Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Gränsytors kemi, fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Doktorander finns representerade i universitets- och fakultetsstyrelserna och deras respektive kommittéer och arbetsgrupper, samt i institutionsstyrelsen genom Doktorandrådet. Doktoranderna får även möjlighet att medverka i utbildningens utformning i dialog med handledaren och uppmuntras att ta egna initiativ. Enligt självvärderingen har det bland annat lett till doktorandseminarier, där doktorander får möjlighet att diskutera gemensamma erfarenheter under utbildningen.

Bedömargruppen ser detta initiativ som ett föredömligt exempel och rekommenderar att aktiviteten, som tillfälligt satts på paus på grund av lågt deltagarantal, återupptas så snart detta är möjligt. Allteftersom forskarstudierna framskrider tar doktoranden ett större ansvar för att utforma innehållet i verksamheten. Formellt sker detta via revision av den individuella studieplanen som enligt bedömargruppen används på ett välfungerande sätt. Positivt är att den individuella studieplanen används som ett levande dokument och inte bara som en kontroll av genomförda moment. Utifrån självvärderingen och intervjuerna framgår det att en senior medarbetare, som inte har en aktiv del i forskningsuppgiften, kan fungera som ett stöd för doktoranden om det uppstår en meningsskiljaktighet mellan doktoranden och handledaren. Det framgick även vid intervjun att om det skulle uppstå en större konflikt mellan handledaren och doktoranden, så finns etablerade rutiner för hur situationen ska hanteras.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

I självvärderingen framgår det att lärosätet har goda rutiner för att säkerställa att arbetsmiljön för doktorander fungerar så bra som möjligt. Särskilt viktigt är det introduktionsprogram som alla nyrekryterade doktorander genomgår, där de bland annat introduceras till avdelningens säkerhetsrutiner innan det praktiska forskningsarbetet påbörjas. Enligt intervjuerna framgick det också att introduktionsprogrammet bidrar till att doktoranderna aktivt introduceras till gruppens sociala nätverk.

Doktorander som är nya i landet får hjälp med den rad av praktiska utmaningar som det innebär att etablera ett fungerande liv i ett nytt land, vilket bedömargruppen ser som positivt.

Av självvärderingen framgår det att lärosätet reflekterat över de problem som kan uppstå i samband med tillfällig hög arbetsbelastning eller orimliga prestationskrav. Bedömargruppen noterar med tillfredsställelse att det finns en handlingsplan för att komma tillrätta med problem om det behövs.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Sammantaget anser bedömargruppen att doktoranderna får goda möjligheter att påverka sin utbildning genom att de bland annat finns representerade i doktorandråd och institutionsstyrelse. En god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranderna säkerställs bland annat genom en introduktion vid starten av forskarutbildningen, där både handfasta praktiska frågor och frågor om den sociala miljön berörs. Den individuella studieplanen används på ett konstruktivt sätt, och om det skulle uppstå konflikter i samband med forskarstudierna så finns etablerade rutiner för att gå vidare i processen och lösa problemen. Att nyantagna doktorander från andra länder får gott stöd, liksom att det finns en handlingsplan för att lösa problem vid för hög arbetsbelastning, anser bedömargruppen är positivt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)