Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Gränsytors kemi, fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Bedömningsgrunden personal är tillfredsställande. Det finns tre aktiva handledare i gruppen Chemistry of Interfaces med god vetenskaplig och pedagogisk kompetens. I nuläget finns enbart en doktorand inom fysikalisk kemi, och bedömargruppen anser att det är ett utvecklingsområde att utöka doktorandgruppen för att uppnå en bättre balans i forskargruppen.

Forskarutbildningsmiljön är tillfredsställande. Även om forskargruppen Chemistry of Interfaces är en liten miljö, så verkar den vid en avdelning för kemiteknik, som har en något större verksamhet. Bedömargruppen ser det som positivt att doktoranderna vid avdelningen för kemiteknik har seminarier och kurser tillsammans, liksom delade lokaler, vilket bidrar till att skapa en gemensam, bredare forskarutbildningsmiljö. Den kvantitativt begränsade forskningsverksamheten gör att man också söker aktiv samverkan med grupper vid andra lärosäten och även med den lokala industrin. Dessa samarbeten omfattar även komplettering av tillgång till experimentell utrustning. Bedömargruppen anser att de olika samarbeten som finns är välmotiverade och stärker forskarutbildningsmiljön. Det är positivt att lärosätet arbetar för att stärka forskarutbildningsmiljön och att antalet forskarstuderande kommer att öka framöver. Sammantaget medför detta att det finns tillfredställande förutsättningar att bedriva forskarutbildning i fysikalisk kemi vid avdelningen för kemiteknik vid Luleå tekniska universitet.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Examensmålen för kunskap och förståelse uppfylls enligt bedömargruppen. Det finns ett tillfredsställande utbud av doktorandkurser som ger en god bas för att få den kunskap och den förståelse som ingår i examensmålen. Seminarier, gruppmöten och samarbeten med andra lärosäten och industri bidrar också, liksom att doktoranderna deltar i både internationella konferenser och mer lokala arrangemang, som seminarier och studiebesök.

Examensmålen för färdighet och förmåga uppfylls i utbildningen. Doktoranderna utvecklar färdighet och förmåga i första hand i arbetet med den egna forskningsuppgiften och i andra hand med formaliserade praktiska övningar på instrument och genom vistelser hos samarbetspartners för att, där det behövs, lära sig hantera deras typ av utrustning. Det finns också genomtänkta program för att utveckla förmågan att uttrycka sig i tal och skrift. Ett gott exempel på hur lärosätet arbetar med att utveckla färdighet och förmåga i doktorandgruppen som helhet är den praxis som finns, där alla som deltagit vid en konferens också ska presentera de lärdomar som konferensen bidragit med och vilka nya idéer som konferensen inspirerat till vid nästkommande möte i forskargruppen.

Examensmålen för värderingsförmåga och förhållningssätt uppfylls enligt bedömargruppen. Genom kurser i etik och vetenskapsfilosofi får doktoranderna möjlighet att reflektera över vetenskapligt förhållningssätt och frågor om värdering av vetenskap. I samarbeten med den lokala industrin finns det utrymme att ytterligare reflektera över och diskutera frågor som rör etiska förhållningssätt, menar bedömargruppen.

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas i utbildningen och det framgår att det pågår ett aktivt arbete med att försöka öka andelen anställda av underrepresenterat kön. Ett gott exempel på hur jämställdhet beaktas i utbildningen är att den nya kursen Genus och jämställdhet har införts, vilket bedömargruppen anser är positivt. Det finns en policy för jämn könsfördelning i betygskommittéerna, och doktoranderna uppmuntras att kombinera föräldraskap och forskarstudier.

Uppföljning och återkoppling av forskarutbildningen sker med regelbundenhet genom utbildningsutvärderingar vartannat år och uppföljning av doktorandernas individuella prestationer sker genom regelbunden revision av den individuella studieplanen. Detta görs enligt självvärderingen varje år eller oftare, och genomförs enligt bedömargruppen på ett välfungerande sätt med en tydlig struktur. Bedömargruppen anser att det är positivt att den individuella studieplanen används som ett levande dokument och inte bara som en kontroll av genomförda moment.

Genomströmningen i utbildningen är normal. Det finns också ett bra stöd för doktoranderna att bli klara i tid genom tydliga uppföljningar av den individuella studieplanen, som oftast sker två gånger per år. Samtliga doktorander avlägger även licentiatexamen efter halva tiden, vilket fungerar som en tydlig kontrollstation på vägen mot doktorsexamen, menar bedömargruppen.

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Sammantaget anser bedömargruppen att doktoranderna får goda möjligheter att påverka sin utbildning genom att de bland annat finns representerade i doktorandråd och institutionsstyrelse. En god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranderna säkerställs bland annat genom en introduktion vid starten av forskarutbildningen, där både handfasta praktiska frågor och frågor om den sociala miljön berörs. Den individuella studieplanen används på ett konstruktivt sätt, och om det skulle uppstå konflikter i samband med forskarstudierna så finns etablerade rutiner för att gå vidare i processen och lösa problemen. Att nyantagna doktorander från andra länder får gott stöd, liksom att det finns en handlingsplan för att lösa problem vid för hög arbetsbelastning, anser bedömargruppen är positivt.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningen är användbar och förbereder för ett föränderligt arbetsliv både inom och utanför akademin. Bedömargruppen anser att doktoranderna får en särskilt god inblick i hur samverkan sker med industripartners. De får också goda kunskaper om de villkor som gäller i arbetslivet utanför akademin via besök av industriaktiva personer och genom studiebesök. Att lärosätet tydligt lyfter och poängterar nyttan av samarbete ser bedömargruppen som en god introduktion till att möta de utmaningar som väntar de som väljer en karriär utanför akademin.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)