Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi, fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Förutsättningarna är goda för att bedriva forskarutbildning i fysikalisk kemi. Handledarnas vetenskapliga och pedagogiska kompetens framstår som god på både kort och lång sikt. Ett utvecklingsområde är att mer kontinuerligt utveckla den pedagogiska kompetensen och att reflektera över de motsättningar som kan finnas mellan handledarens roll som forskare och hens roll som ansvarig för att utbilda doktoranden.

Forskarutbildningsmiljön vid lärosätet utgörs av en bred verksamhet med många olika vetenskapliga inriktningar och nätverk. Forskningen som bedrivs håller en hög kvalitet och doktoranderna har goda möjligheter att få en översikt över kemiområdet, både via seminarier, nätverk och forskarutbildningskurser. Eftersom fysikalisk kemi organisatoriskt är integrerat med andra kemiinriktningar, finns det möjligheter till interdisciplinära samarbeten. Samtidigt finns även en risk för att verksamheten blir uppsplittrad i autonoma forskargrupper, menar bedömargruppen, där sammanhållningen och bredden inom fysikalisk kemi sätts på prov. Att beakta balansen mellan dessa två utvecklingsvägar inom forskarutbildningsmiljön anser bedömargruppen är en viktig uppgift för lärosätet framöver, liksom att uppmuntra och utveckla vägar för kommunikation mellan både ledningen och handledarna samt mellan handledarna och doktoranderna inom olika forskargrupper. Ett ytterligare utvecklingsområde är att fortsätta arbetet med att öka deltagandet vid de forskarseminarier som hålls.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Bedömargruppen anser inte att bedömningsområdet behandlas på ett tillfredsställande sätt i utbildningen. Det är under examensmålen för kunskapsformen kunskap och förståelse, samt bedömningsgrunden uppföljning, åtgärder och återkoppling som bedömargruppen har funnit brister i utbildningen.

Examensmålen för kunskap och förståelse uppfylls inte enligt bedömargruppen. Det beror på att utbildningen inte möjliggör och säkerställer att den breda kunskapen i forskarutbildningsämnet uppnås. I och med den omorganisation av verksamheten som skett inom kemiområdet finns nu enbart ett gemensamt examensämne - kemi. I de allmänna målen för en forskarutbildning ingår att doktoranden ska få både djupa och breda kunskaper i ämnet. Det senare är problematiskt att åstadkomma när examensämnet rubriceras som kemi. Bedömargruppen menar att detta är något som lärosätet behöver reflektera över och förbättra i utbildningen så att doktoranderna, vid examen, får bred kunskap och förståelse inom forskarutbildningsämnet.

En åtgärd som genomförts för att få bredd i utbildningen är att det regelbundet ordnas seminarier med teman som täcker hela examensämnet kemi. Det framgick dock att det finns problem med att få forskarstuderande att närvara om seminarieämnet sågs som för skilt från det egna forskningsområdet. Bedömargruppen anser att det är positivt att lärosätet har genomfört åtgärder för att öka deltagandet vid seminarier, som att ge doktoranden poäng för närvaro, men menar att det är önskvärt att vidta ytterligare åtgärder för att komma tillrätta med doktorandernas deltagande som en del i strävan att doktoranden uppnår en bred kunskap i sitt forskarutbildningsämne.

En ytterligare åtgärd som bedömargruppen menar behöver vidtas för att doktoranden ska nå bred kunskap och förståelse är att utveckla forskarutbildningskurser. Det framgår att lärosätet ger doktorandkurser, men bedömargruppen anser att det saknas en uttalad strategi för att åstadkomma ett gott och rimligt täckande kursutbud för ämnesspecifika kurser. Att arbeta för att doktorandkurser ges med regelbundenhet och att doktorander får stöd i att hitta lämpliga kurser så att de får bred kunskap inom forskarutbildningsämnet är ett viktigt utvecklingsområde i utbildningen.

