Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

De få doktorander som finns i fysikalisk kemi verkar vid en institution med ett stort antal aktiva doktorander. Inom ramen för verksamheten vid institutionen för fysik, kemi och biologi (IFM) finns väl utvecklade rutiner för att säkerställa en formellt god miljö för doktoranderna. Dessa rutiner innefattar representation i relevanta organ, som institutionsstyrelse och forskarutbildningsnämnd. Doktoranderna deltar även aktivt vid avdelningsmöten, seminarier och i diskussioner om handlingsplanen i kemi.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Den fysiska och psykosociala arbetsmiljön vid utbildningen framstår utifrån självvärderingen och intervjuerna som god. Man genomför regelbundet enkäter för att identifiera problem och utvecklingsmöjligheter och det finns uppbyggda rutiner för handledarbyte om det skulle bedömas som nödvändigt, vilket bedömargruppen ser som en bra åtgärd. Att varje doktorand har en mentor som hen kan diskutera olika frågor om forskarutbildningen och arbetsmiljön med är också något bedömargruppen ser som positivt.

I den allmänna studieplanen anges behörighetskraven för utbildningen med svenska förhållanden som referens. Nu rekryteras forskarstuderande formellt på en internationell scen, och bedömargruppen anser därför att lärosätet även skulle kunna beskriva hur behörighetskravet tillämpas för sökande med examen utanför det svenska systemet.

Det finns vid institutionen en rutin för hur nyrekryterade doktorander introduceras till arbetsplatsen, vilket bedömargruppen anser är viktigt för att ge doktoranden en så god start i sin forskarutbildning som möjligt. Det framgår dock inte klart i vad mån man har speciella åtgärder för att introducera icke svensktalande doktorander till förhållandena vid institution, lärosäte och samhälle. Bedömargruppen anser att en sådan rutin ytterligare skulle bidra till att skapa en god psykosocial arbetsmiljö för alla doktorander och att det är ett utvecklingsområde.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Doktoranderna har en god representation i institutionens organ och lärosätet har en genomtänkt strategi för att introducera doktoranderna i verksamheten. Det finns rutiner för revidering av studieplaner och för hur handledarbyte kan genomföras. Det framgår dock inte klart om det finns rutiner för att introducera icke svensktalande doktorander till förhållandena vid institutionen, lärosätet och samhället. Att utforma sådana rutiner skulle ytterligare bidra till en god psykosocial arbetsmiljö för alla doktorander och bedömargruppen ser det som ett utvecklingsområde. Ett annat utvecklingsområde är att lärosätet i sin allmänna studieplan även borde ange behörighetskraven för utbildningen för de som inte har en svensk examen. Detta eftersom många av doktoranderna rekryteras internationellt. Sammantaget anser bedömargruppen att det finns etablerade goda rutiner för att doktorandernas intressen ska kunna tillgodoses.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)