Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Bedömningsgrunden personal är väl tillgodosedd. Handledarna i fysikalisk kemi har genomgående hög vetenskaplig och pedagogisk kompetens, och de är tillräckligt många för att på kort och lång sikt ge god forskarutbildning med nuvarande volym. Fysikalisk kemi har ett väl utvecklat samarbete med avdelningarna för teoretisk kemi, biokemi och strukturbiologi. Seniora forskare från dessa avdelningar är ofta bihandledare för doktorander i fysikalisk kemi, och vice versa, vilket bedömargruppen ser som ett bra upplägg.

Även forskarutbildningsmiljön är tillfredsställande. Forskningen vid avdelningen håller mycket hög internationell klass med avsevärd omfattning och bredd. Det finns också mycket god och bred tillgång till forskningsapparatur och den internationella miljön vid institutionen och närheten till forskningsanläggningarna MAX IV och ESS ger stora möjligheter för doktoranderna att skapa nätverk.

Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram systemet med en institutionsrepresentant som knyts till varje doktorand. Institutionsrepresentanten har en granskande funktion och leder de årliga ISP-uppdateringarna.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Måluppfyllelsen av kunskapsformen kunskap och förståelse är tillfredsställande. Den breda kunskapen inom forskarutbildningsämnet får doktoranderna bland annat i en avancerad kurs (Collodial Domain, 15 högskolepoäng) som definierar forskningsområdet och som i princip tas av alla doktorander. Kunskaps- och förståelsemålen säkerställs även genom kurser, publikationer, internationella samarbeten, konferenser och ett halvtidsseminarium. Seminarieserier och journal clubs, där doktoranderna deltar aktivt, bidrar också till att doktorander får en bred kunskap och förståelse. Att doktoranderna ofta deltar i internationella sommarskolor ser bedömargruppen som värdefullt för att ytterligare bredda kunskaperna och skapa nätverk. Eftersom de individuella studieplanerna varierar i hur de redovisar planerade kurser och hur kurserna är relaterade till examensmålen, anser bedömargruppen att detta medför en svårighet med att få en överblick över vilka kurser som doktoranden gått och hur examensmålen uppnåtts. Att utveckla de individuella studieplanerna så att detta blir tydligare är därför ett utvecklingsområde.

Måluppfyllelsen av kunskapsformen färdighet och förmåga är tillfredsställande. Färdighet och förmåga uppnås till största delen genom avhandlingsarbetet, men även genom andra aktiviteter. Genom regelbundna möten mellan doktoranden och handledaren (några gånger i månaden) samt genom den årliga doktorandgenomgången, sätts tidsramar för forskningsarbetet på både kortare och längre sikt. Förmågan att presentera forskningsresultat övas genom seminarier och konferenser, samt under hela forskarutbildningen genom samförfattande och dialog med handledare. Doktoranderna vid fysikalisk kemi har även en egen seminarieserie, där enbart doktorander presenterar. Syftet är att stimulera vetenskapliga diskussioner mellan doktorander, vilket bedömargruppen ser som mycket positivt.

Avdelningen försöker erbjuda doktoranderna möjlighet till en kortare vistelse som gästdoktorand vid något utländskt universitet. Det anser bedömargruppen är ett utmärkt sätt att både utveckla förmågan att presentera sin forskning i olika internationella sammanhang samt bredda och berika det egna forskningsområdet. Förmågan att stödja andras lärande sker genom att alla doktorander ska undervisa och handleda på grundnivå och avancerad nivå, och doktoranderna får möjlighet att delta i kurser inom pedagogik. Doktoranderna efterfrågar fler pedagogikkurser liksom kurser vid fler och andra tillfällen, vilket är något som lärosätet kommer att se över.

Måluppfyllelsen av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt är tillfredsställande. Handledarna arbetar med doktorandernas självständighet, framför allt genom att de successivt får ta rollen som projektledare i avhandlingsarbetet och progressionen följs upp vid de årliga doktorandgenomgångarna. Det framgår att doktoranderna tränas i att motivera sina vetenskapliga studier med avseende på vetenskapens möjligheter och begränsningar när de ska presenteras sina arbeten. Doktoranderna har en obligatorisk etikkurs och de får också Vetenskapsrådets skrift God Forskningssed när de börjar utbildningen, vilket bedömargruppen ser som en god grund för att utveckla ett etiskt förhållningssätt till forskningen. Det saknas dock någon form av uppföljande aktiviteter på området, menar bedömargruppen, och ser detta som ett utvecklingsområde i utbildningen.

Bedömningsgrunden jämställdhet är tillfredsställande. Vid institutionen finns en arbetsgrupp för jämställdhet och likabehandling under prefekten. Ett gott exempel på en aktivitet i utbildningen är workshopserien Se människan 1 & 2 som är obligatorisk för alla vid institutionen. Vikten av goda förebilder har uppmärksammats genom att fysikalisk kemi har delat ledarskap, med en avdelningsföreståndare och två biträdande föreståndare (en kvinna och en man), som oftast framträder tillsammans. Detta anser bedömargruppen är ett gott exempel på hur man med enkla medel kan verka för jämställdhet.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling behandlas på ett tillfredsställande sätt. Fakulteten har fastställt en plan för kvalitetssäkring och utveckling av forskarutbildningen. Här ingår årliga självvärderingar med extern sakkunnigbedömning, och återkoppling sker sedan med företrädare för fakulteten, institutionen och doktoranderna. Den individuella studieplanen används på ett strukturerat sätt, och doktorandens utveckling dokumenteras och följs upp varje år under de så kallade doktorandgenomgångarna. Även eventuella problem fångas upp vid dessa tillfällen. Bedömargruppen ser det som ett utvecklingsområde för lärosätet att tydligare klargöra att individuella studieplaner tas fram efter antagningen och inte innan, samt att göra de individuella studieplanerna mer användbara för planering av kurser.

Doktoranderna har gott stöd för att kunna genomföra utbildningen inom planerad studietid, eftersom det bland annat finns tydliga uppföljningar av den individuella studieplanen, halvtidsseminariet och handlingsplanerna om eventuella problem uppstår. Den redovisade genomströmningsstatisktiken visar också att de flesta blir klara inom planerad studietid.

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktoranderna har goda möjligheter att utveckla utbildningens innehåll och genomförande genom en god representation i styrelser, råd och nämnder. De utformar sin individuella studieplan, och de väljer två doktorandrepresentanter som har kontinuerlig dialog med avdelningsledningen. Centralt har doktoranderna inflytande genom doktorandrådet som utser representanter i fakultetsgemensamma styrelser och nämnder. Den fysiska och psykosociala arbetsmiljön beaktas vid de doktorandgenomgångar som genomförs minst en gång per år när alla centrala aspekter av forskarutbildningen tas upp och den individuella studieplanen uppdateras. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram den öppna atmosfär som verkar finnas vid institutionen.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningen är användbar och doktoranderna får en god förberedelse för en karriär både inom och utanför akademin. Det finns ett gott samarbete med industrin sedan länge och det framgår också att doktoranderna efter examen arbetar med arbetsuppgifter där deras utbildning är relevant och kommer till god användning. Doktoranderna har en eller flera karriärdiskussioner under det sista året i utbildningen, och frågan om framtida karriär berörs vid den sista doktorandgenomgången, cirka 6 månader före disputationen. Detta anser bedömargruppen är ett gott exempel på en välstrukturerad karriärplanering.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)