Måluppfyllelsen för kunskapsformen färdighet och förmåga möjliggörs och säkerställs i utbildningen. Detta görs dels genom det egna avhandlingsarbetet, men även genom att doktoranden tränas i muntlig och skriftlig framställning vid seminarier, konferenser, workshoppar och liknande, både nationellt och internationellt. Lärosätet ger ett antal kurser som har målet att utveckla allmänna förmågor, som muntlig och skriftlig presentation. Däremot är det ett mer begränsat utbud av kurser som syftar till att utveckla mer inomvetenskapliga förmågor inom området fysikalisk kemi, vilket bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde. Att även ge samtliga doktorander, oavsett finansieringsform eller språkfärdigheter, möjligheter att utveckla förmågan att stödja andras lärande anser bedömargruppen också är ett viktigt utvecklingsområde i utbildningen.

Måluppfyllelsen för kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt möjliggörs och säkerställs i utbildningen. En obligatorisk kurs i forskningsetik ingår i utbildningen och doktoranderna har goda möjligheter att i ett antal kurser fördjupa sina insikter om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället samt hur den används. Eftersom en stor del av den forskning som bedrivs vid lärosätet knyter an till FN:s hållbarhetsmål och eftersom man även jobbar i internationella tvärvetenskapliga sammanhang, ger detta doktoranderna goda förutsättningar för att nå fördjupad insikt inom området. Ett utvecklingsområde är att utveckla en strategi för att diskutera vetenskapliga bedömningar och förhållningssätt utanför den egna forskargruppen, vilket i nuläget saknas.

Bedömningsgrunden jämställdhet uppfylls i utbildningen. Det finns ett starkt engagemang för jämställdhet på ledningsnivå och frågor om jämställdhet får resurser och utrymme i utbildningen. Ett utvecklingsområde är att utveckla en mer uttalad strategi för att främja en mer jämställd representation inom kollegiet genom att till exempel bjuda in kvinnliga forskare till seminarier och liknande arrangemang, så att de forskarstuderande får möta etablerade kvinnliga forskare som kan verka som viktiga förebilder. Bedömargruppen anser att det är positivt att jämställdhets- och attitydfrågor tas upp i handledarutbildningen och att programledningen gått kursen Genusforskning och jämställdhet i teknisk högre utbildning.

Bedömningsgrunden uppföljning, åtgärder och återkoppling uppfylls inte i utbildningen. Det finns tydliga rutiner för uppföljning, åtgärder och återkoppling på en generell nivå i utbildningen, men det bedömargruppen efterfrågar är att den individuella studieplanen används på ett mer aktivt och framåtsyftande sätt än vad som nu görs. Att involvera fler personer, med olika funktioner och kompetens, i uppföljningen av den individuella studieplanen anser bedömargruppen är ett viktigt utvecklingsområde. Ett annat utvecklingsområde är att använda den individuella studieplanen för en mer aktiv diskussion om planerad, framåtsyftande verksamhet och för att på en individuell basis stämma av utvecklingen av doktorandens färdigheter och förmågor.

Bedömargruppen anser att lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid och ser positivt på det halvtidsseminarium som har införts, eftersom det kan bidra till att doktorandernas behov av eventuella extra insatser upptäcks i tid.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Att följa upp hur den breda kunskapen i forskarutbildningsämnet uppnås.

· Att följa upp hur den individuella studieplanen används för uppföljning, åtgärder och återkoppling

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktoranderna har inflytande på sin forskarutbildning och de är väl representerade i olika relevanta styrande/rådgivande organ inom lärosätets organisation. Doktorandernas synpunkter på utbildningen och dess villkor tas tillvara genom kursutvärderingar vid revisoner av den individuella studieplanen. Utbildningen säkerställer även en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranderna och de vet vart de ska vända sig om problem uppstår i utbildningen. Att arbeta för att alla doktorander deltar i utbildningen på samma villkor, oavsett finansieringsform, ser bedömargruppen som ett viktigt utvecklingsområde och något som bör åtgärdas i utbildningen.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömningsområdet arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande i utbildningen, men det finns utvecklingsområden för lärosätet att arbeta vidare med. Att förbereda doktoranderna bättre för ett arbetsliv utanför akademin är ett utvecklingsområde där samverkan med industrin och samhället i övrigt kan utvecklas mer. Att införa karriärsamtal är också något bedömargruppen ser som ett viktigt led i att förbereda doktoranden för livet efter disputation. Positivt är att lärosätet har infört möjligheten till karriärstöd och mentorer, samt att ledningen försöker hitta former för att ytterligare engagera alumner.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)