Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Av självvärderingen framgår att det nyligen (2019) skett en omorganisation av verksamheten inom kemiområdet vid KTH. Man kan ändå fortfarande identifiera verksamheten inom forskningsområdet fysikalisk kemi. Den är fördelad på två grupperingar: tillämpad fysikalisk kemi och ytkemi och korrosion. Det finns tre professorer och fyra lektorer aktiva inom fysikalisk kemi, som är genomgående vetenskapligt mycket välmeriterade. Med cirka tio aktiva forskarstuderande i fysikalisk kemi finns det enligt bedömargruppen en god handledarkapacitet tillgänglig, både på kort och lång sikt.

Vid intervjuerna framgick att det finns ett visst behov av att mer kontinuerligt utveckla handledarnas pedagogiska kompetens i utbildningen. Bedömargruppen är positiv till att handledarna har genomgått handledarutbildning, men eftersom villkoren för forskarutbildningen ständigt är i förändring innefattar det också handledarens roll. Det är därför viktigt att lärosätet kommunicerar att den formella handledarutbildningen enbart är ett första steg i en kontinuerlig process, menar bedömargruppen. En möjlighet är att till exempel ha handledarrollen som en stående punkt i de årliga medarbetarsamtalen. Bedömargruppen vill också lyfta fram den intressemotsättning som kan finnas mellan handledarens roll som forskare och hens roll som ansvarig för att utbilda doktoranden. Utifrån intervjuerna framgick det att det finns utrymme för att ledningen och handledarna i samråd reflekterar ytterligare över detta. Sammantaget anser dock bedömargruppen att kompetensen i utbildningen är adekvat på både kort och lång sikt.

Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Forskarutbildningsämnet kemi representeras vid lärosätet av en bred verksamhet med många olika vetenskapliga inriktningar och nätverk. Utifrån självvärderingen och de bifogade publikationslistorna framstår det som att forskningen håller en hög kvalitet, även ur ett internationellt perspektiv.

Gemensamma seminarier arrangeras och forskarstuderande har, enligt bedömargruppen, goda möjligheter att få en översikt över kemiområdet, både via seminarier, nätverk och forskarutbildningskurser. Att den fysikaliska kemin organisatoriskt integreras med andra kemiinriktningar ger en möjlighet för interdisciplinära samarbeten att växa fram. Samtidigt anser bedömargruppen att det finns en risk att sammanhållningen inom ämnet fysikalisk kemi sätts på prov, när verksamheten splittras upp i ett större antal autonoma grupper med var för sig självständig verksamhet och en begränsad daglig vetenskaplig dialog mellan gruppledare och doktorander. Man kan då få en situation där grupperna snarare konkurrerar än stödjer varandra. Utifrån intervjuerna och självvärderingen framstår det som om man är medveten om den risken och att lärosätet vidtagit åtgärder för att behålla en kollegial atmosfär genom att till exempel anordna handledarluncher och gemensamma seminarier. Det framgick dock inte av intervjuerna att dessa åtgärder haft något större genomslag och bedömargruppen anser att det är viktigt att arbeta vidare med att uppmuntra kommunikationen mellan olika forskargrupper, speciellt för doktoranderna.

I självvärderingen nämns svårigheten att få doktoranderna att delta i aktiviteter som inte har direkt koppling till det egna vetenskapliga projektet och vikten av att handledare och ledning påminner doktoranderna om att en forskarutbildning ska bredda, vidga och fördjupa det vetenskapliga perspektivet. Bedömargruppen ser positivt på detta men vill även understryka att genomslaget kan bli större om ledningen föregår med gott exempel och går på dessa aktiviteter. Om de som har mycket på sin agenda och flera viktiga ansvarsområden visar att de väljer att delta vid dessa samtal och föreläsningar, så visar de att dessa aktiviteter är viktiga. Detta kan skapa mervärde och utveckla institutionen som helhet, samt tydligt visa på vikten av att den vetenskapliga bredden i en forskarutbildning är lika viktig som den vetenskapliga fördjupningen, menar bedömargruppen. Att också uppmuntra och utveckla vägar för kommunikation mellan ledningen och handledarna, samt mellan handledarna och doktoranderna inom olika forskargrupper, ser bedömargruppen som ett viktigt utvecklingsområde för att stärka forskarutbildningsmiljön.

Utifrån självvärderingen framgår att det i forskningsmiljön finns tillgång till många nätverk för doktoranderna, och utifrån självvärderingen och intervjuerna framgår även att det finns en god infrastruktur som gör det möjligt att forskningsuppgiften inom forskarutbildningen kan bedrivas på en nivå som är internationellt konkurrensmässig. Doktoranderna har möjlighet att delta i internationella sommarkurser och konferenser, vilket bedömargruppen anser är positivt för att stärka en internationell samverkan. Sammantaget menar bedömargruppen att det finns goda förutsättningar för att bedriva forskarutbildning inom fysikalisk kemi, men att arbetet med att öka seminariedeltagandet bland doktorander och seniora forskare är ett fortsatt utvecklingsområde.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Förutsättningarna är goda för att bedriva forskarutbildning i fysikalisk kemi. Handledarnas vetenskapliga och pedagogiska kompetens framstår som god på både kort och lång sikt. Ett utvecklingsområde är att mer kontinuerligt utveckla den pedagogiska kompetensen och att reflektera över de motsättningar som kan finnas mellan handledarens roll som forskare och hens roll som ansvarig för att utbilda doktoranden.

Forskarutbildningsmiljön vid lärosätet utgörs av en bred verksamhet med många olika vetenskapliga inriktningar och nätverk. Forskningen som bedrivs håller en hög kvalitet och doktoranderna har goda möjligheter att få en översikt över kemiområdet, både via seminarier nätverk och forskarutbildningskurser. Eftersom fysikalisk kemi organisatoriskt är integrerat med andra kemiinriktningar, finns det möjligheter till interdisciplinära samarbeten. Samtidigt finns även en risk för att verksamheten blir uppsplittrad i autonoma forskargrupper, menar bedömargruppen, där sammanhållningen och bredden inom fysikalisk kemi sätts på prov. Att beakta balansen mellan dessa två utvecklingsvägar inom forskarutbildningsmiljön anser bedömargruppen är en viktig uppgift för lärosätet framöver, liksom att uppmuntra och utveckla vägar för kommunikation mellan både ledningen och handledarna samt mellan handledarna och doktoranderna inom olika forskargrupper. Ett ytterligare utvecklingsområde är att fortsätta arbetet med att öka deltagandet vid de forskarseminarier som hålls.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)