppen anser är positivt.

Examensmålen för färdighet och förmåga uppfylls i utbildningen. Färdighet och förmåga tränas bland annat genom seminarier och i fakultetsgemensamma kurser i kommunikation och presentation av vetenskap, samt vid presentationer vid konferenser och sommarskolor. För att utveckla färdighet och förmåga att stödja andras lärande undervisar alla doktorander och går en högskolepedagogisk kurs. De får även stöd av en senior lärare när de ska undervisa.

Examensmålen för värderingsförmåga och förhållningssätt uppfylls i utbildningen. De universitetsgemensamma generiska kurserna i bland annat forskningsetik bidrar till att nå målen. Doktorandens självständighet och progressionen i forskningsarbetet dokumenteras i den individuella studieplanen, vilket gör det lätt att få en överblick över doktorandens utveckling genom utbildningen, något som bedömargruppen anser är positivt. Redlighet i forskning samt vetenskapens roll i samhället, möjligheter och begränsningar behandlas både i kurser och vid handlednings- och projektmöten. Ett utvecklingsområde är att tydligare dokumentera deltagande i de generiska kurserna i den individuella studieplanen,

Arbetet med jämställdhet bedrivs på ett tillfredsställande sätt i utbildningen. Jämställdhetsfrågor tas upp inom forskarskolan och berörs i diskussioner med både enbart doktorander och med både handledare och doktorander. Det framgår också att jämställdhetsfrågor berörs i handledarutbildningen, vilket bedömargruppen anser är positivt. Jämställdhet beaktas även vid rekrytering, men ett utvecklingsområde som bedömargruppen har identifierat är att lärosätet kan arbeta mer med att få in kvinnor som förebilder i utbildningen, till exempel som gästföreläsare, eftersom det i nuläget är en övervikt av män bland professorer och docenter.

Forskarutbildningen följs systematiskt upp genom årsrapporter till forskarutbildningsutskottet och fakultetsnämnden. Vart tredje år genomförs enkätundersökningar till aktiva doktorander och alumner.

Kopplingen mellan examensmål, lärandemål och aktiviteter säkerställs via doktorandens individuella studieplan som uppdateras fortlöpande och med en god struktur redan från början. Doktorandens progression följs upp genom handlednings- och projektmöten varje månad. Bedömargruppen ser det som särskilt positivt att lärosätet arbetar med en tvådelad uppföljning - en mer forskarutbildningsövergripande och en för det specifika forskningsprojektet, så att bägge delar får den uppmärksamhet som krävs.

Genom de många avstämningar som görs och den tydliga strukturen i den individuella studieplanen, anser bedömargruppen att doktoranden får ett gott stöd för att fullfölja utbildningen i tid. Positivt är också att det finns en fastställd rutin för att hantera fall när det finns risk att studietiden överskrids. Ett utvecklingsområde är att införa någon form av mer formaliserad kontrollstation, till exempel ett halvtidsseminarium, efter ungefär halva studietiden.

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktoranderna har en god representation i samtliga formella organ på lärosätet. De har inflytande både i den lokala forskarmiljön vid forskarutbildningen och centralt på lärosätet. Alla doktorander är anställda och det finns rutiner för vilka åtgärder som ska genomföras och vart doktoranden kan vända sig om problem uppstår i utbildningen. Helhetsintrycket från bedömargruppen är att forskarutbildningsmiljön säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö ur ett doktorandperspektiv.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Forskarutbildningen är användbar och förbereder doktoranden väl för en framtida karriär, anser bedömargruppen. Doktoranderna får en grundlig utbildning och träning i vetenskaplig metodik, pedagogik och kommunikation, vilket kan tjäna som förberedelse för en karriär både inom och utanför akademien. Doktoranden stöds även för en verksamhet i arbetslivet utanför akademien, till exempel genom kursprogram och studiebesök. Bedömargruppen ser den årliga företagsmässan, där arbetsgivare möter studenter och doktorander, samt de studiebesök som ordnas för grundutbildningsstudenter och doktorander som goda initiativ för att förbereda doktoranden för arbetslivet efter disputationen. Positivt är även att föreläsare från industrin regelbundet bjuds in för att hålla seminarier och delta i kemiämnets kurser. Eftersom forskningsområdet är nära förknippat med energi- och miljöfrågor ser bedömargruppen gärna att även myndigheter och intresseorganisationer inkluderas i den redan mycket välfungerande utåtriktade verksamheten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)