Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Utifrån självvärderingen och intervjuerna framgår det att doktoranderna är väl representerade i olika relevanta styrande/rådgivande organ inom lärosätets organisation. Det finns ett doktorandråd där representanter från Kemivetenskap är representerade, och bedömargruppen anser att doktorandernas synpunkter på utbildningen och dess villkor även tas tillvara genom kursutvärderingar och, på det individuella planet, vid revisoner av den individuella studieplanen.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Det finns en tydlig procedur för att introducera nyrekryterade forskarstuderande till de förhållanden som råder vid lärosätet, vilket bedömargruppen anser är positivt. Här får exempelvis doktoranden möjlighet att bekanta sig med forskningsmiljön och hen blir informerad om organisationen och vart hen kan vända sig om det uppstår problem. Att utse en mentor, som kan verka som resursperson för nya forskarstuderande i början av utbildningen, skulle kunna vara ett bra sätt att stötta nya doktorander, i synnerhet de som kommer utomlands ifrån, menar bedömargruppen. Att döma av intervjuerna är de forskarstuderande dock väl medvetna om vart de ska vända sig om allvarliga problem uppstår i utbildningen, vilket bedömargruppen anser är positivt.

Det framgick av intervjuerna att doktoranderna inte alltid får det muntliga stöd de skulle behöva efter presentationer, till exempel genom att få frågor och kommentarer från de som närvarar. Att arbeta med att utveckla återkopplingen vid seminarier och presentationer är något som bedömargruppen anser skulle kunna stärka verksamheten ytterligare. Det finns etablerade rutiner för processen att byta handledare, om så skulle krävas, vilket bedömargruppen uppskattar och anser är viktigt för att värna den psykosociala miljön och doktorandens möjligheter att fullfölja sin utbildning trots eventuella problem med handledaren.

Enligt självvärderingen försörjs en del doktorander via stipendier. Detta, menar bedömargruppen, ger upphov till att doktorandstudierna inte sker på lika villkor för alla. Att arbeta för att alla doktorander deltar i utbildningen på samma villkor, oavsett finansieringsform, ser bedömargruppen som ett viktigt utvecklingsområde och något som bör åtgärdas.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Doktoranderna har inflytande på sin forskarutbildning och de är väl representerade i olika relevanta styrande/rådgivande organ inom lärosätets organisation. Doktorandernas synpunkter på utbildningen och dess villkor tas tillvara genom kursutvärderingar vid revisoner av den individuella studieplanen. Utbildningen säkerställer även en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranderna och de vet vart de ska vända sig om problem uppstår i utbildningen. Att arbeta för att alla doktorander deltar i utbildningen på samma villkor, oavsett finansieringsform, ser bedömargruppen som ett viktigt utvecklingsområde och något som bör åtgärdas i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)